T5 eller B230FT i Amazon 66 122S?

DPB Öh, barlös.
2 januari 2008 · 300 Inlägg

twin_cam skrev:

DPB skrev:

torpis skrev:
Hur många HK får en Amazon ha?  kan ju vara ide att välja B230fk (135hk turbo) eller 2.4/2.5t istället för T5 pga mindre effekt på pappret.

på med en 19T turbo och tanka E85 så har du en setup som ser original ut men du har 300hk utan att anstränga bitarna för mycket smile

Låter ju ganska intressant, vad är det mera för saker i motorn som behövs göras?

Inte mycket. Både T5 (B5234 menar jag) och B230 FK/FT har originalgrejjer som håller för 300 hk lätt om man trimmar rätt.

Med etanol kan du köra på lägre ladd och högre tändning, vilket är skonsamt för motorn.

Byte av turbo, sänka komp? Vad mer ska göras? 2.5 " rör? för ca 250-300 kusar.

Phaetoon
2 januari 2008 · 8 156 Inlägg

945TurboMS skrev:
Med skivor fram får man ha 150 hk i amazonen!!!!

Nja. Beror på hur man ser det. Man kan reg.besiktiga den med 150hk.
Men om man bygger om bilen (så att den räknas som ombyggt fordon) så är det  15 kW DIN/100 kg tjänstevikt som gäller som max. Men då krävs det att bromsar, säkerhetsanordningar och drivlina är minst lika bra och troligen bättre än donatorbilen som lämnat ifrån sig motorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
amazone
3 januari 2008 · 16 Inlägg

Tjena! jag tycker absolut att du ska lägga ner tid med att få ner en t5! Byta axlarna runt om till 240..  Byta bakaxel måste du i vilketfal göra om du ska ha m90 lådan för den passar inte mot kardan amazon har. Lycka till smile

Volvo Amazon kunglit uderbart ;D
DPB Öh, barlös.
3 januari 2008 · 300 Inlägg

T5 Det är mycket mer häst i  dem på papper ju vilket kommer leda till lite problem. Tror det blir grymt mycket moddningar om man jämnför med en b230fk/ft

S-fredde
27 juni 2008 · 11 Inlägg

ngn som vet hur mkt hk/nm en m90 låda klara?  ca

BMW e30 "2.8l Touring Turbo" (1994)
Phaetoon
27 juni 2008 · 8 156 Inlägg

S-fredde skrev:
ngn som vet hur mkt hk/nm en m90 låda klara?  ca

Kolla in den här tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 72#p815772

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TurbOla Reservdansk
28 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Att skrämma upp en rödblockare till 250-300 häst är inte så lätt som det låter.
Det är en byggare som har som tumregel att det kostar 300kr/hästkraft när man trimmar rödblockare.

En T5 har ju 225hk original, visst, du får försöka få igenom den på nåt vis, men sen är det typ bara chip, öppet luftfilter, voilá, 280hk+... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mr_yeahman Krom-fascisten
23 juli 2010 · 439 Inlägg

Vill du inte bygga om hela bilen och genomgå en jävla massa jobb så hinka i en b230fk.
har själv haft tankarna på detta, och kommer själv fram till att en b230fk är bäst lämpad, mycket pga att jag vill göra den till monsteråk med minsta möjliga ansträngning. behöver inte ens installera bälten i bilen smile
En t5:a skulle antagligen resultera till "ombyggt fordon", medans man kanske kan komma undan med "ökad motoreffekt" på regbesiktningen för b230fk.

Sedan skall man tänka på att amazon orginal är mycket lättare bil än 850/940, vilket gör att den inte behöver lika mycke HK för att smita iväg.

grindborg1
23 juli 2010 · 326 Inlägg

jag vill se ft maskin i den smile större turbo med uppställt ladd, lite mer soppa, alu ic och sånna saker smile

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Bensinskallen P o r s c h e
23 juli 2010 · 1 700 Inlägg

de blir ju två olika ekonomier också beroende på vilken motor du väljer wink

fk/ft blir billigare att plocka ihop och få ner + mindre ansträngning.

5:an är dyrare, dyrare komponenter och det blir skoj att få ner den wink

Tycker du ska satsa på en fk, då kommer du somsagt undan lindrigt på besiktningen. Till blocket så tar du sen ett b20 tråg och b20 fäste till oljepumpen så har du vips en rakställd motor vilket ger med plats. Jaga rätt på en sprängkåpa b20/m45 så kan du smacka dit en rakställd låda också.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Knugcab
23 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Han har haft 2½ år på sig att bestämma sig...om han ännu velar så lär det nog ta ett tag. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
DPB Öh, barlös.
12 augusti 2010 · 300 Inlägg

Hehe, projektet stannade av pga sjukdom Amazonen står fortfarande och väntar hungrigt på en ny snurra. Men tror det kommer åka i en hottad B20 (har alla delarna hemma) tills jag mår bättre igen och ekonomin stabiliserar sig.

Oscarpersson
26 januari 2011 · 18 Inlägg

Ja, vill bara nämna detta då det verkar vara många som är intresserad av b230ft/fk i en amazon.

B230fk/ft gå ej att registreringsbesiktiga i en amazon,
Enligt SFROs bygghandbok:
Volvo Amazon, med skivor fram
Max effekt 110kw/150hk
Max Vrid 196

Då fk/ft överstiger vridmomentskraven så skiter det sig. Så ombyggt fordon är det som gäller för amazon med fk/ft!

Ser fram emot en hottad B20, det är häftigt! Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang