Parkenringsskada, försäkringsbolaget säger att det inte är det..

Simson17
24 januari 2011 · 47 Inlägg

Tjenare
För någon dag sen blev min bmw krockad från sidan när den stog parkerad och föraren smet
Vi gjorde en polisanmälan men nu säger försäkringsbolaget att dom inte tar det som en parkeringsskada eftersom att den är krockad från sidan typ och att vi måste betala självrisken...
Vad ska man ta och göra? neutral
Ska man se glad ut o bara betala självrisken?

Har hört om att det är en parkeringsskada så kan man få ett bidrag om föraren smet för att man inte ska bli tvungen att betala självrisken
Hur ska jag gå tillväga?

Slaylix tratt
24 januari 2011 · 353 Inlägg

Simson17 skrev:
Tjenare
För någon dag sen blev min bmw krockad från sidan när den stog parkerad och föraren smet
Vi gjorde en polisanmälan men nu säger försäkringsbolaget att dom inte tar det som en parkeringsskada eftersom att den är krockad från sidan typ och att vi måste betala självrisken...
Vad ska man ta och göra? neutral
Ska man se glad ut o bara betala självrisken?

Har hört om att det är en parkeringsskada så kan man få ett bidrag om föraren smet för att man inte ska bli tvungen att betala självrisken
Hur ska jag gå tillväga?

Precis samma hände min kompis, då han kommer ut från Citygross så ser han att hela jävla sidan är inbucklad på bilen, han får dock bita i det sura äpplet och betala 4500 i självrisk, då föraren där också smet.
Om man går via trafikförsäkringsföreningen så kanske de kan ge bidrag som täcker liten eller hela självrisken, men om de beviljar det, det vågar jag inte svara på.

tobbe456
24 januari 2011 · 335 Inlägg

Simson17 skrev:
Tjenare
För någon dag sen blev min bmw krockad från sidan när den stog parkerad och föraren smet
Vi gjorde en polisanmälan men nu säger försäkringsbolaget att dom inte tar det som en parkeringsskada eftersom att den är krockad från sidan typ och att vi måste betala självrisken...
Vad ska man ta och göra? neutral
Ska man se glad ut o bara betala självrisken?

Har hört om att det är en parkeringsskada så kan man få ett bidrag om föraren smet för att man inte ska bli tvungen att betala självrisken
Hur ska jag gå tillväga?

Försäkringsbolag godkänner sällan en sån påkörning som parkeringsskada även fast det är exakt vad det är. Dom kräver minst ett vittne (kan vara två) som skall ha sett bilen parkeras oskadad, eller ännu hellre sett själva påkörningen. Utan vittnen samt polisanmälan räknas det som "annan yttre olyckhändelse" dvs du pröjsar självrisk.

Godkänns det av FB får du sänkt självrisk från trafiksäkerhetsföreninen eller vafan den heter..  då brukar kalaset sluta på 1500:-

Bråkar om såna här skador dagligen så jag arbetar för ett företag med en mycket stor vagnspark och en hel del skador wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Simson17
24 januari 2011 · 47 Inlägg

Okejj, men jag har ett vittne att bilen var oskadd när den parkerades (Min bror) för att vi skulle bogsera hans bil därifrån.

thelaughingmadman
24 januari 2011 · 711 Inlägg

Jag fick höra av Trygg-Hansa att en 30cm nyckelrepa räknas som vagnskada.
Troligt? Nej.
Mer pengar till f-bolaget? Ja.

Å andra sidan har TH bra service, så jag skulle definitivt kunna tänka mig ha dem igen dock.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
torpis Forummoderator
24 januari 2011 · 10 576 Inlägg

tobbe456 skrev:
Bråkar om såna här skador dagligen så jag arbetar för ett företag med en mycket stor vagnspark och en hel del skador wink

Hur fungerar det vid påkörning av exempelvis snöplog? Är det samma sak?

Eller om det faller ned ett träd/is på bilens tak?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Andromeda Rumpmas
24 januari 2011 · 3 860 Inlägg

torpis skrev:

tobbe456 skrev:
Bråkar om såna här skador dagligen så jag arbetar för ett företag med en mycket stor vagnspark och en hel del skador wink

Hur fungerar det vid påkörning av exempelvis snöplog? Är det samma sak?

Eller om det faller ned ett träd/is på bilens tak?

Isras från tak kan jag svara på i alla fall smile

En kompis parkerade som vanligt hemma. Efter en stund hörde hon en jäkla smäll och fick se att biltaket och huven blivit helt intryckta av snö/is som rasat från hustaket. Hon fick till svar att det är fastighetsägarens skyldighet att inga snö/isras förekommer från hustak, och att fastighetsägaren får betala via fastighetens försäkring. Eftersom det var hennes villa modell större åkte hon alltså på det i alla fall. Verkstaden fick klippa bort taket och skarva på ett nytt tongue

Man är ju inte skyldig som markägare att snöröja träden, så där säger mitt sunda förnuft "shit happens" och vagnskada om man har någon.

Om en snöplog skadar ett fordon i samband med snöröjning har de försäkringar som täcker sådant. Tyvärr händer det säkert att de inte märker mindre blessyrer de råkar göra eller ännu värre, smiter om de kan och de inte tycker att de har tid att bråka om en massa papper.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gamlingen
24 januari 2011 · 5 198 Inlägg

Andromeda skrev:

torpis skrev:

tobbe456 skrev:
Bråkar om såna här skador dagligen så jag arbetar för ett företag med en mycket stor vagnspark och en hel del skador wink

Hur fungerar det vid påkörning av exempelvis snöplog? Är det samma sak?

Eller om det faller ned ett träd/is på bilens tak?

Isras från tak kan jag svara på i alla fall smile

En kompis parkerade som vanligt hemma. Efter en stund hörde hon en jäkla smäll och fick se att biltaket och huven blivit helt intryckta av snö/is som rasat från hustaket. Hon fick till svar att det är fastighetsägarens skyldighet att inga snö/isras förekommer från hustak, och att fastighetsägaren får betala via fastighetens försäkring. Eftersom det var hennes villa modell större åkte hon alltså på det i alla fall. Verkstaden fick klippa bort taket och skarva på ett nytt tongue

Man är ju inte skyldig som markägare att snöröja träden, så där säger mitt sunda förnuft "shit happens" och vagnskada om man har någon.

Om en snöplog skadar ett fordon i samband med snöröjning har de försäkringar som täcker sådant. Tyvärr händer det säkert att de inte märker mindre blessyrer de råkar göra eller ännu värre, smiter om de kan och de inte tycker att de har tid att bråka om en massa papper.

När snön rasade från hustaket hemma på våran villa så gällde bilförsäkringen,, den va avställd med garageförsäkring och då gäller snöras från tak.. står även i villkoren från folksam.

tobbe456
24 januari 2011 · 335 Inlägg

Simson17 skrev:
Okejj, men jag har ett vittne att bilen var oskadd när den parkerades (Min bror) för att vi skulle bogsera hans bil därifrån.

Snacka med FB och se om det gäller, dom är grymt hårda men ibland fungerar det! bara att inte ge upp lixom, du får sänkt självrisk så de kan va värt några 1000:-.

Påkörning av snöplog, menar du om han sticker? klurar du ut att det är en snöplog som kört på din bil så tar du väl reda på vem det var ganska omgående, hans försäkring täcker det givetvis.
Vet du inte vem det var så gäller samma sak, kan du bevisa att bilen var oskadad när den parkerades (dvs genom vittne) så kommer din självrisk sänkas, polisanmälan krävs också givetvis.

Takras, brukar ligga på fastighetsägaren, dvs fastighetens försäkrning. Men kan omfattas av vissa bilförsäkrningar också.

Om någon kommer ihåg, här i norr hade vi för en 4-6 år sedan ett jätteoväder med gigantiska hagelskurar. Dom var väl upp emot en cm i diameter (om inte större, minns inte till 100%) detta kommer jag ihåg var ett jätteproblem, FB ville först inte ta i bilarna med tång (vart ju byte av tak, huv osv) dom hänvisade till "force majure" ..    Tror det vart någon förlikning tillslut.

Vi hade i alla fall ett 15 tal bilar som drabbades så mycket så att man var tvungen att byta tak på vissa, andra räckte med plåtjobb + spackel hmm

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang