Hur tar man av vevaxels hjulet som sitter på toyota celica gti från 89?

Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

hur tar man av vevaxels hjulet som sitter på toyota celica gti från 89? har ingen anning

henke_99 Offroad Racing
17 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Remskivan? Lossa muttern/muttrarna och dra loss den från vevaxeln skulle jag gissa på... Kanske behövs lite våld oxå innan den släpper, lite försiktigt bara så den inte går sönder.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

ja men det snurar remskivan samtidigt som man vrider på mutter och jag orkar inte med en hand hålla emot och med den andra dra loss smile

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 januari 2011 · 559 Inlägg

Minda92 skrev:
ja men det snurar remskivan samtidigt som man vrider på mutter och jag orkar inte med en hand hålla emot och med den andra dra loss smile

Då kan du antingen köpa en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … maxeldrev/ eller tillverka en själv. Fungerar utmärkt på Toyota. Har själv tillverkat en för att hålla emot remskivan, fast jag har en Corolla.

Mvh Thomas
Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

det verkar vara en bra grejj men är du säker att den passar i dom hål då?

Selleen
17 januari 2011 · 360 Inlägg

Kolla vevaxeldrevet har krysskil bara innan du lossar den stora muttern i mitten om du ska det. Brukar inte bli sådär jättebra om den inte har det big_smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

kan jag lova för man var hellt röd i ansikte när kraften gick åt det och att det låsnade inte endå xD

henke_99 Offroad Racing
17 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Mutterknack... Finns ju både tryckluftsdrivna och elektriska idag.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
engolf
17 januari 2011 · 3 235 Inlägg

henke_99 skrev:
Mutterknack... Finns ju både tryckluftsdrivna och elektriska idag.

Från fabriken sitter väl bulten med ca 100 nm, så en elektrisk mutterknackare med 300-400 nm borde vara mer än nog. Har själv en, och den tar det mesta. Det hjälper att värma bultskallen med t ex gasolbrännare, men var försiktig.

Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

har inte nån utav dom där saker blir bra den från biltema som man drar för hand

Saabarn_Eric
17 januari 2011 · 265 Inlägg

jag brukar lägga i en växel och  sänka ner så ena hjulet är i backen sen sätta en kofot eller liknande mellan hjulbultarna, sen e de bara fram med röret! våld löser de mesta! big_smilebig_smile

MCMLXXXII skrev:

Minda92 skrev:
ja men det snurar remskivan samtidigt som man vrider på mutter och jag orkar inte med en hand hålla emot och med den andra dra loss smile

Då kan du antingen köpa en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … maxeldrev/ eller tillverka en själv. Fungerar utmärkt på Toyota. Har själv tillverkat en för att hålla emot remskivan, fast jag har en Corolla.

Rise and rise again, until lambs become lions!
Minda92
17 januari 2011 · 344 Inlägg

tog rören när skruvade lös motorfäste haha men det va onödigt men nu sitter allt igen men kan inte halka av så som du gjorde? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang