Eldriven generetor???

Aethel
10 februari 2011 · 6 Inlägg

Nocturnal skrev:

Aethel skrev:

Sebbo skrev:
Åh så underbart det är att ha läst MKT fysik under åren ocn nu även på universitetet
Man börjar inse att det behövs MER naturämnen i skolan om man inte förstår sig på energi principerna (energi kan varken skapas eller förstöras bara förflyttas mellan olika typer, elektrisk, kemisk, värme osv, det går alltid åt mer energi att förändra energi än att förbruka "lagrad" energi). Säger inte till ngn speciell utan mer bara allmänt xD

För att säga det där räcker dock gymnasiefysik...

Högstadiefysik räcker wink

ja det har du rätt i när jag tänker efter.. var ett tag sen

caromania Forummoderator
10 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Okej, det har fastslagits att det inte funkar. Varför tråka vidare? Risken är ju att andra unga entusiaster inte vågar fråga, och sedan slutar vi som Monty Python-sketchen med ett par kunniga medlemmar som skryter om hur jobbigt det var förr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sebbo
10 februari 2011 · 2 Inlägg

Det gör det utan problem, men endå wink

Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2011 · 3 759 Inlägg

FAn vilken bra tråd!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
granadadr
10 februari 2011 · 7 299 Inlägg

Volvo_Trimm skrev:
Hej! jag har funderat lite på om man kan koppla bort generatorn ifrån motorn och driva den med en el motor istället. Precis som jag har sett att  man kan driva vattenpumpen och styrservon med hjälp av el motor.

Det borde ju fungera om man hittar en motor som orkar driva generatorn men ändå dra mycket mindre ström, effekt än vad generatorn orkar ladda, så att det blir kvar till att ladda batteriet.

På detta vis sparar man ju mycket om man kan ladda batteriet när man spelar med stereon utan att motorn behöver gå hela tiden.

Finns det någon som har provat detta ?

Om någon undrar så tänker jag på om det skulle fungera på en b230f motor.

hahahaha

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
10 februari 2011 · 391 Inlägg

Är det här inte ett troll så grattis till att du just trodde att du uppfann evighetsmaskinen utan att inse det själv... Gå och hämta en fysikbok istället för att logga in på gorg på ett par dagar:p Kan nog lära dig ett och annat:P

Four rings to rule them all!
zovix Maskinbefäl
10 februari 2011 · 1 038 Inlägg

En 6 åring med lilla elektrikerlådan kan lura ut att inte det fungerar....

I övrigt är det en jättebra idé som faktiskt går att utveckla med lite "redesign"... Tänk dig t.ex. en bränslecell eller kanske bromskraftåtervinning räckr för att ge batteriet den laddning det behöver och sådledes ta bort generatorn som själ en massa kraft från motorn.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Germax
10 februari 2011 · 12 086 Inlägg

De-Stijl skrev:
Hey

Har byggt ihop flera olika idiot ideer jag fått för mig & som andra diskuterat om, bara för att bevisa att det inte funkar så..
tror ni detta funkade som jag byggde???
http://www.geting.se/viewimage/image/28 … C00550.JPG

Jag har fkt funderat på att bygga något liknande ett tag, men för att användas till elektrolys. Det borde fungera.. men jag har inte orkat testa än tongue

zovix Maskinbefäl
10 februari 2011 · 1 038 Inlägg

Äldre svetsar var remdrivna... Växelspääningselmotor som drev en kraftfull likspänningsgenerator... Tungt och oekonomiskt men visst fan funkar det. Ska man se till verkningsgrad är det vansinne att gå omvägen via rörelseenergi för att tillverka el när man man upp når mycket bättre verkningsgrad genom att ta kemisk energi direkt.

Idealet hade varit någon form av omvänt peltierelement som genererar el av spillvärme från motorn (funkar men har skitdålig verkningsgrad), har en dålig film där jag tar ett peltierelement och lägger ena sidan på en isbädd och lägger handen på andra sidan... Strömen som genereras är tillräcklig för att få en datafläkt modell mindre att börja snurra så visst funkar det.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 februari 2011 · 2 307 Inlägg

De-Stijl skrev:
Hey

Har byggt ihop flera olika idiot ideer jag fått för mig & som andra diskuterat om, bara för att bevisa att det inte funkar så..
tror ni detta funkade som jag byggde???
http://www.geting.se/viewimage/image/28 … C00550.JPG

Svar nej för det går åt energi i remmer å lite i värme från både elmotorn å generatorn

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Mr_EmCom Med.lem
10 februari 2011 · 3 759 Inlägg

zovix skrev:
Äldre svetsar var remdrivna... Växelspääningselmotor som drev en kraftfull likspänningsgenerator... Tungt och oekonomiskt men visst fan funkar det. Ska man se till verkningsgrad är det vansinne att gå omvägen via rörelseenergi för att tillverka el när man man upp når mycket bättre verkningsgrad genom att ta kemisk energi direkt.

Idealet hade varit någon form av omvänt peltierelement som genererar el av spillvärme från motorn (funkar men har skitdålig verkningsgrad), har en dålig film där jag tar ett peltierelement och lägger ena sidan på en isbädd och lägger handen på andra sidan... Strömen som genereras är tillräcklig för att få en datafläkt modell mindre att börja snurra så visst funkar det.

Mvh Magnus

Lägg gärna upp den. Sånt här är lite intressant faktist smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Phaetoon
10 februari 2011 · 8 156 Inlägg

En generator är egentligen väldigt lik en elmotor. El på ena sidan, rörelse på andra.
Som med allting här i världen så omvandlas energin och en hel del förloras i processen.
Ljus, ljud och värme. Friktionen i elmotorn/generatorn är inte det enda stället som påverkar energiförlusten i kretsloppet, utan man tappar även en del pga motståndet i kablarna. Om du nu vill köra stereon utan att ha motorn igång så får du skaffa dig en batteriladdare som du kopplar in till det fasta elnätet.

Sen så får du tänka på att en generator laddar mindre vid lägre varvtal.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
torpis Forummoderator
11 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

zovix skrev:
Äldre svetsar var remdrivna... Växelspääningselmotor som drev en kraftfull likspänningsgenerator... Tungt och oekonomiskt men visst fan funkar det. Ska man se till verkningsgrad är det vansinne att gå omvägen via rörelseenergi för att tillverka el när man man upp når mycket bättre verkningsgrad genom att ta kemisk energi direkt.

Idealet hade varit någon form av omvänt peltierelement som genererar el av spillvärme från motorn (funkar men har skitdålig verkningsgrad), har en dålig film där jag tar ett peltierelement och lägger ena sidan på en isbädd och lägger handen på andra sidan... Strömen som genereras är tillräcklig för att få en datafläkt modell mindre att börja snurra så visst funkar det.

Mvh Magnus

Lägg gärna upp den. Sånt här är lite intressant faktist smile

Sådant förekom i flygplan Saab 105/SK60 där man använde en likströmsmotor som drev en växelströmsgenerator för att tillverka växelspänning. I samband med uppgraderad avionik så ersattes den med en omformare på senare år.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
zovix Maskinbefäl
11 februari 2011 · 1 038 Inlägg

torpis skrev:

Mr_EmCom skrev:

zovix skrev:
Äldre svetsar var remdrivna... Växelspääningselmotor som drev en kraftfull likspänningsgenerator... Tungt och oekonomiskt men visst fan funkar det. Ska man se till verkningsgrad är det vansinne att gå omvägen via rörelseenergi för att tillverka el när man man upp når mycket bättre verkningsgrad genom att ta kemisk energi direkt.

Idealet hade varit någon form av omvänt peltierelement som genererar el av spillvärme från motorn (funkar men har skitdålig verkningsgrad), har en dålig film där jag tar ett peltierelement och lägger ena sidan på en isbädd och lägger handen på andra sidan... Strömen som genereras är tillräcklig för att få en datafläkt modell mindre att börja snurra så visst funkar det.

Mvh Magnus

Lägg gärna upp den. Sånt här är lite intressant faktist smile

Sådant förekom i flygplan Saab 105/SK60 där man använde en likströmsmotor som drev en växelströmsgenerator för att tillverka växelspänning. I samband med uppgraderad avionik så ersattes den med en omformare på senare år.

Japp väldigt vanligt då häftigare effekter ska ut speciellt om  man pratar några MW som t.ex. på sjön. Brukar kallas för roterande omformare till skillnad från en statiskomformare (elektronik) Finns även som omformare mellan 50/60Hz frekvens med en ofta asynkron-elmotor som driver en synkrongenerator.

Finns som masgt ofta i flyg eller marinlösning även i mindre format då referensspänning till t.ex. gyron. Man kan hitta både lustiga och konstiga spänningar i dessa applikationer, t.ex. 115V 400Hz som är en vanlig referensspänning.

Mvh Magnus

Senast redigerat av zovix (11 februari 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang