VW polo 97 - ojämn tomgång, motorn dör

peterplast
25 augusti 2008 · 14 Inlägg

Hej, vi har skaffat oss en liten polo för att slippa åka v8 året runt. Bilen är en 97:a med 1,6 liters bensinmotor med motorkod AEE, och automatlåda. Den är regelbundet servad på VAG verkstad. Men nu har vi följande problem:

Vid krypkörning eller stillastående tomgång så tappat motorn varv. Den liksom pulserar ner och upp och dör när varven blir för låga. Först var det bara vid krypkörning, men nu även när man står vid rödljus eller bromsar in till nästan stillastående t ex vid en korsning.
Lägger jag i parkeringsväxeln så stabiliseras tomgången. Lägger jag i D börjar det svajja igen.
Innan motorn fått upp arbetstemperatur är det inga problem, då går ju tomgången lite högre, men när temperaturen gått upp till normal ligger tomgången på ca 650 varv, känns lite för lågt.

Varvtalet kan även dippa lite när jag kör på landsväg om jag endast ligger väldigt lätt med foten på gasen. Gaspedalen sjunker ner lite i en halv sekund och varvtalet ändras.

Efter att ha sökt lite på forumet här har jag kollat efter vakumläckage med startgas utan att upptäcka något.


hoppas nån av er kan hjälpa mig.

mvh
Peter

Topper Gillar stora förgasare
25 augusti 2008 · 342 Inlägg

99% är  det en tempraturgivare, du kan prova att dra ur luftmassemätaren med.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
peterplast
2 september 2008 · 14 Inlägg

Ingen som har något mer tips?
Bilen är väldigt lättstartad kall, men ganska seg att komma igång när den är varm.

Är det sladden till LMM jag ska testa dra ut? Vad ska hända då?

/peter

AMP
25 november 2008 · 36 Inlägg

asså de kan mkt möjligt vara det toppper föreslår men kan också vara för låg komp i motorn jag vet inte riktigt men det låter ungefärligen som när min rallybil skar ihop men då vare dock allvarligare symptomer men det började så iaf. såå tro inte att din motor kommer skära inte så jag menar,  men kan vara något med kompet som sagt eller möjligtvis tempgivaren..

Lycka till smile

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html
BARRET
25 november 2008 · 561 Inlägg

Kan vara gasspjället med. Det är dåligt på våra bilar. Iaf på 16V

AMP
25 november 2008 · 36 Inlägg

BALAN skrev:
Kan vara gasspjället med. Det är dåligt på våra bilar. Iaf på 16V

Precis.. tänkte inte på det förut.. bra där Balan

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html
Robban_1985
11 maj 2009 · 103 Inlägg

BALAN skrev:
Kan vara gasspjället med. Det är dåligt på våra bilar. Iaf på 16V

Har samma problem med en 16V gti 97:a, har kollat alla slangar osv och dom är hela,
nåt standard fel på 16v att gasspjället säger upp sig?

någon som vet vad det kostar eller om man kan fixa detta genom att ta av det och göra något?

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Polomannen VAG-tekniker
12 maj 2009 · 21 Inlägg

Två grejer på din bil.
Byt motortemp givaren.
Rengör gasspjället från olja och grundinställ den med VAG com datan.

InFoTiZeR
17 december 2010 · 5 Inlägg

Hejsan!!

Har samma problem med våran 97:a 1,4 ;( vad var det för fel på din ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang