Fälgar - bredd


zwich Saab raggare : )

#1
887 1

2006-12-15 01:58

Ska köpa nya fälgar, men de här me ET osv..
till min og900 har jag tagit reda på att ET 25-30 kan passa,

1 frågan: mindre et = bredare fälg ?

och han sa att de va bra för typ 7.5 "

2. Hur blir de om de e 7"´s fälg? .. ska man ha mer lr mindre et.. lr går de bra me 25-30

Men et 20-30 + 215 40 17" måste bli fint ju = )


Turbo.. Because Im worth it :)

Volvo_Mannen Volvoskadad

#2
6016 16

2006-12-15 08:23

et är ju hur långt in eller ut en fälg sitter från navet på bilen


Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09

Sharky Forummoderator

#3
10287 1

2006-12-15 09:12

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

zwich Saab raggare : )

#4
887 1

2006-12-15 12:36

Sharky skrev:
ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Ok.. så alltså.. mindre ET = fälg längre in mot navet


Turbo.. Because Im worth it :)
#5
1893 1

2006-12-15 14:21

Sharky skrev:
ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Fast tvärt om... Mina fram fälgar har ET (Offset) 38mm. Centrum i fälgen (Den del som ligger an mot bromsskivan.) ligger då 38mm utanför den tänkta centrumlinjen och fälgen hamnar då längre in i bilen.
Större ET = Längre in i bilen.
Mindre ET = Fälgen kommer längre ut.


Tänk på att om man ändrar offset så riskerar man att få problem med att däcket tar i, antingen i skärmkanten (Vid mindre ET) eller i fjäderbenet (Vid för stor ET)

Man kan nytja detta till sin fördel.
På Pontiac Fiero tar normalt 225or fram i när man svänger. Yttre kanten på hjulet tar då i framtill i hjulhuset.
Jag köpte därför fälgar med 3mm större ET, dvs jag flyttade hjulet 3mm innåt, och hjulet går fritt.
Alternativet vore att köpa däck med mindre proffil.


#6
12077 12

2006-12-15 14:22

Mindre ET så kommer fälgen längre ut på bilen.
Sällan man pratar om negativ ET, och isåfall borde de stå - framför siffran.

EDIT: Ok du hann före..

Senast redigerat av JapMax (2006-12-15 14:23)

jonTe Forummoderator

#7
5704 4

2006-12-15 14:23

Sharky skrev:
ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Vet inte om det är jag som tolkar din text fel men med ET 40 sticker fälgen ut mindre....
Ju minde ET destu mer breddar fälgen utåt.


>>zwich, en bild kanske kan underlätta?
http://www.geting.se/image.php/8371-max_inpress.jpg
A-måttet är alltså ET:n

Edit. OJ här haglar det in svar när man sitter o knappar......


MVH Jonas
..............
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt." (1992)

Sharky Forummoderator

#8
10287 1

2006-12-15 22:40

Ja ja ...jag har bränt hjärnan....

Klart att jag lyckades vända på förklaringen.

Mea Culpa, Ultima Mea Culpa.....

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

zwich Saab raggare : )

#9
887 1

2006-12-15 23:17

jonTe skrev:

Sharky skrev:
ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Vet inte om det är jag som tolkar din text fel men med ET 40 sticker fälgen ut mindre....
Ju minde ET destu mer breddar fälgen utåt.


>>zwich, en bild kanske kan underlätta?
http://www.geting.se/image.php/8371-max_inpress.jpg
A-måttet är alltså ET:n

Edit. OJ här haglar det in svar när man sitter o knappar......

underlättar o underlättar.. jag försöker få fram vafan de ska föreställa tongue

Men hur tar man reda på et-t.. om de inte står på fälgen ?


Turbo.. Because Im worth it :)
#10
1893 1

2006-12-16 09:39

Svenska fälg siter är väldigt dåliga på att upplysa om offset.
Men jag kollade på http://www.wheelmax.com i USA och hittade direkt.
Saab 900 har offset 40mm.


Goffen Administratör

#11
2908 12

2006-12-16 10:30

rekommenderat offset är inte alltid rätt offset heller tänk på det...... fälgens bredd spelar också roll, ett rekommenderat offset kan betyda att fälgen får plats i hjulhuset utan att ta i något medans dom flesta av oss vill att fälg och däck ska ligga så nära skärmkanten som möjligt utan att ta i. Min gamla passat hade et 35 men det gick utan problem att lägga en spacer på nästan 1cm utan att det tog i mao et 25 .....


En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 Avant 1.8T "Rune" (1999)
Volkswagen Golf GTD "Carbon Steel Grey" (2012)
#12
1893 1

2006-12-16 16:41

Om man säger så här...
Den från fabriken (Ritningsbordet) bestämda offset'en är den som sliter minst på hjullager och i vissa fall även hjuluphängningar (I synner het fram.).
Ju mer man aviker från ideal offset, destu sämre köregenskaper får man, samt att hjullagrena får ta onödigt mycket  belastning. Tjocka spacers kan få hjulbultarna att gå av. Tappa ett hjul i 110kmh är inte kul.
Att av vika några mm från fabriks värden gör väl inte så mycket. Men jag har kört kompisars bilar där de "offrat allt på skönhetens alltare" med fälgar som suttit 30mm längre ut. Jag kan säga att kör egenskaperna inte invaggade mig i förtroende.
Ifall man skall ha ut hjulet ordentligt, så måste man ändra på alla parametrar i framvagnen. Det går! Och görs var dag i racing sammanhang, men då av folk som har koll på vad de syslar med.
Ta kontakt med en hjulinstälnings specialist ifall ni vill avika mer än 10mm i offset. Gör det rätt. wink

Senast redigerat av Kristian_V (2006-12-16 16:42)


PATRIK_J0HANSS0N F.d motorbyggare på Koenigsegg.

#13
137 1

2006-12-16 17:03

Nu vet jag inte hur det blir med belastningen på koniska lager som det normalt sett handlar om när det är hjullager. Men annars torde en fälg med noll i offset ge minst belastning av lagerna! Då får man bara en riktad kraft och ingen hävarm som ger ett vridmoment på lagret.

Eller så kan man inte alls tänka så utan kanske får man tänka sig mittpunkten mellen de två koniska lagerna,
eller så får man tänka på att lagerna kanske har olika vinkel på konan och olika diametrar och då blir det....  ???

Ska nog inte tänka så mycket...


Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
#14
1893 1

2006-12-16 17:29

hehe... smile
Var centrum för lagerbelastningen sitter är sällan "noll" i offset. De har inte med varandra att göra. (Inte helt sant! Men jag vill inte krångla till det.)
Du har helt rätt vad gäller koniska lager och belastningen. Men ifall offset är helt fel (+10mm eller mer) så får det ena lagret ta mycket mera stryk än normalt. Det är inte så att det går sönder direkt. Men den ökade belastningen kortar ner livslängden på lagret till bara några tusen mil. Mindre om man kör hårt länge.






Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon