Instrumentbelysningen i min granada?

Volvodude CNC-Operatör
11 december 2010 · 561 Inlägg

Tjo! Har ju en granada -85 2,0 ,men instrumentbelysningen e svag, tänkte hur kan man göra för att få den att lysa starkare!
Tack på förhand smile!

Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Är det bra spänning fram till reostaten?

Volvodude CNC-Operatör
11 december 2010 · 561 Inlägg

????? Ehhhhmm. va xD

Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Reostaten, den som reglerar ljusstyrkan till instrumentbelysningen. På din är det den nedre av "svarta räfflade hjulen" på instrumenthusets vänstra sida, symbolen ovanför hjulet liknar en varvräknare enligt mig. smile

Volvodude CNC-Operatör
11 december 2010 · 561 Inlägg

AHA! jag vet faktiskt inte, hur mäter man den då,det lyser skitsvagt alltså

Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Själva reostaten vet jag inte vilka motståndsvärden som den ska ha, men du kan iaf mäta på ingående kabel till reostaten att det kommer någorlunda vettig spänning dit. Bör ju inte skilja speciellt mycket jämfört med batterispänningen, men jag har dock aldrig mätt hur spänningen brukar vara.

Ett visst spänningsfall brukar det alltid vara hos saker som får spänning via säkringsdosa eller tändlås, det får man (tyvärr) räkna med, men det ska inte skilja flera volt. smile

Volvodude CNC-Operatör
11 december 2010 · 561 Inlägg

ok! TACK SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ MYCKET!!!! ska kika på det idag smile

Drönirettab
11 december 2010 · 21 761 Inlägg

Man får även komma ihåg att eftersom bilen är "rätt gammal" så har det blivit diverse ärg och oxid på många ställen, reostater i bilar kan generellt sett lätt få lite glappkontakt med tanke på att en sån sällan används. Du kan testa att "snurra hjulet" i båda ändlägena några gånger för att försöka få bättre kontakt inuti reostaten. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang