SAAB 9-5 -01 går ej att vrida om nyckeln

MikeyMouse
2 december 2010 · 214 Inlägg

När jag kom ut till pappas 9-5:a nyss så fungerade det inte att vrida om nyckeln har använt bilen tidigare idag och då fungerade det fin fint. Har testat både att värma nyckel och låsolja, så tror inte det har frusit. Det går att öppna och larma av med fjärren och nyckeln är av den gamla typen med en "klump" till fjärrdosa och sen separat nyckel.

funderar på om det kan ha kommit in smuts som satt sig dumt? eller är det låscylindern som spökar tro?

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
elverano
16 december 2010 · 1 Inlägg

Jag har exakt samma problem, hur löste sig problemet????

the-king
18 december 2010 · 64 Inlägg

Jag hade exakt samma problem och det löste jag genom att rycka upp backspärren samt vrida nyckeln samtidigt. Fungerar inte det så får du ta loss allt tills du kommer till nyckelhålet samt eventuellt byta ut det. Men för mig var det backspärren som krångla så börja med att dra upp spärren sedan lägga i backen ( hålla i backen) och prova vrida nyckeln så ska det ordna sig.

TireSlayer Tvivlare
18 december 2010 · 2 266 Inlägg

De har hänt att låscylindrarna gått sönder på de bilarna. Men börja med att rycka i spärren först.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
andreas1
18 december 2010 · 1 020 Inlägg

fick samma problem tog bort så låset blev fritt o larma den med storsläggan 2ggr sen funka det igen ser dock hemskt ut nyckelen måste vridas för att kunna byta låskolv utan att behöva förstöra grejorna runt om

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang