Vad krävs och behövs för att turbo konventera en förgasar motor?

bmx
17 januari 2011 · 7 100 Inlägg

som rubrik!
motorn är en 2.0 förgasare(min mazda)

och vad krävs och behövs?
tänkte inte på nån värting turbo,utan en liten.
måste den kompsänkas eller höjas?
bästa kolvarna och stakar för en lite konventering?

ALLT ni vet vill ja veta!

mvh

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
laggey
17 januari 2011 · 335 Inlägg

kunskap mest av allt, trycktät förgasare om du inte ska bygga sugturbo, turbo, grenrör, tryckrör, liten ic och oljekylare helst, borrad oljeretur, olje tillförsel, och nån liten dump om de inte sitter på turbon, säkert missat nånting

torpis Forummoderator
17 januari 2011 · 10 572 Inlägg

bmx skrev:
som rubrik!

Du behöver en kravspecifikation! Tala om vad du vill ha, vad du har och vad det får kosta, samt vilken tid det får ta etc.

Utan en vettig kravspec så kommer du ingen vart. Du får bara gissningar och lösa skott från höften.

Så fort man hör förgasare och turbo i samma mening så innebär det med största sannolikhet nya stötdämpare, fjädrar, bromssystem och däck för att ens tänka tanken på mer effekt efter som bilen är gammal.  Men den biten kanske du redan har klar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
bmx
18 januari 2011 · 7 100 Inlägg

tidsmässigt så får de tar så långt tid de tar!får inte kosta allt för mkt,mesta kommer köpas beg(de som går)

joo chassie och sånt vet ja.de är just konventeringen ja inte riktigt fattar.

men hadde siktat mot runt en 200hk iaf,är 98hk orginal.behövs de bytas kolvar och stakar för den höjningen?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
henke_99 Offroad Racing
18 januari 2011 · 3 122 Inlägg

Att höja effekten till 200 hk kräver en del jobb, det är ju 100% effektökning från original... Framför allt så måste kompressionen sänkas för att klara det turbotryck som krävs för den effekten. Sen kommer ju även andra saker in i bilden, som koppling och växellåda. Även det måste ju hålla.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang