Framvagnsbekymmer Passat -01

Bonn-Johan
14 december 2010 · 245 Inlägg

Har en Passat TDI-01 som nu börjat krångla i framvagnen.
Kan även påpeka att bilen är nybesiktad för ca 1 månad sen, fick då nedslag på övre länkarmarna på höger sida, dom är nu bytta!

Men problemet är följande:

Jag kan åka i bilen felfritt i ca 3-4km kanske (lite olika), sen helt plötsligt börjar den vibrera KRAFTIGT samt dra (kasta sig) åt vänster såfort ja släpper av på gasen eller bromsar in! Vid gaspådrag eller jämn gas så känns det ingenting!

Om jag då stannar å sen börjar åka igen så slutar det för en stund igen.

Har kollar bilens hjullager vänster fram, men ser/känner inga fel på det, inge glapp å hjulet snurrar fint. Även bromsarna verkar okej.

Har misstänkt att det är drivknuten på vänster sida, men vet ej eftersom det inte finns några missljud å problemet pågår ju ej konstant.

Har även funderar på länkarmarna, men samma sak där, det borde ju kännas av konstant eller höras när det glappar.

Nån som har nå ideér eller som varit med om nå liknande?

Tack på förhand!

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
kanan
14 december 2010 · 11 Inlägg

Hallå! Har du kollat så länkarmarna sitter fast ordentligt? sen är en framvagnsinställning att föredra efter man bytt delar i framvagnen! jag bytte alla länkarmarna på min Passat och jag har inga vibrationer eller liknande.. Hoppas det löser sig! //kanan

Bonn-Johan
14 december 2010 · 245 Inlägg

Tjena! Jajjemen, länkarmarna somja bytte på höger sida sitter fast som berget.. Ser bra ut på vänstersidan oxå angående länkarmar. Men ska riva ner allt på vänster sida i helgen å kolla över.. Nå skit är det, frågan är vad.. Tänkte bara om nån varit med om liknande bekymmer..

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Jennsii
14 december 2010 · 64 Inlägg

Bättre du skrotar och köper en Audi wink

Bonn-Johan
14 december 2010 · 245 Inlägg

Samma skit ju :p

Jennsii skrev:
Bättre du skrotar och köper en Audi wink

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
PorreHattyr
16 december 2010 · 122 Inlägg

Jennsii skrev:
Bättre du skrotar och köper en Audi wink

Same shit different name, men du kanske skojade. Men man vet ju aldrig med fruntimmer.

Volkswagen Bora V5 "Borat" (1999)
Jennsii
16 december 2010 · 64 Inlägg

Och här var man dryg.

Bjare
16 december 2010 · 945 Inlägg

Drivknut? Men du ser ju om damasken är sprucken och det saknas fett om du svänger hjulet lite och tittar.
Finns många länkarmar och leder i dessa framvagnarna och alla är dessvärre omtalade, rent negativt.



Jennsii skrev:
Och här var man dryg.

Offtopic kallas det för. roll  Ta du och behåll din audi. big_smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
itouch
20 december 2010 · 1 488 Inlägg

Kanske inre drivknut på vänster sida? Brukar sällan ge ifrån sig ljud och kommer och går lite, lys in mot inre knutarna med en lampa och kika.

Bonn-Johan
21 december 2010 · 245 Inlägg

Det tipset tackar ja för smile

itouch skrev:
Kanske inre drivknut på vänster sida? Brukar sällan ge ifrån sig ljud och kommer och går lite, lys in mot inre knutarna med en lampa och kika.

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Wilsgaard
21 december 2010 · 560 Inlägg

Jag skulle tippa på att de är bromsbellägget som tar snett, att de ligger på och skaver i ett kör!

Du kan känna om de blir varmt runt om där, då är de garanterat de som ligger på smile

Bonn-Johan
21 december 2010 · 245 Inlägg

Wilsgaard skrev:
Jag skulle tippa på att de är bromsbellägget som tar snett, att de ligger på och skaver i ett kör!

Du kan känna om de blir varmt runt om där, då är de garanterat de som ligger på smile

Har varit inne på det ja med, men hjulet går ej tungt osv, å bilens bränsleförbrukning är densamma...

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Wilsgaard
21 december 2010 · 560 Inlägg

Bonn-Johan skrev:

Wilsgaard skrev:
Jag skulle tippa på att de är bromsbellägget som tar snett, att de ligger på och skaver i ett kör!

Du kan känna om de blir varmt runt om där, då är de garanterat de som ligger på smile

Har varit inne på det ja med, men hjulet går ej tungt osv, å bilens bränsleförbrukning är densamma...

Kan vara så att de ligger på såpass lite att de inte hunnit spela in kanske.... vet inte riktigt, men skulle gissa på att belägget ligger på som sagt smile

Lycka till, mvh

chroffe
21 december 2010 · 72 Inlägg

Är det mest när du bromsar så skulle jag tro att skivan är skev.

Bonn-Johan
22 december 2010 · 245 Inlägg

det ruskar lika mycket när ja bara släpper gasen å "motorbromsar" som när ja bromsar.. Men så länge ja håller gas är bilen precis som den ska..

fakuoka skrev:
Är det mest när du bromsar så skulle jag tro att skivan är skev.

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang