Växellåda låst sig? Golf GTI 8v

Ahle
15 oktober 2010 · 22 Inlägg

Tjenare!
Har fått problem med min mk2, den går inte köra framåt, är pallstopp på alla växlar.
Jag har provat att knuffa den lite framåt och man känner att det är tvärstopp.

Det går dock utmärkt att backa, och alla växlar går i som vanligt, kopplingen är också normal.

Är lådan skrot eller vad kan ha hänt?

Körde normalt med bilen och backade sedan in och parkerade, sen när jag skulle iväg några timmar senare hade detta uppstått.

Tänkte att det kanske hade frusit ihop nånstans, så provade att bogsera lite men det verkar inte vilja släppa, det är ju dock lite snöigt så glider ju

Tacksam för snabba svar.

henke_99 Offroad Racing
15 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Har du hissat upp o testat att snurra på hjulen för hand?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Bullen1 Tekniker
16 oktober 2010 · 345 Inlägg

Det är helt klart lådan, om du kan backa men inte köra framåt så finns det inte mycket annat att välja på.

Det man inte dör av gör ont.
Ahle
16 oktober 2010 · 22 Inlägg

Provade att med lite mer våld igår och dumpade kopplingen några gånger med högre varv och då släppte det till slut men det gick riktigt tungt.
Var och körde en stund sedan och märkte inget konstigt.
Kan det ha frusigt på något konstigt vis ändå? vetifan hur dock.

Kan tillägga att urtrampningslagret skorrar lite ibland men det borde väl inte påverka eftersom alla växlar går i hur bra som helst och det är inga problem med kopplingen heller?

Bullen1 Tekniker
17 oktober 2010 · 345 Inlägg

Nae det kan inte frysa om du nu inte har ont om olja och att det är vatten i lådan.
Du skulle kanske ta o byta olja.

Men hur som helst så fick du i växlarna, hur skulle det då ha frusit tongue  låter som planetväxeln är sliten eller om lagret runt är dåligt och kanske gått sönder och bitar av den satt sig i vägen.

Det är inte normalt att det ska fastna, och blev säkert värre internt när du tving loss den med högt varv och dumpa kopplingen.


Nae även om urtrampningslagret är dåligt så hat det inget med att lådan fastnar när du ska köra i väg, du kunde ju backa.  det uppstår som mest ett missljud när den är dålig.

Senast redigerat av Bullen1 (17 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 oktober 2010 · 3 180 Inlägg

niger/sätter sig bilen när du försöker köra iväg? tänkte om bromsbackarna släppt eller liknande.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Bullen1 Tekniker
17 oktober 2010 · 345 Inlägg

han kunde backa utan problem

Det man inte dör av gör ont.
Ahle
17 oktober 2010 · 22 Inlägg

Precis det gick att backa utan problem så det var inte något med bromsarna.
Framhjulen var dock låsta "framåt" precis som om man skulle tokbromsa.

Som du säger Bullen1 så känns det ju inte troligt att det hade frusigt ihop, är nog som du säger att någonting håller på ge upp.

henke_99 Offroad Racing
17 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Finns ju bromsar även fram som kan bråka...

Du kan ju prova att byta oljan i lådan, då ser du om det kommer ut nåt olämpligt ihop med oljan... OM det nu är lådan så bör du vara försiktig, nåt kan lossna och tvärlåsa när du ligger i 100, och att ligga i 100 med låsta framhjul är inget jag är så sugen på att testa i alla fall...

Senast redigerat av henke_99 (17 oktober 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Robban_1985
17 oktober 2010 · 103 Inlägg

Kan vara den ingående axeln från växellådan som kärvat, råkat ut för det själv när jag bytt låda, bara "gunga" lite så brukar det släppa som det gjort i ditt fall.

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
v8rickard Gammelbilsnörd
17 december 2010 · 450 Inlägg

Robban_1985 skrev:
Kan vara den ingående axeln från växellådan som kärvat, råkat ut för det själv när jag bytt låda, bara "gunga" lite så brukar det släppa som det gjort i ditt fall.

Hej! Lyfter tråden lite!

Var med om exakt samma sak igår! På en Saab 9.5. Gick utmärkt att backa, men när man la i växleln framåt gick det oerhört tungt! Dessutom lös diverse varningslampor...

Du menar att det är växellänkaget som kärvar/glappar??

Min tanke var oxå att ngt frusit, bilen stod och gick på tomgång i säkert en timme efter vägen. När väl bärgaren var där på platts så var den som vanligt igen! yikes

Vädret har ju haft en stor omställning, från -14 till 0 till iaf -10 inom ett dygn. Känns som det kan sätta spratt på grejorna

Rickard

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang