Förvånansvärt bra orginalljud i Volvo bilar!

Lonefox Bad music kills good sound
23 januari 2009 · 7 241 Inlägg

C70 skrev:

Lonefox skrev:
Då har du nog mest sett och hört showbilar, vad JAG tror wink

Tid är pengar?
Hm....jag lägger tid och pengar på en PASSION...inte tjänar jag ngr pengar på min FRITID.
Och på vad sett skulle egen fritid vara pengar?

Ursäkta detta påhopp men lipar du när du skiter? wink

Faktum kvarstår: För de pengar man får batala för originalanläggningar så låter de ej tillräckligt bra jämfört med vad som finns ute.
Visst du är inte intresserad av tredjepartsmarknaden, du är inte intresserad av att bygga själv, du vill ha det som designern har ritat från början. Du nöjer dig med originalljudet. Fine.
Men våran ÅSIKT är inte delad med din och så länge du är så obstinat i dina uttalanden så kommer vi att fortsätta att vara lika obstinata från vårat håll...eller iaf jag wink

Ja, visst, förmodligen mest showbilar.

Men, allt började när någon skrev att jag kan få en mycket bättre anläggning för mina 17500kr. När jag inte vill riva i bilen för 800' och billjud inte är min hobby så måste någon annan göra det. Det vill säga jag måste betala för att någon ska lägga ner tid för utveckling och montering i bilen. Eftersom vanligt folk tar betalt för jobb dom utför så kommer det alltså kosta pengar. Så vad det kostar när ni har gjort allt själv är egentligen inte alls intressant, utan det intressanta är vad det kostar om man lämnar bort bilen för att något företag ska göra det.

>>VARNING FOR AVSAKNAD AV SVENSKA BOKSTAVER. Sitter vid fel dator<<

Da haller jag med om att tid ar pengar.
For ser man det sa sa kommer det att kosta betydligt mer an en originalanlaggning da man raknar in monteringskostnad som, om man vill ha topp-hifi i slutresultat, ofta da kostar MER an anlaggningen i sig.

C70 skrev:
Jag är den totala motsatsen till snål. För detta handlar om att ni påstår att man kan få MYCKET bättre för precis samma pengar som det dyraste orginalljudet.

Faktum kvarstar....ser man till kvalite sa far man battre KOMPONENTER for samma pris som originalljudet kostar. Sedan att det inte blir helt intigrerat utan en jakla massa jobb ar en helt annan femma.
Sa aterigen, rent KOMPONENTMASSIGT far man battre grejer an original da man gar pa eftermarknadsgrejer.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
740Ragge
23 januari 2009 · 136 Inlägg

Morsans S80t6 99a dunkar ganska bra original smile

Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Volvo 940 "Turbo" (1993)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 januari 2009 · 2 353 Inlägg

C70 skrev:

Lonefox skrev:
Då har du nog mest sett och hört showbilar, vad JAG tror wink

Tid är pengar?
Hm....jag lägger tid och pengar på en PASSION...inte tjänar jag ngr pengar på min FRITID.
Och på vad sett skulle egen fritid vara pengar?

Ursäkta detta påhopp men lipar du när du skiter? wink

Faktum kvarstår: För de pengar man får batala för originalanläggningar så låter de ej tillräckligt bra jämfört med vad som finns ute.
Visst du är inte intresserad av tredjepartsmarknaden, du är inte intresserad av att bygga själv, du vill ha det som designern har ritat från början. Du nöjer dig med originalljudet. Fine.
Men våran ÅSIKT är inte delad med din och så länge du är så obstinat i dina uttalanden så kommer vi att fortsätta att vara lika obstinata från vårat håll...eller iaf jag wink

Ja, visst, förmodligen mest showbilar.

Men, allt började när någon skrev att jag kan få en mycket bättre anläggning för mina 17500kr. När jag inte vill riva i bilen för 800' och billjud inte är min hobby så måste någon annan göra det. Det vill säga jag måste betala för att någon ska lägga ner tid för utveckling och montering i bilen. Eftersom vanligt folk tar betalt för jobb dom utför så kommer det alltså kosta pengar. Så vad det kostar när ni har gjort allt själv är egentligen inte alls intressant, utan det intressanta är vad det kostar om man lämnar bort bilen för att något företag ska göra det.

Jag är den totala motsatsen till snål. För detta handlar om att ni påstår att man kan få MYCKET bättre för precis samma pengar som det dyraste orginalljudet.

Och varför kostar bilen 800.000kr då?! Doh.......

Jag har förslag på en ny sajt: nybilsgaragetutanmods.org

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C70
23 januari 2009 · 424 Inlägg

jonash skrev:
Och varför kostar bilen 800.000kr då?! Doh.......

Jag har förslag på en ny sajt: nybilsgaragetutanmods.org

Va?

Undrar du varför den kostar så mycket? För att den har alla tillval plus lite till...

piercing "Logistik kille"
23 januari 2009 · 20 Inlägg

Lonefox skrev:

C70 skrev:

Lonefox skrev:
VILKA mässor är det VÄLLJUDSTÄVLINGAR på tro?
Hmmm.....undanskyfflade i ngt hörn på Elmia och Vallåkra är de enda jag kan komma att tänka på så....

Och du....när jag är klar med min anläggning (listpris 13500:- plus kablage och matrial för montage) så kommer du att bli förvånad...

Det går väl att lämna Sverige?


Men du lägger väl ner tid? Tid är pengar...

Då har du nog mest sett och hört showbilar, vad JAG tror wink

Tid är pengar?
Hm....jag lägger tid och pengar på en PASSION...inte tjänar jag ngr pengar på min FRITID.
Och på vad sett skulle egen fritid vara pengar?

Ursäkta detta påhopp men lipar du när du skiter? wink

Faktum kvarstår: För de pengar man får batala för originalanläggningar så låter de ej tillräckligt bra jämfört med vad som finns ute.
Visst du är inte intresserad av tredjepartsmarknaden, du är inte intresserad av att bygga själv, du vill ha det som designern har ritat från början. Du nöjer dig med originalljudet. Fine.
Men våran ÅSIKT är inte delad med din och så länge du är så obstinat i dina uttalanden så kommer vi att fortsätta att vara lika obstinata från vårat håll...eller iaf jag wink

Kan inte göra annat än att hålla med. Har en S60-09 med Premium stereon (Dolby, volvo´s "värsting")
Hade bara hört mellan paketet innan jag beställde och tyckte att det verkade helt ok. Tänkde då att om man lägger till en riktigt stor hög pengar så borde man få ett Herrejösses ljud..... Har aldrig haft mer fel. Visst, ljudet är väl rent och fint, men inget dirket tryck att tala om.
Hade jag byggt en anläggning själv för c:a 20' , vilket var vad Premium kostade (ungefär) så är JAG helt säkert på att det hade spelat bra mycke bättre. Visst, de kanske inte hade varit lika snyggt integrerat i bilen, men huvudsaken är väl att det låter bra. Det var iaf de ja var ute efter.

Volvo S60 D5 "Tjänstebil" (2009)
Ellertz Norrlänning
23 januari 2009 · 1 453 Inlägg

C70 skrev:

Ellertz skrev:
Jag behöver inte diskutera. Jag har sagt min ÅSIKT. Om du tycker volvo har bättre ljud så fine för mig. Men jag skulle tro att de flesta föredrar VAG framför Volvos ljud.

För övriga så går de att få B&O till de flesta modeller nu.

Alla har rätt till en åsikt. Men jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan jämföra när man inte har lyssnat på den jag menar!? Det är ju som att säga att alla Volvo är slö, trots att man bara har provat S40 1,6 roll

B&O till övriga modeller kostar typ 8000 kr extra. Det är bara ett litet fjutt-system om man jämför med det för 70 000kr.

Jag känner en säljare på Volvo som hade en V70 -09 som han sa var "värsta" i.. Sen vad de heter eller hur många högtlalare de var vet ja inte. Det var de värsta som gick att få iaf.

Sen jämför jag det med en A6-08 med Bose. Det grundar ja min åsikt på.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
C70
23 januari 2009 · 424 Inlägg

piercing skrev:
Kan inte göra annat än att hålla med. Har en S60-09 med Premium stereon (Dolby, volvo´s "värsting")
Hade bara hört mellan paketet innan jag beställde och tyckte att det verkade helt ok. Tänkde då att om man lägger till en riktigt stor hög pengar så borde man få ett Herrejösses ljud..... Har aldrig haft mer fel. Visst, ljudet är väl rent och fint, men inget dirket tryck att tala om.
Hade jag byggt en anläggning själv för c:a 20' , vilket var vad Premium kostade (ungefär) så är JAG helt säkert på att det hade spelat bra mycke bättre. Visst, de kanske inte hade varit lika snyggt integrerat i bilen, men huvudsaken är väl att det låter bra. Det var iaf de ja var ute efter.

Det är dock stor skillnad på det gamla systemet och det nya. I S60 hänger det gamla fortfarande med. T.ex så är det i S60 på 325w och i C70N på 910w. Inget från Dynaudio i S60 heller.

Den bästa Volvostereon just nu sitter i C70 MY09 med Premium sound.

Lonefox Bad music kills good sound
23 januari 2009 · 7 241 Inlägg

C70 skrev:

piercing skrev:
Kan inte göra annat än att hålla med. Har en S60-09 med Premium stereon (Dolby, volvo´s "värsting")
Hade bara hört mellan paketet innan jag beställde och tyckte att det verkade helt ok. Tänkde då att om man lägger till en riktigt stor hög pengar så borde man få ett Herrejösses ljud..... Har aldrig haft mer fel. Visst, ljudet är väl rent och fint, men inget dirket tryck att tala om.
Hade jag byggt en anläggning själv för c:a 20' , vilket var vad Premium kostade (ungefär) så är JAG helt säkert på att det hade spelat bra mycke bättre. Visst, de kanske inte hade varit lika snyggt integrerat i bilen, men huvudsaken är väl att det låter bra. Det var iaf de ja var ute efter.

Det är dock stor skillnad på det gamla systemet och det nya. I S60 hänger det gamla fortfarande med. T.ex så är det i S60 på 325w och i C70N på 910w. Inget från Dynaudio i S60 heller.

Den bästa Volvostereon just nu sitter i C70 MY09 med Premium sound.

Jaha så wattantalet har att göra med hur bra det låter?

Nej nu kommer jag att sluta att kommentera här.....nu slipper du mig i denna tråd.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
23 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

C70 skrev:

piercing skrev:
Kan inte göra annat än att hålla med. Har en S60-09 med Premium stereon (Dolby, volvo´s "värsting")
Hade bara hört mellan paketet innan jag beställde och tyckte att det verkade helt ok. Tänkde då att om man lägger till en riktigt stor hög pengar så borde man få ett Herrejösses ljud..... Har aldrig haft mer fel. Visst, ljudet är väl rent och fint, men inget dirket tryck att tala om.
Hade jag byggt en anläggning själv för c:a 20' , vilket var vad Premium kostade (ungefär) så är JAG helt säkert på att det hade spelat bra mycke bättre. Visst, de kanske inte hade varit lika snyggt integrerat i bilen, men huvudsaken är väl att det låter bra. Det var iaf de ja var ute efter.

Det är dock stor skillnad på det gamla systemet och det nya. I S60 hänger det gamla fortfarande med. T.ex så är det i S60 på 325w och i C70N på 910w. Inget från Dynaudio i S60 heller.

Den bästa Volvostereon just nu sitter i C70 MY09 med Premium sound.

Jaha så wattantalet har att göra med hur bra det låter?

Nej nu kommer jag att sluta att kommentera här.....nu slipper du mig i denna tråd.

Ja, jag har också kört fast.

Min slutkläm i denna tråd blir:

Är man nöjd med sitt originalljud, så bra! Men, ett tips: bege er inte ut och lyssna på en billjudstävling för då förstår ni vad ni missat i alla år och kommer bli ganska ledsna.

/jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Danne8331
23 januari 2009 · 649 Inlägg

våran V70 dunkar på fint(orginal)
Blev VÄLDIGT förvånad yikes

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
C70
23 januari 2009 · 424 Inlägg

Klart att inte watt-antalet är avgörande. Men det står "T.EX", alltså en sak som skiljer.....

piercing "Logistik kille"
23 januari 2009 · 20 Inlägg

C70 skrev:

piercing skrev:
Kan inte göra annat än att hålla med. Har en S60-09 med Premium stereon (Dolby, volvo´s "värsting")
Hade bara hört mellan paketet innan jag beställde och tyckte att det verkade helt ok. Tänkde då att om man lägger till en riktigt stor hög pengar så borde man få ett Herrejösses ljud..... Har aldrig haft mer fel. Visst, ljudet är väl rent och fint, men inget dirket tryck att tala om.
Hade jag byggt en anläggning själv för c:a 20' , vilket var vad Premium kostade (ungefär) så är JAG helt säkert på att det hade spelat bra mycke bättre. Visst, de kanske inte hade varit lika snyggt integrerat i bilen, men huvudsaken är väl att det låter bra. Det var iaf de ja var ute efter.

Det är dock stor skillnad på det gamla systemet och det nya. I S60 hänger det gamla fortfarande med. T.ex så är det i S60 på 325w och i C70N på 910w. Inget från Dynaudio i S60 heller.

Den bästa Volvostereon just nu sitter i C70 MY09 med Premium sound.

Möjligt, men priset är ändå i stort sett detsamma och det är det som gör mig sne.
Skiter fullständigt i hur många watt det är, poängen är ju att det skulle vara volvos värsta stereopaket.
Vågar påstå att taxi´n ja kör lite extra har minst lika bra stereo å de är en Mazda 6 utan "Premium sound"

Volvo S60 D5 "Tjänstebil" (2009)
Hellquist
24 januari 2009 · 499 Inlägg

Ärligt talat. Man orkar ju inte lyssna på musik i bilen ändå, man blir ju trött på skiten efter ett tag. Att spela lite musik i bakgrunden och lyssna på nyheter klarar de flesta stereoapparater...

HAHA..

Jag tycker det är bra ljud i nya Volvobilar, bättre än de VAG, Ford och Mercedes mm som jag lyssnat på

Janneutanb
24 januari 2009 · 7 271 Inlägg

Hellquist skrev:
Ärligt talat. Man orkar ju inte lyssna på musik i bilen ändå, man blir ju trött på skiten efter ett tag. Att spela lite musik i bakgrunden och lyssna på nyheter klarar de flesta stereoapparater...

HAHA..

Jag tycker det är bra ljud i nya Volvobilar, bättre än de VAG, Ford och Mercedes mm som jag lyssnat på

Då har du inte hört riktigt musik i en riktig anläggning wink
Jag kör nästan alltid på jävlig hög volym i både bilen och lastbilen, så underbart när man hittar en bra radiokanal eller skiva!

NiV3Rt
24 januari 2009 · 371 Inlägg

Hellquist skrev:
Ärligt talat. Man orkar ju inte lyssna på musik i bilen ändå, man blir ju trött på skiten efter ett tag.

Så var det för mig innan jag skaffade bilstereo med ipod-anslutning. Nu slipper jag skita i att lyssna på musik bara för att jag inte orkar leta upp en vettig skiva :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Hellquist
24 januari 2009 · 499 Inlägg

Jag har USB-anslutning i bilen så jag lyssnar på bra musik...

jocke_gronberg
24 januari 2009 · 4 586 Inlägg

Jag tror det inte finns någon marknad för ännu bättre ljud i dagens bilar. Säkert en 60% av dom som kör bryr sig bara om att det låter.

iDom som inte gör det fixat eget istället

Senast redigerat av jorre83 (24 januari 2009)

tsdi Egenföretagare
27 januari 2009 · 2 496 Inlägg

Volov's dynaudio i c70 låter SJUKT bra ! bose som sitter i min S4 och pappas A6 är överskattat..

Ska ev beställa en bmw E60 med deras värsting, får se hur det låter ! tror det ska vara okej ! smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Kanelbullen
31 januari 2011 · 1 722 Inlägg

Jag tycker då det är fint ljud v70.n ,Kan ha högt utan att det låter "irriterande"

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang