Seriös märkesverkstad?

Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Yess akka gör fel å ja jag förstår det med att vissa gärna byter bromsar för ofta av just dom orsakerna du nämner här.. Å ackord som jag ocså har e ingen perfekt lösning. Jag som e seriös å har högre kvalifikationer än andra å såtr med mkt avancerade felsökningar tjänar inget ackord... Han som e mindre kunnig som såtr å gör servicar hela tiden för det e det han klarar byter bromsar å leder dagarna i ända tjänar mkt bättre bara han står på lite... För att firman tjänar på det.... Detta e fel jagf stör mig på det hela tiden me.

Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Många icke märkesvärkstäder lockar kunder med lägre priser på framförallt billigare service. Visst oljan dom använder e säkert bra å filtret med om man nu undviker dom absolut sämsta fabrikaten.. Men byter dom tex Kupefiltret håller dom sig verkligen till vad fabrikanten säger att du skall göra??? Har dom lika bra kontroll på vanliga fel å brister som märkesverkstäderna. Om det e en recall på bilen får du veta det då???

Har vart ute för en icke märkes verkstad häri Norge (Röa Autoco) dom kör stenhårt med reklam på radion om att dom e mkt biligare å precis lika bra som märkesvärkstäder... Fick in en kund som hade vart hoss dom på service med sin V40 pga att dämparn rasat totalt. Detta hade ju inget med det att göra MEN när han hade haft sin bil på service hade dom överswett att kamremmen skulle vart bytt... Å dom hade sagt att han behövde byta skiver å klossar runt om vilket också stämde rätt bra dom va nget vidare... Priset han hade fått för å bytas skiver å klossar runt om va ca 2000 kr högre än hos oss (bilia)

Så va kritisk mot alla verkstäder helt klart.

Opps va mycket felskrivningar det va här såg jag nu men jag orkar inte ni fattar å ag e ju inte rakteforskare eller svenska lärere så ni får ha förstående smile

Nej, visst gäller det att ha koll på priser på delar och arbete! Bromsbelägg köper jag på Saab då de faktiskt är billiga på dessa. Likadant oljan. Sedan tar jag min olja och mitt filter och åker till GDS-hallen. Jag kan ta god tid på mig och är riktigt noggrann med mina egna bilar tongue
Är det ett jobb jag inte klarar har jag ett par mindre verkstäder jag fått ett gott intryck av. En i närheten som kan fixa mindre jobb snabbt, och en i Uppsala som kan fixa dyrare mer komplexa jobb som t ex toppackning eller koppling. Vänder jag mig till en mindre verkstad plockar jag i regel hem delarna själv, så att jag vet att jag får välrenommerade piratdelar. Ofta har ju inte allbil-verkstäder delar på hyllorna, utan åker till Mekonomen eller liknande och köper.

Är man bilintresserad har man ju ofta bra koll på vad saker och ting kostar, ännu bättre om bilen faktiskt är en stor utgift för en. Det är därför jag menar att många bilintresserade ratar märkesverkstaden.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

killercow skrev:

JaggaChafen skrev:
Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Ska in på kamremsbyte. billigast vart? jo ford märkesverkstad 3500kr billigast icke märkesverkstad 4400kr

så det kan ibland bli billigare på märkesverkstad

Ja men dom e säkert mkt duktigare på icke märkeverktsan eller smile En klassiker e att alla icke märkesverkstäder alltid tar med vattenpumpsbyte i samband med kamremmsbyte å visst detta e verkligen å rekomdera på många bilar speciellt Reanult. Men jag har alldrig bytt en vattenpump på volvos vitmoter tex bytt remm för andra gången på taxibilar flera ggr altså 32.000 mil å pumpen e lika fin:)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Niklas1987 NO
23 januari 2011 · 2 182 Inlägg

Litar numera mer på verkstäder än bilprovningen,vi har fått in flera bilar som varit nybesiktade utan anmärkning som både bromsrör,skivor och klossar är helt slut på. Var faktiskt med om att ett bromsrör gick sönder när jag körde in i verkstan, gissa om jag vart förvånad när jag fick kolla på besiktningprotokollet att den var besiktad 2 dagar innan den lämnades in för ett enkelt oljebyte.

Ägaren var lagom glad då han skulle köra till Norge dagen efter, hitta även rosthål i golvet men ägaren bestämde sig för att skrota bilen smile

Säger inte vilken station bilen besiktades på, men att en sån bil slinker igenom är en för mycket.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

killercow skrev:

JaggaChafen skrev:
Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Ska in på kamremsbyte. billigast vart? jo ford märkesverkstad 3500kr billigast icke märkesverkstad 4400kr

så det kan ibland bli billigare på märkesverkstad

Letar på en länk från zatzy. Nu är inte Solna Bilteknik ett företag man bör anlita, men det är underhållande att läsa hur en tjurig Volvo-mek försöker hitta relevanta anmärkningar på deras kamremsbyte på nästan halverad tid Bilia vill ha:

http://www.zatzy.com/teknik/372700-soln … vs-7h.html

Visst går det att hitta undantag, men jag vågar påstå att arbete nästan alltid är billigare på en allbil-verkstad och att piratdelar i de flesta fall är lika bra som original men också oftast betydligt billigare. Många delar sållas ju på bandet, där en länkarm med för mycket gjutskägg går som piratdel med bortslipat märke på Biltema medan den perfekta går som originaldel. Gjutskägget har dock inget med delens funktion att göra. Jag läste om någon Biltema-anställd som plockade ur framvagnsdelar från Lemförder och stoppade i Biltemakartonger.

Jag skulle i alla fall undvika Solna Bilteknik. De är helt enkelt orimligt billiga då inte ens materialet täcker deras pris i en del offerter folk fått. De fuskar helt klart.

Man får sondera terrängen avseende priser på arbete och material och välja det som för ens aktuella behov är bäst. Jag är inte rädd för piratdelar, men jag har som motto att t ex inte köpa saker som är jobbiga att montera på Biltema utifall det skulle visa sig vara dålig kvalité.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Andromeda skrev:

JaggaChafen skrev:
Yess akka gör fel å ja jag förstår det med att vissa gärna byter bromsar för ofta av just dom orsakerna du nämner här.. Å ackord som jag ocså har e ingen perfekt lösning. Jag som e seriös å har högre kvalifikationer än andra å såtr med mkt avancerade felsökningar tjänar inget ackord... Han som e mindre kunnig som såtr å gör servicar hela tiden för det e det han klarar byter bromsar å leder dagarna i ända tjänar mkt bättre bara han står på lite... För att firman tjänar på det.... Detta e fel jagf stör mig på det hela tiden me.

Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Många icke märkesvärkstäder lockar kunder med lägre priser på framförallt billigare service. Visst oljan dom använder e säkert bra å filtret med om man nu undviker dom absolut sämsta fabrikaten.. Men byter dom tex Kupefiltret håller dom sig verkligen till vad fabrikanten säger att du skall göra??? Har dom lika bra kontroll på vanliga fel å brister som märkesverkstäderna. Om det e en recall på bilen får du veta det då???

Har vart ute för en icke märkes verkstad häri Norge (Röa Autoco) dom kör stenhårt med reklam på radion om att dom e mkt biligare å precis lika bra som märkesvärkstäder... Fick in en kund som hade vart hoss dom på service med sin V40 pga att dämparn rasat totalt. Detta hade ju inget med det att göra MEN när han hade haft sin bil på service hade dom överswett att kamremmen skulle vart bytt... Å dom hade sagt att han behövde byta skiver å klossar runt om vilket också stämde rätt bra dom va nget vidare... Priset han hade fått för å bytas skiver å klossar runt om va ca 2000 kr högre än hos oss (bilia)

Så va kritisk mot alla verkstäder helt klart.

Opps va mycket felskrivningar det va här såg jag nu men jag orkar inte ni fattar å ag e ju inte rakteforskare eller svenska lärere så ni får ha förstående smile

Nej, visst gäller det att ha koll på priser på delar och arbete! Bromsbelägg köper jag på Saab då de faktiskt är billiga på dessa. Likadant oljan. Sedan tar jag min olja och mitt filter och åker till GDS-hallen. Jag kan ta god tid på mig och är riktigt noggrann med mina egna bilar tongue
Är det ett jobb jag inte klarar har jag ett par mindre verkstäder jag fått ett gott intryck av. En i närheten som kan fixa mindre jobb snabbt, och en i Uppsala som kan fixa dyrare mer komplexa jobb som t ex toppackning eller koppling. Vänder jag mig till en mindre verkstad plockar jag i regel hem delarna själv, så att jag vet att jag får välrenommerade piratdelar. Ofta har ju inte allbil-verkstäder delar på hyllorna, utan åker till Mekonomen eller liknande och köper.

Är man bilintresserad har man ju ofta bra koll på vad saker och ting kostar, ännu bättre om bilen faktiskt är en stor utgift för en. Det är därför jag menar att många bilintresserade ratar märkesverkstaden.

Ja jag hade ju heller aldrig lämnat in min bil jag gör garanterat ett bättre jobb än nån annan mekaniker för jag kan ta den tiden jag behöver å kan vara riktigt nogrann något en mekaniker på en verkstad inte hade kunnat göra. Om jag skulle betala mig själv för tiden jag använder på min tid så skulle jag aldrig ha råd. Å om jag skulle ha råd att betala mig själv så hade jag tjänat riktigt dåligt..

Å verkstäderna måste ju tjäna pengar det förstår du väll Alla måste det "That´s what makes the world go round"

Du jobbar väll förmodligen också eller å får lön pga av att det du gör e det någon som tar betalt för å tjänar pengar på... Annars hade du förmodligen inte haft ditt jobb...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Andromeda skrev:

JaggaChafen skrev:
Yess akka gör fel å ja jag förstår det med att vissa gärna byter bromsar för ofta av just dom orsakerna du nämner här.. Å ackord som jag ocså har e ingen perfekt lösning. Jag som e seriös å har högre kvalifikationer än andra å såtr med mkt avancerade felsökningar tjänar inget ackord... Han som e mindre kunnig som såtr å gör servicar hela tiden för det e det han klarar byter bromsar å leder dagarna i ända tjänar mkt bättre bara han står på lite... För att firman tjänar på det.... Detta e fel jagf stör mig på det hela tiden me.

Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Många icke märkesvärkstäder lockar kunder med lägre priser på framförallt billigare service. Visst oljan dom använder e säkert bra å filtret med om man nu undviker dom absolut sämsta fabrikaten.. Men byter dom tex Kupefiltret håller dom sig verkligen till vad fabrikanten säger att du skall göra??? Har dom lika bra kontroll på vanliga fel å brister som märkesverkstäderna. Om det e en recall på bilen får du veta det då???

Har vart ute för en icke märkes verkstad häri Norge (Röa Autoco) dom kör stenhårt med reklam på radion om att dom e mkt biligare å precis lika bra som märkesvärkstäder... Fick in en kund som hade vart hoss dom på service med sin V40 pga att dämparn rasat totalt. Detta hade ju inget med det att göra MEN när han hade haft sin bil på service hade dom överswett att kamremmen skulle vart bytt... Å dom hade sagt att han behövde byta skiver å klossar runt om vilket också stämde rätt bra dom va nget vidare... Priset han hade fått för å bytas skiver å klossar runt om va ca 2000 kr högre än hos oss (bilia)

Så va kritisk mot alla verkstäder helt klart.

Opps va mycket felskrivningar det va här såg jag nu men jag orkar inte ni fattar å ag e ju inte rakteforskare eller svenska lärere så ni får ha förstående smile

Nej, visst gäller det att ha koll på priser på delar och arbete! Bromsbelägg köper jag på Saab då de faktiskt är billiga på dessa. Likadant oljan. Sedan tar jag min olja och mitt filter och åker till GDS-hallen. Jag kan ta god tid på mig och är riktigt noggrann med mina egna bilar tongue
Är det ett jobb jag inte klarar har jag ett par mindre verkstäder jag fått ett gott intryck av. En i närheten som kan fixa mindre jobb snabbt, och en i Uppsala som kan fixa dyrare mer komplexa jobb som t ex toppackning eller koppling. Vänder jag mig till en mindre verkstad plockar jag i regel hem delarna själv, så att jag vet att jag får välrenommerade piratdelar. Ofta har ju inte allbil-verkstäder delar på hyllorna, utan åker till Mekonomen eller liknande och köper.

Är man bilintresserad har man ju ofta bra koll på vad saker och ting kostar, ännu bättre om bilen faktiskt är en stor utgift för en. Det är därför jag menar att många bilintresserade ratar märkesverkstaden.

Ja jag hade ju heller aldrig lämnat in min bil jag gör garanterat ett bättre jobb än nån annan mekaniker för jag kan ta den tiden jag behöver å kan vara riktigt nogrann något en mekaniker på en verkstad inte hade kunnat göra. Om jag skulle betala mig själv för tiden jag använder på min tid så skulle jag aldrig ha råd. Å om jag skulle ha råd att betala mig själv så hade jag tjänat riktigt dåligt..

Å verkstäderna måste ju tjäna pengar det förstår du väll Alla måste det "That´s what makes the world go round"

Du jobbar väll förmodligen också eller å får lön pga av att det du gör e det någon som tar betalt för å tjänar pengar på... Annars hade du förmodligen inte haft ditt jobb...

Självfallet förstår jag att de måste ta betalt, vanlig marknadsekonomi.

Vad gäller Saab hörde jag att de gick 20k back på varje ng9-3 de sålde för ett par år sedan. Det tar de igen på verkstaden istället. Det skulle förvåna mig om inte fler märken resonerar så. Sägs det inte att en Focus kostar 1,5 miljoner om man köper den i delar från hyllan?

Jag ville bara säga att jag alltid gör en avvägning av pris mot kvalité och beroende på vad jag kommer fram till köper jag original eller pirat och gör det själv, lämnar till allbil eller till märkesverkstaden.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang