Köpråd: Saab 9-3 2.0t 150/154hk

PascalD
3 oktober 2010 · 7 Inlägg

Är Saab 9-3 2.0t 150/154hk en bra första bil? Håller den bra? Hört att dem är lite kända för att behöva repareras lite för ofta. Är sugen på en bil som det är lite drag i. Behöver man uppgradera till den? Tex är det värt att betala 5000 för nordic steg 1+? Hur mycket tros man behöva ge för en 9-3a i vettigt skick, helst inte mycket mer än 20 000 mil? Alltid gillat saabar, tycker dem verkar så härliga. Frågan är om man kanske kan få något bättre för dem pengarna? Lägger gärna inte mer än 40 000 sammanlagt. Kanske är det bättre att satsa på en annan bil? Jag är tyvärr lite oerfaren när det gäller bilar. Hoppas någon har lust att svara på mina frågor, skulle varit schysst.

Mvh

Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
11 oktober 2010 · 181 Inlägg

Hejsan !

Självklart varierar det från bil till bil hur ägarna behandlat dem ! Saab OG 9-3 som jag antar att du syftar på är självklart en kanon bil att börja med. Den modellen du angivit med 150/154 häst är en sk lätttrycksmodell utan magnetventil och laddar endast grundladd. Och jag antar att du kikat på en årsmodell 99-00 ? Då har du ändå fördelen med att ha T5 motorn som är bättre i min mening, T7 som senare kom i OG9-3 drabbades av sk oilsludge.

Länkar dig en tråd till STCS som du kan bli lite klokare av, samt en köprådstråd ang 900/og9-3 !

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=157351
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=266642

Lycka till med ditt köp !

Mvh Robert

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Rquired Allmänt envis
11 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

9-3 håller sådär vilket inte behöver betyda att det är en dålig bil, men för att svara på framför allt en fråga så kan du någon mycket bättre bil för pengarna. Speciellt om du söker "lite drag", motorn är visserligen trimvänlig men modellen/chassiet kan inte hantera effekten utan uppträder riktigt dåligt. Dålig väghållning och ett otrevligt uppträdande, även Saab har betydligt roligare och bättre modeller än denna.

Du verkar ha fastnat för Saab, titta på 9000 eller 9-5 istället för 900NG/9-3OG istället. Bekvämare modeller som har mycket bättre väghållning och uppträder konsekvent och trevligt. Eller så kan du köpa den första generationen av 900, den så kallade 900OG.

Framför allt eftersom du för samma budget kan få väldigt mycket bil i en sådan, men jag hade utan tvekan valt en modern, bekväm och säker bil över en gammal konstruktion när det gäller en förstabil.

Så titta efter en 9-5 istället, det är nog den Saab som passar dig bäst. Om du nu tyvärr inte övergett Garaget eftersom ingen svarade på din tråd. smile

*Observera att detta inte gäller 9-3 tom. 2002 och inte 9-3ss som kom samma år, men en sådan får du inte för 40.000:-

Senast redigerat av Rquired (11 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
11 oktober 2010 · 2 552 Inlägg

För 40 000 kr bör du kunna hitta en riktigt fin 9000 Aero istället. Rymligare, bekvämare, bättre väghållning samt betydligt vassare fartresurser än 9-3 2.0t. Nu är 9-3 definitivt ingen kass bil men personligen anser jag att 9000 ger lite mer bil för pengarna smile

Alternativet är en 9-5:a (Gärna Aero) som Herr BMW föreslog.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Grymling
11 oktober 2010 · 45 Inlägg

rullar själv runt i en Saab 9-3SE 2,0T från 2002 (gamla modellen ) och jag är väldigt nöjd både med fart och väghållning 185 hp räcker en stund och jag gav 37 000 för den

men om jag har fattat rätt så är det bara modeller mellan 00-02 som har 185 hästar äldre har väl runt 154 om jag inte är helt ute och cyklar ( SE modellen)

men vad du än väljer får du en bra och rolig bil för pengarna och du kommer nog älska turbo lagget smile
lycka till

Andromeda Rumpmas
11 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Nejdå, det finns följande motoralternativ:

1998(T5-motorer): 2,0T 185 hk, 2,0t 154 hk och dessutom en 2,0i
1999(T5-motorer): -''- + 2,3T (Viggen) och 2,0T 200hk (9-3 "Sport"), 2,0i
2000-2002(T7-motorer): 2,0t 150 hk, 2,0T 185 hk, 2,0T 205 hk (Aero), 2,3T (Viggen)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Sarge
11 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Andromeda skrev:
Nejdå, det finns följande motoralternativ:

1998(T5-motorer): 2,0T 185 hk, 2,0t 154 hk och dessutom en 2,0i
1999(T5-motorer): -''- + 2,3T (Viggen) och 2,0T 200hk (9-3 "Sport"), 2,0i
2000-2002(T7-motorer): 2,0t 150 hk, 2,0T 185 hk, 2,0T 205 hk (Aero), 2,3T (Viggen)

Alla Viggen har T7-motorer (B235R). Sen finns det även en 2.3i på 150 hk, kommer inte ihåg vilka år den tillverkades.

Andromeda Rumpmas
11 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Sarge skrev:

Andromeda skrev:
Nejdå, det finns följande motoralternativ:

1998(T5-motorer): 2,0T 185 hk, 2,0t 154 hk och dessutom en 2,0i
1999(T5-motorer): -''- + 2,3T (Viggen) och 2,0T 200hk (9-3 "Sport"), 2,0i
2000-2002(T7-motorer): 2,0t 150 hk, 2,0T 185 hk, 2,0T 205 hk (Aero), 2,3T (Viggen)

Alla Viggen har T7-motorer (B235R). Sen finns det även en 2.3i på 150 hk, kommer inte ihåg vilka år den tillverkades.

Ja, sorry, viggen -99 är också T7, men vete fan om de inte slutade stoppa i 2,3i -motorer i bilarna efter ng900.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
11 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Sarge skrev:

Andromeda skrev:
Nejdå, det finns följande motoralternativ:

1998(T5-motorer): 2,0T 185 hk, 2,0t 154 hk och dessutom en 2,0i
1999(T5-motorer): -''- + 2,3T (Viggen) och 2,0T 200hk (9-3 "Sport"), 2,0i
2000-2002(T7-motorer): 2,0t 150 hk, 2,0T 185 hk, 2,0T 205 hk (Aero), 2,3T (Viggen)

Alla Viggen har T7-motorer (B235R). Sen finns det även en 2.3i på 150 hk, kommer inte ihåg vilka år den tillverkades.

Ja, sorry, viggen -99 är också T7, men vete fan om de inte slutade stoppa i 2,3i -motorer i bilarna efter ng900.

Är nästan 100% säker på att en bekant har en 9-3 2.3i, det är i alla fall en sugmotor och en 9-3 inte någon 900. Om motorn sedan heter 2.3i är jag som sagt inte 100% men nästan helt säker på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
11 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

Andromeda skrev:

Sarge skrev:

Alla Viggen har T7-motorer (B235R). Sen finns det även en 2.3i på 150 hk, kommer inte ihåg vilka år den tillverkades.

Ja, sorry, viggen -99 är också T7, men vete fan om de inte slutade stoppa i 2,3i -motorer i bilarna efter ng900.

Är nästan 100% säker på att en bekant har en 9-3 2.3i, det är i alla fall en sugmotor och en 9-3 inte någon 900. Om motorn sedan heter 2.3i är jag som sagt inte 100% men nästan helt säker på. smile

Ok, jag ger mig, det verkar finnas en 9-3 2,3i -98, som utgick till MY99 smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Aero T16
9 december 2010 · 1 327 Inlägg

Akta dig för rost i bakskärmarna. Ett allvarligt konstruktionsfel på alla 9-3 4dr med plåtskarvar i bakskärmarna. Tillsammans med en liten list som samlar på sig smuts i plåtskarven och inga innerskärmar bak så kommer rosten för eller senare där. Finns det minsta rost / rostbubblor där så köp en annan bil.

Titta på några 900 av nya årsmodeller så ser man se hur en 9-3 kommer att se ut om några år.

Annars är det mycket fina / prisvärda bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang