Försäljning av begagnad bil

hirvenhuuli
29 januari 2011 · 15 Inlägg

Jag ska sälja en bil för straxt under 100K. Jag känner inte att kontant är aktuellt, utan funderar på att ha en visning och sen sälja bilen genom att besöka banken när dom har öppet. Hur ska ett kvitto se ut? Alltså vad måste vara med? Finns det några "standardkvitton" att skriva ut?

Kommer säkert flera frågor..

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
29 januari 2011 · 259 Inlägg

Be köparen fixa en postväxel från banken... det är en lapp med beloppet på, hans och ditt namn på, när du skriver ditt namn på baksidan och han skriver sitt med så är det bara du som kan hämta ut pengarna.

Det är det säkraste sättet att fixa det på så slipper man åka till banken.(förutom när du lämnar in postväxeln)

Ring banken och fråga om du är osäker!

Kvitton finns att skriva ut på blocket.se

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
hirvenhuuli
29 januari 2011 · 15 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
Be köparen fixa en postväxel från banken... det är en lapp med beloppet på, hans och ditt namn på, när du skriver ditt namn på baksidan och han skriver sitt med så är det bara du som kan hämta ut pengarna.

Det är det säkraste sättet att fixa det på så slipper man åka till banken.(förutom när du lämnar in postväxeln)

Ring banken och fråga om du är osäker!

Kvitton finns att skriva ut på blocket.se

Men är det inte lätt att förfalska en postväxel? (ursäkta dum fråga)

En annan sak; hur gör man vid visningen, ska man be personen om körkort? Hur hade ni gjort? Givetvis tänker jag åka med i bilen.

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
30 januari 2011 · 259 Inlägg

En postväxel är nog inte lätt att förfalska, ring banken dom kommer förklara och rekommendera att använda en sådan.

be honom bara att banken skriver ditt namn på postväxeln och att både du och han skriver på på baksidan så den "aktiveras"

det blev fel en gång för mig, köparen visste inte vad jag hette så dom skrev inte mitt namn och sen skrev bara han på baksidan inte jag, men fick pengarna ändå pga att han skrivit på... men om ditt namn står på och du tappar den kan ingen annan få pengarna.

be om att få se körkort kan man ju göra om man inte litar på personen, och åka med själv är ju alltid bra (eller ta nycklarna till deras bil som pant)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Tega Yrkesförare
30 januari 2011 · 1 073 Inlägg

Det bästa är givetvis om ni går in till banken tillsammans, så blir det inga fel eller missförstånd.

Så gjorde jag när jag sålde min bil. Då skrev vi kontraktet (blockets) inne på banken samtidigt som bankmannen löste mitt lån på bilen med pengarna från köparen. Allt fixat på en gång på 10 minuter.

lindell90
30 januari 2011 · 876 Inlägg

Internetbank är annars smidigt det med. Slipper man gå till banken också. Har ni dessutom samma bank så har du pengarna i samma stund som köparen överför. Har ni olika bank tar det någon dag men skriv ut kvitto.

azid Det som inte dödar gör ont
30 januari 2011 · 2 668 Inlägg

Internetbank är ju annars väldigt smidigt. Har både tagit sålt och köpt bilar igenom bankdosan. Sen tar man ett kort på själva överföringskvittot om man vill vara säker. Allt sköts på datorn i hemmet.   

Sen angående själva besiktningen och provkörningen så ska det gå till så det känns bra för båda, vill du inte släppa iväg en vilt främmande människa med din bil ska du såklart inte göra det.

2slow
tobbe456
30 januari 2011 · 335 Inlägg

Woop woop, passa er för internetbank! har ni inte samma bank så KAN man stoppa överföringen innan pengarna gått igenom. Vet ej hur det fungerar rent praktiskt, men känner en person som råkade ut för detta.. har ni samma bank så är det inga problem, då går pengarna in på en gång. Ingen affär utan pengar på kontot! brukar vara en god guide...

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Mankan87
30 januari 2011 · 112 Inlägg

skicka inte in ägarbytes papperet innan du har pengar på kontot är ett ganska enkelt sätt med.

hirvenhuuli
30 januari 2011 · 15 Inlägg

tobbe456 skrev:
Woop woop, passa er för internetbank! har ni inte samma bank så KAN man stoppa överföringen innan pengarna gått igenom. Vet ej hur det fungerar rent praktiskt, men känner en person som råkade ut för detta.. har ni samma bank så är det inga problem, då går pengarna in på en gång. Ingen affär utan pengar på kontot! brukar vara en god guide...

Intressant att du nämner det, för exakt den misstanken hade jag. Ska definitivt inte göra Internetaffär om det inte är min bank. Tack.

I övrigt, tack för alla andra svaren också, perfekt.

torpis Forummoderator
30 januari 2011 · 10 572 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
En postväxel är nog inte lätt att förfalska

en pappersbit... är väl mycket enklare än att kopiera upp pengar.

Det är inte lätt med att föra över större summor alltså

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
myran Foto/Bilnörd
30 januari 2011 · 1 541 Inlägg

Ang kvitto.

Detta bör vara med:
Bilmodel + reg-nummer
Miltal
Datum
köpsumma
Betalnings metod.  (t.ex 99 000sek sätts in på köparens konto bla bla )

och något i stil med att "bilen säljes i av köparen inspetkerat och godkänt skick". Eller nått i stil med att köparen har inspekterat bilen och godkänner skicket.

Sen underskifter av båda. 2 kopior.. behöver inte vara många rader.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
iAudi
30 januari 2011 · 78 Inlägg

myran skrev:
Ang kvitto.

Detta bör vara med:
Bilmodel + reg-nummer
Miltal
Datum
köpsumma
Betalnings metod.  (t.ex 99 000sek sätts in på köparens konto bla bla )

och något i stil med att "bilen säljes i av köparen inspetkerat och godkänt skick". Eller nått i stil med att köparen har inspekterat bilen och godkänner skicket.

Sen underskifter av båda. 2 kopior.. behöver inte vara många rader.

Även chassi nr kan vara bra om man är riktigt petig smile

tobbe456
30 januari 2011 · 335 Inlägg

postväxel är kanon! vet du om att du skall köpa just den bilen (inte alltid man gör det) så skriver ni dit bådas namn på växeln, sedan måste båda signera den på baksidan. Är du mer osäker om vilken bil du kommer köpa men vill ha betalningen klar, så ställer du den på dig själv, och skriver under på baksidan EFTER köpet är klart. Då kan säljaren växla in checken mot pengar. Skriver du under INNAN och "tappar" lappen så kan vem som helst växla in den, om du inte hinner stoppa växeln på banken förstås.
Jag har alltid en stor del av pengarna i en postväxel och resten cash (för ev prutmån)
Är köpet under en vardag så går man in på banken och löser allt där.

Samma sak gäller om det är en skuld på bilen, då KRÄVER jag att vi löser skulden och köpet inne på banken. Kan bli blåst om man inte gör så. (gäller om det är ett kreditköp med bilen som säkerhet) står om du tar en upplysning på bilen.

I dagens läge är det fullt av tomtar och troll som gärna vill blåsa en, man måste ta det säkra före det osäkra. Aldrig göra en snabb, osäker affär, aldrig betala i förväg (inte ens handpenning för att någon skall hålla bilen om du måste åka långt) skriva på regbeviset och posta det TILLSAMMANS! ..   

Gör man såhär så blir man inte blåst. (självfallet kan någon lura dig på bilens skick vid tillfället, dessa råd gäller endast köpet) ta med en vän som kan bilar om du själv är osäker.

Sen, rasistiskt nog, har jag fått lära mig.. Köp aldrig bil av en zigenare. Oavsett om just denna person är ärlig så är det massor med exempel på dem som endast vill lura en. Enklast att dra alla över en kant där.

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Carro_87
30 januari 2011 · 181 Inlägg

När vi sålde Legacyn så fick vi en postväxel, det är bara att ringa banken och "kolla den" dom ser om den är gitlig genom ett nummer som står på. Ring och kolla innan ni skriver papper bara. Kvittot fick bli blockets variant, funkade fin fint.

Lycka till! smile

Tur att man e som man e när man ändå inte e som man ska....
Ford Mustang "Pony Xpress" (2011)
TireSlayer Tvivlare
30 januari 2011 · 2 266 Inlägg

betalade min bil med postväxel, väldigt enkelt och smidigt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang