"shift up" lampa SAAB 900 (og)

A_Karlsson
5 december 2010 · 537 Inlägg

tjenare, tänkte kolla om det är nån som vet nåt om "Shift Up" lampan som sitter på instrumentpanelen på saab 900 (og). jag upptäckte lampan när jag satt å grejade en dag och trodde att den skulle tändas när man ska växla men den tänds aldrig oavsett om man varvar till 6000. är det nåt man kan koppla in eller så, och i såfall hur?

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Hamilton
5 december 2010 · 8 864 Inlägg

Den fungerar  bara med sk open SID.
Googla på open SID så får du mera info om vad det är bla Maptune har det i sina Maptuner dock inte till din bil.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
A_Karlsson
5 december 2010 · 537 Inlägg

Hamilton skrev:
Den fungerar  bara med sk open SID.
Googla på open SID så får du mera info om vad det är bla Maptune har det i sina Maptuner dock inte till din bil.

Mvh
Hamilton

open sid = displayen ovanför stereon på nyare saabar? det finns väl inte till min?

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Funkiee Saab älskare!
6 december 2010 · 4 597 Inlägg

Killen har OG, inte NG.

Jag spekulerar nu, men jag tror att det bara fanns på bilar som såldes på den amerikanska marknade, eller att bilen måste ha antispin eller liknande.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Sarge
6 december 2010 · 2 337 Inlägg

Funkiee skrev:
Killen har OG, inte NG.

Jag spekulerar nu, men jag tror att det bara fanns på bilar som såldes på den amerikanska marknade, eller att bilen måste ha antispin eller liknande.

Ja, det ringer en klocka i mitt huvud med, det där med amerikanska marknaden. Men det borde väl inte vara ett överdrivet svårt ingrepp att koppla in den.

Torbo
6 december 2010 · 64 Inlägg

För amerikanska marknaden.

Lampan tändes då det var rekommenderat att växla upp. Inte vid varvstopp.

Ganska onödigt.

Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Borde väl gå att köpa en billig shiftlight och sen bara dra spänningen ifrån den lampan till den i instrumenthuset istället.

A_Karlsson
6 december 2010 · 537 Inlägg

Funkiee skrev:
Killen har OG, inte NG.

Jag spekulerar nu, men jag tror att det bara fanns på bilar som såldes på den amerikanska marknade, eller att bilen måste ha antispin eller liknande.

tror inte den är för amerikansk marknad

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Funkiee Saab älskare!
6 december 2010 · 4 597 Inlägg

ECO driving alltså!

Det lär säkert vara en bygel skulle jag tro. På 9000 modellerna finns det en parkeringsljuslampa i varvräknaren som lyser när p-ljuset är på, denna används bara på den amerikanska marknaden, och lättast för saab var att göra en bygel till denna lampa. Monterade bygeln och lampan lös. Kan ju vara så enkelt på shiftup lampan på 900 också?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
A_Karlsson
6 december 2010 · 537 Inlägg

Torbo skrev:
För amerikanska marknaden.

Lampan tändes då det var rekommenderat att växla upp. Inte vid varvstopp.

Ganska onödigt.

det jag tänkte mig va att lampan tänds när man på toppen av effektkurvan, för bästa acceleration

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
6 december 2010 · 537 Inlägg

Funkiee skrev:
ECO driving alltså!

Det lär säkert vara en bygel skulle jag tro. På 9000 modellerna finns det en parkeringsljuslampa i varvräknaren som lyser när p-ljuset är på, denna används bara på den amerikanska marknaden, och lättast för saab var att göra en bygel till denna lampa. Monterade bygeln och lampan lös. Kan ju vara så enkelt på shiftup lampan på 900 också?

ECO driving låter det ju faktiskt som om det skulle kunna ha nåt att göra med, att lampan ska tändas vid 3000 eller nåt

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Audifreak122
31 december 2010 · 124 Inlägg

jaaa audi har en liknande lampa som lyser när man skall byta växel, ECO drive!

Nissan 200sx S14 "BAD" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang