Parkeringsböter

micciz
3 februari 2011 · 5 Inlägg

Hej, Jag parkerade på en parkering där det i infarten sitter en skylt med parkeringsförbjud zon samt vilka som sköter detta. Svänger man in där finns det en väg som går runt och sedan finns det parkeringsrutor märkta med P. På samma stolpe sitter det ytterligare 4 skyltar så sitter totalt 5 skyltar på samma stolpe. Med olika tillstånd som gäller och ett tillstånd som inte gäller samt att du får stå 2 timmar utan detta tillstånd. Jag ställde mig på denna parkering då jag bara skulle stå drygt en timme. Kom kvart i nio och tillbaka strax före 10. Ser då att jag fått parkeringsböter och förstår inte riktigt varför först. Men ser sedan att den 5 skylten på stolpen är en parkeringsförbjud skylt mellan 9-11.30.  Jag undrar om det måste sitta en skylt under denna skylt som talar om vem som har bestämt förbudet mellan 9-11.30 eller om det räcker att det satt en tidigare under parkeringsförbjud i zon?

Undrar också om det inte ska stå regnummer på boten också eller att det räcker att det står överträdelse, tid, fabrikat?

Är det lämpligt att sätta 5 skyltar under varandra, va pga av detta jag missade parkerignsförbjud skylten då jag bara såg att jag fick stå i två timmar?  Vissa sig också att detta parkeringsförbjud inte gällde för alla heller borde inte det framgå på en 6 skylt då att det inte gäller de med särskilt tillstånd?

te_wik Forummoderator
3 februari 2011 · 12 813 Inlägg

Har dom inte skrivit något reg.nr på böterna är det bara att kasta, typ.

Sen vad som gäller med skyltarna vet jag inte då jag bara blir förvirrad av din beskrivning.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Dirq
3 februari 2011 · 305 Inlägg

många parkeringsvakter tar ju kort på bilen/parkeringen och då har dom ju reg nr i vilket fall, så jag tror inte dom bara glömer bort dig.

Sen med alla skyltar o vad du skriver om det fattar inte jag häller, "en bild säger mer än tusen ord" är det va tongue

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
micciz
3 februari 2011 · 5 Inlägg

Jo förstår det men har tyvärr ingen bild.

men sitter iallafall 5 st olika skyltar på samma stolpe som säger tillstånd som gäller och vilka tillstånd som inte gäller också därför jag blev alldeles förvirrad av alla skyltar..

Är egentligen den 2 timmar parkering och den förbudsskylten som är relevanta men såg ju inte förbudsskylten då det satt ytterligare 4 skyltar utöver den som berättade vad du skulle ha för tillstånd och vad du inte skulle ha för tillstånd för att få stå längre än 2 timmar.

Men måste inte reg-nummret stå med på min böteslapp alla, finns ingen ruta för det, men tänkte brukar det inte stå med?

micciz
3 februari 2011 · 5 Inlägg

Undrar också hur det är med den parkering förbjudet skylten som satt vid parkeringsrutorna, måste det sitta en skylt om vaktbolag där också eller räcker det att det sitter vid vägen man svänger in på för att komma till parkeringen?

Dirq
3 februari 2011 · 305 Inlägg

finns det desutom ingen ruta för reg nr brukar dom nog inte ta det utan kör med bilder istället.
Finns så många olika förtag som lever på att vi parkerar fel och dom flest gör sina egna blanketer och gör lite som dom vill tycker jag iaf.

Men så snälla att dom bara glömer bort dom brukar dom inte vara.

Som lite kuriosa kan jag säga att jag fått en bot på släpkärra som stod brevid bilen. Vi hade två lappar i bilen synliga och bra, men deras svar när vi ringde dom var att parkeringsvakten kunde ju inte veta vilken bil som hade ställt dit kärran så dom brydde sig inte om bilar runt om hade flera lappar. Hur skall vi kunna sätta lappen på kärran då frågade vi. "På samma sätt som parkeringsvakten sätter boten med tejp" svarade han då så försäka prata med den idioten var ganska lönlöst.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
DalleRacing
3 februari 2011 · 1 738 Inlägg

Dirq skrev:
finns det desutom ingen ruta för reg nr brukar dom nog inte ta det utan kör med bilder istället.
Finns så många olika förtag som lever på att vi parkerar fel och dom flest gör sina egna blanketer och gör lite som dom vill tycker jag iaf.

Men så snälla att dom bara glömer bort dom brukar dom inte vara.

Som lite kuriosa kan jag säga att jag fått en bot på släpkärra som stod brevid bilen. Vi hade två lappar i bilen synliga och bra, men deras svar när vi ringde dom var att parkeringsvakten kunde ju inte veta vilken bil som hade ställt dit kärran så dom brydde sig inte om bilar runt om hade flera lappar. Hur skall vi kunna sätta lappen på kärran då frågade vi. "På samma sätt som parkeringsvakten sätter boten med tejp" svarade han då så försäka prata med den idioten var ganska lönlöst.

Förstår inte folk ibland, alla är så jävla pengakåta så dom glömmer bort att man faktiskt kan ha lite hjärta ibland att riva en sådan skit bot! Jag tyckte det var jäkligt smart av dig o du har ju som sagt betalat för två platser! Kunde du inte bevisa det genom p-biljeterna då?

Puckon säger jag bara!!

Jag var med om ett litet parkerings fel med smile bara det att jag stod åt fel körriktning men på en p-ruta! Tycka vad man vill men jag tyckte det var så jävla larvigt, jag hade ju trots allt parkerat och vägen var så jävla liten att det knappt gick o vända på 1 mil tongue därav så var jag lite lat o stod som sagt åt fel håll, stod så i ungefär 5min och vart 500kr fattigare sad

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
micciz
4 februari 2011 · 5 Inlägg

Har en bild nu men hur gör jag för att ladda upp den så ni ser?

micciz
4 februari 2011 · 5 Inlägg

eller fungerar om du går in på länken http://www.megaupload.com/?d=T7I8IYD0 och sedan väntar i 45 sek och trycker på vanlig nedladdning till höger.

Den skylten sitter vid parkeringsplatserna och när man svänger in till parkeringsplatsen så sitter det en skylt parkeringsförbud zon med tilläggsskyllt under att det gäller ej markerade platser, därför jag missade den nästa om parkeringsförbjud då jag inte trodde det skulle sitta nå mer då jag stället mig i en markerad ruta som syns så är det väldigt mycket skyltar på samma stolpe.

Xploid
4 februari 2011 · 42 Inlägg

Det var väll rätt tydligt vad som gäller ?
Det är en parkering till vänster om stolpen. Det är totalt parkeringsförbud
måndag till fredag 9-11.30.
Annars kan man stå där högst 2 timmar, utan tillstånd eller erlägga avgift.
De med särskilt tillstånd får stå längre tid. Dock gäller inte Högskolans tillstånd.
De som bor på hotellet, hämtar speciella biljetter för att kunna stå längre än 2 timmar.

  // Andersson

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang