Hur ska man koppla in extraljus på en Citroen Berlingo 2010?

JW
19 december 2010 · 281 Inlägg

Jag har en citroen berlingo 2010 som jag vill koppla in extraljus på, Extraljusen är bosch navigator med en led ring som p ljus och helljuset är av sort H1.

Jag har köpt en kopplings sats på swedol och sen byggt en egen reläsats till p ljusen.

Switchen har jag nypt på kablarna precis vid respektive lampa..

Kan inte förstå varför det inte lyser? Känns som jag har provat alla sätt, hoppas på att något geni kan komma på vad som är fel annars blir det mekonomen imorgon.

Ytterst tacksam för svar! Mvh Jonas Winnerhed

TireSlayer Tvivlare
19 december 2010 · 2 266 Inlägg

De borde funka om du snott signalström till reläet från helljuskabeln. Testa annars att koppla de inne vid BSI'n, ta de försiktigt bara så du inte kortsluter den. Kolla jordpunkter m.m.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
JW
19 december 2010 · 281 Inlägg

Tack för svar! Jordpunkterna är helt ok!

Lampan på bilen är h7 (Tror jag det heter) iallafall hel och halvljus i samma lampa... det går tre kablar till den varav en kabel ger 12 volt när jag slår på helljuset, den kabeln är det jag kopplat switchen på..
Alltså jag har verkligen provat på alla sätt, verkar nästan som om man måste in i datorn för o koppla in helljusen

Relät är kopplat till batteriets pluspol switchen går till lampan(på bilen) och sen utgående från relät går ner till extraljus..

Likadant är relät till p ljuset kopplat...

Har provat extraljusen genom att koppla direkt mot batteri och då lyser allt..

Har även provat att mäta utgående ström från reläna och de ger 12 volt..

Jag blir galen....

TireSlayer Tvivlare
19 december 2010 · 2 266 Inlägg

H4 e de på dom smile De verkar ju väldigt skumt. Funkar de om du sätter signalkabeln direkt på plus? Funkar p-ljuset? Funkar de vanliga helljuset efter du kopplat in dig?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
JW
19 december 2010 · 281 Inlägg

Signalkabeln har jag inte provat att sätta direkt på plus, Förstår att då ser man ju om relät funkar som det ska, eller? Känns dock konstigt om båda reläena är trasiga?

Det vanliga helljuset och parkeringen funkade som vanligt efter att jag kopplat in mig...

TireSlayer Tvivlare
19 december 2010 · 2 266 Inlägg

JW skrev:
Signalkabeln har jag inte provat att sätta direkt på plus, Förstår att då ser man ju om relät funkar som det ska, eller? Känns dock konstigt om båda reläena är trasiga?

Det vanliga helljuset och parkeringen funkade som vanligt efter att jag kopplat in mig...

Prova först att sätta signalkabeln direkt på batteriplus, funkar de då så e de nåt problem med bilen eller din inkoppling. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
JW
19 december 2010 · 281 Inlägg

MantaRobin skrev:

JW skrev:
Signalkabeln har jag inte provat att sätta direkt på plus, Förstår att då ser man ju om relät funkar som det ska, eller? Känns dock konstigt om båda reläena är trasiga?

Det vanliga helljuset och parkeringen funkade som vanligt efter att jag kopplat in mig...

Prova först att sätta signalkabeln direkt på batteriplus, funkar de då så e de nåt problem med bilen eller din inkoppling. smile

Jag får prova det... Tack så mycket för hjälpen!

TireSlayer Tvivlare
29 december 2010 · 2 266 Inlägg

Monterade extraljus på en splajjans ny Berlingo idag, årsmodell 2011. Där va helljuskabeln grå smile Framme vid vänster strålkastare då vill säga.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang