Hur hållbara är BMWs v8:or

baksatet
30 december 2010 · 92 Inlägg

HEJ, Hur är bmws v8 i 90talarna? är dem hållbara och krångelfria?

Kekken
3 januari 2011 · 54 Inlägg

Är ju lite olika från modell till modell. Men vad ja vet ska dom väll va rätt hållbara sålänge man sköter dom å kör me förstånd smile.
Är de en m60 el m62 du funderar över?

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
3 januari 2011 · 2 405 Inlägg

Har en 530 v8 94 och inte haft några strul med motorn alls. Det ända som jag tyckt varit störande e en kylarslang som sprack. Torr sprucken. Så om man sköter motorn tror jag inte de skall va något strul alls med dem

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
3 januari 2011 · 2 405 Inlägg

Taget från autopowers beg guid:
530i/540i M60 93- (V8 ­ 32 ventiler)
Lyckad och slitstark motorkonstruktion. Finns dock ett par svaga punkter att kontrollera. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Görs lämpligen i samband med en service. Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 600 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som både är billigt och enkelt att åtgärda.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Denniz_ Turbo?
3 januari 2011 · 440 Inlägg

Hur hållbara, de beror på i vilket syfte wink

Som pendlar, vardgas bil etc. så funkar motorerna utmärkt! smile

Har hört att motorerna inte gillar för mkt lek? :S Men jag är inte säker, har hört de ifrån en kompis som har en 530 wink

Och som trimmnigs objekt så är de väl ingen höjdare wink Dom har nämligen en tendens att spricka vid ungefär 500+hk...

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang