Behöver snabb hjälp med kontroll av värmepaket!

Danne_485
2 augusti 2009 · 687 Inlägg

Hej!
Jag håller på och byter värmepaketet i min saab 9000 och har fått ut skiten utan några, vad jag vet, problem hittills. Det jag undrar nu är om på något sätt kan kontrollera om det "nya" begagnade paketet har läckor eller liknande samt även kolla vart det gamla läcker?

Passar även på att få lite feedback kring detta lekage. Det hela började med att jag upptäckte att det var blött på golvet på bägge sidor samt att mattorna var dyngsura. En bekant så då att det borde vara värmepaketet som läckte. Det jag har noterat senare efter att ha haft bilen igång ett par gånger är att det har droppat glykol ner på en svart platta som sitter bakom "mittkonsollen" (där stereon sitter m.m). Sedan såg man även att det hade runnit glykol inuti den svarta plasten (luftkanalen) som blåser luft i mitten av bilen samt ner mot golvet bak. Tyder allt detta på att det verkligen är värmepaktet som spökar? Kan det vara något annat?

På utsidan när jag fick bort värmepaktet kunde man se att det var lite blött under där paketet hade suttit men det var inte mycket kvar. Kan det bara ha dunstat eller kan lekaget vara någon annanstans?

Sist men inte minst, är det värt att lägga 1000 kr på ett helt nytt paket istället för ett begagnat?

Tacksam för snabba kunniga svar.

Mvh
Daniel

DirektorIsaksson
2 augusti 2009 · 191 Inlägg

Det låter definitivt som värmepaketet,se även till att få bort all fukt i bilen så du inte får ett helvete med imma på rutorna för då kan du putsa tills du blir grå hårig och det kommer bara tillbaka

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Danne_485
2 augusti 2009 · 687 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Det låter definitivt som värmepaketet,se även till att få bort all fukt i bilen så du inte får ett helvete med imma på rutorna för då kan du putsa tills du blir grå hårig och det kommer bara tillbaka

Okey. Då får vi hoppas att det är värmepaktet då. Vet du något sätt hur man kan kontrollera att det är kass? När det gäller att bli av med allt fukt så är det bara att vädra så gott det går eller?

Mvh
Daniel

Funkiee Saab älskare!
2 augusti 2009 · 4 597 Inlägg

haha, är du igång nu igen? tongue de är ditt värmepaket som är risigt, byt det, o som tidigare sagt, vädra ut så de är torrt. När får man se dig dåra? wink

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Danne_485
2 augusti 2009 · 687 Inlägg

Funkiee skrev:
haha, är du igång nu igen? tongue de är ditt värmepaket som är risigt, byt det, o som tidigare sagt, vädra ut så de är torrt. När får man se dig dåra? wink

Mvh Patrik

Haha, tjena! My saviour! Vart fan håller du hus nu för tiden egentligen? Du är sällan inne på msn. big_smile Jag köpte ju ett begagnat värmepaket men det hade bredare slanganslutningar än det gamla så det passar inte rakt på. Kollade på ett paket hos speedparts och där står det att det passar till alla saab 9000 :S Ska jag köpa ett nytt eller är det onödigt tycker du?

Ha d

t5-r micke
2 augusti 2009 · 301 Inlägg

nytt ä alltid nytt..
du har ju redan ett beg i din bil.. eller ja hade för du har ju plockat ur det nu..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Danne_485
2 augusti 2009 · 687 Inlägg

t5-r micke skrev:
nytt ä alltid nytt..
du har ju redan ett beg i din bil.. eller ja hade för du har ju plockat ur det nu..

Haha, helt rätt! Får nog bli ett nytt. Vill inte ha detta problem igen på en stund. Men fan va onödigt att slänga 1200 kr på sån skit hmm

Danne_485
9 augusti 2009 · 687 Inlägg

Nu har jag bytt värmepaketet men när jag startar bilen så vill inte fläkten gå igång, vad kan detta bero på? mad

Danne_485
9 augusti 2009 · 687 Inlägg

Nu hoppade den igång. smile Är nog något glapp någonstans. Dock är ett problem kvar och det är att det endast blåser varmt vid High och resten från 27- LOW är kallt.

Tonycrona
26 december 2010 · 400 Inlägg

Löste du alla dina prob?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang