Fwd Vs Rwd???

defuncta
30 december 2010 · 196 Inlägg

Jag undrar varför nästan alla personbilar idag är framhjulsdrivna och nästan alla sportbilar bakhjulsdrivna?

Vill veta fördelar och naktdelar med respektive drivning, själv har jag nästan bara kört framhjulsdrivna bilar.

Försökt att leta i forumet men inte fått svar på alla mina funderingar.

Mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Malmoe SSS -12
30 december 2010 · 3 217 Inlägg

Framhjulsdrift tenderar oftast till understyrning vid höga hastigheter men har fördelen att inte kasta ut bakänden på bilen när man inte vill ha bredställ, medans den stora nackdelen är att man inte kan kasta sig in i en kurva lika fort och inte gasa lika mycket påväg ut ur den, med risk för understyrning (bara gå rakt fram)!

Principen bakhjulsdrift är väl det motsatta... Ish!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
qazse
30 december 2010 · 178 Inlägg

ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning

xXSammy
30 december 2010 · 6 584 Inlägg

qazse skrev:
ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning

Beror helt på vilken bil..740 visar mest de i vintertid

FWD har också mindre rörliga delar, en kardan e ju inte precis gratis.

De/Dem
Ibanezman Skåning
30 december 2010 · 739 Inlägg

En framhjulsdriven bil ska också vara bättre och "säkrare" i vinterväglag, "har jag hört" big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Knugcab
30 december 2010 · 5 111 Inlägg

Framhjulsdrift är billigare att bygga.

Om det är säkrare, bättre m.m. i halka kommer de lärde tvista om i alla tider och det är en smaksak som så mycket annat enligt mig, samt en fråga om vad man är van vid. Men faktum är ju att det finns fler marknader än Sverige, som inte alls har samma vinterklimat m.m. och att då bilar byggs för att vara "säkrare i halka" finner jag ganska osannolikt.

En anledning till att framhjulsdrift (då i kombination med tvärställd motor) blev populärt finner vi ju också i det gamla hundkojekonceptet som mer än väl passerat 50... Anledningen till att den fick det var ju utrymmena, det hade helt enkelt inte gått att få bra utrymmen i en så liten bil med längsmonterad motor, därmed fick den hamna på tvären och då var ju framhjulsdrift naturligt. Så mer utrymmeseffektivt helt enkelt. Finns det någon annan än Audi (och derivat därifrån som Seat Exeo) som bygger med längsmonterad motor ihop med FWD idag?

De flesta som köper en vanlig svenssonbil ger blanka fasen i var den driver, en enkät som BMW gjorde visade väl att många 1-serieköpare till exempel trodde att bilen var framhjulsdriven (!). Då kan det tyckas naturligt att det mest kostnadseffektiva valet används.

En nackdel hos framhjulsdrift är att det är lite svårt hantera alltför stora effekter med hjul som både ska driva och svänga på samma gång, och samtidigt få bilen behaglig. "Torque steer" m.m. Därför byggs många sportbilar med RWD...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
race Race For Fun!
30 december 2010 · 379 Inlägg

Bättre att välja något mitt i mellan låt oss säga fyrhjulsdrift wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
N_W V8 de bästa som finns!
30 december 2010 · 1 092 Inlägg

Det är ju inte direkt världens sämsta biltillverkare som använder bakhjulsdrift heller: BMW, Mercedes, Jaguar, Rolls Royce, Infinity, Lexus, Bentley plus varenda sportbil värd namnet så helt värdelöst kan de ju inte vara.

Man får en mer harmonisk bil om man separerar drivning och styrning, de drar och sliter i inte i ratten mm. Du kan styra den med gasen om man har lite kraft.
Bakhjulsdrift är roligare att köra och de behöver inte ens diskuteras, däremot är framhjulsdrift bättre att ta sig fram på vintern och känns för de flesta ner avslappnande för man slipper bakvagnskasten.
Sen som svenssonbil så tycker jag inte de spelar nån större var den driver för och ta sig till jobbet tex.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
IceEyes Varningar: För många..
30 december 2010 · 2 552 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 31&p=1


Fakta mixat med skitsnack och humor wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TurbOla Reservdansk
30 december 2010 · 6 271 Inlägg

Ett exempel på att trådskaparen inte lärt sig använda SÖK-funktionen i forumet... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Munkis
30 december 2010 · 1 637 Inlägg

Malheus skrev:

qazse skrev:
ganska förenklat och grovhugget, men i det stora hela är det något i stil med

fwd
"lättare" att bygga och montera
lite mindre vikt och effektförlust vilket resulterar i lägre bensin/dieselförbrukning
lättare för ovana förare att hantera
mer plats i kupeń

rwd
roligare om man kan hantera det
bättre viktfördelning

Beror helt på vilken bil..740 visar mest de i vintertid

FWD har också mindre rörliga delar, en kardan e ju inte precis gratis.

Hur hade viktfördelningen sett ut om den hade varit FWD då? lol

steifan DR!FTT3KN!K3R
30 december 2010 · 10 427 Inlägg

Billigare att tillverka framhjulsdrivna bilar. Kan tänka mig att det är den absoluta huvudanledningen att de flesta bilarna är framhjulsdrivna.  Enklare med modularisering osv, dvs du kan köra med likadan drivlina i olika stora/långa bilar till skillnad mot bakhjulsdrivna där man måste använda olika kardanaxlar osv.

defuncta
30 december 2010 · 196 Inlägg

Tack för allas svar, nu har jag fått allting klart för mig!

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Kesler
30 december 2010 · 3 650 Inlägg

fwd, bättre framkomlighet vinter/snö

torpis Forummoderator
30 december 2010 · 10 576 Inlägg

IceEyes skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=111031&p=1


Fakta mixat med skitsnack och humor wink

finns som synes redan en tråd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang