476 besökare just nu
Sida: 1 / 1 | Föregående | Nästa

Fälgar - bredd

zwich
Saab raggare : )
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2005-09-16
Inlägg: 887

Fälgar - bredd

Ska köpa nya fälgar, men de här me ET osv..
till min og900 har jag tagit reda på att ET 25-30 kan passa,

1 frågan: mindre et = bredare fälg ?

och han sa att de va bra för typ 7.5 "

2. Hur blir de om de e 7"´s fälg? .. ska man ha mer lr mindre et.. lr går de bra me 25-30

Men et 20-30 + 215 40 17" måste bli fint ju = )


Turbo.. Because Im worth it :)

Offline

 
Volvo_Mannen
Volvoskadad
Från: Örebro
Registrerad: 2006-02-13
Inlägg: 5939
Webbsida

Re: Fälgar - bredd

et är ju hur långt in eller ut en fälg sitter från navet på bilen


Jonas R
740 GL -89 | 240 GL -92 | 242 DL -75 | 760 Turbo -84 | V50 1.6D -09

Offline

 
Sharky
Forummoderator
Registrerad: 2005-01-03
Inlägg: 10287

Re: Fälgar - bredd

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offline

 
zwich
Saab raggare : )
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2005-09-16
Inlägg: 887

Re: Fälgar - bredd

Sharky skrev:

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Ok.. så alltså.. mindre ET = fälg längre in mot navet


Turbo.. Because Im worth it :)

Offline

 
Kristian_V
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2006-07-01
Inlägg: 1888

Re: Fälgar - bredd

Sharky skrev:

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Fast tvärt om... Mina fram fälgar har ET (Offset) 38mm. Centrum i fälgen (Den del som ligger an mot bromsskivan.) ligger då 38mm utanför den tänkta centrumlinjen och fälgen hamnar då längre in i bilen.
Större ET = Längre in i bilen.
Mindre ET = Fälgen kommer längre ut.


Tänk på att om man ändrar offset så riskerar man att få problem med att däcket tar i, antingen i skärmkanten (Vid mindre ET) eller i fjäderbenet (Vid för stor ET)

Man kan nytja detta till sin fördel.
På Pontiac Fiero tar normalt 225or fram i när man svänger. Yttre kanten på hjulet tar då i framtill i hjulhuset.
Jag köpte därför fälgar med 3mm större ET, dvs jag flyttade hjulet 3mm innåt, och hjulet går fritt.
Alternativet vore att köpa däck med mindre proffil.

Offline

 
Germax
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2004-09-21
Inlägg: 12013

Re: Fälgar - bredd

Mindre ET så kommer fälgen längre ut på bilen.
Sällan man pratar om negativ ET, och isåfall borde de stå - framför siffran.

EDIT: Ok du hann före..

Senast redigerat av JapMax (2006-12-15 14:23)

Offline

 
jonTe
Forummoderator
Från: Mariestad
Registrerad: 2004-08-16
Inlägg: 5587
Saab 9-5 Vector "Familjekärran"
Saab 9000 2.3T "Banracern... mysig men lätt."

Re: Fälgar - bredd

Sharky skrev:

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Vet inte om det är jag som tolkar din text fel men med ET 40 sticker fälgen ut mindre....
Ju minde ET destu mer breddar fälgen utåt.


>>zwich, en bild kanske kan underlätta?
http://www.geting.se/image.php/8371-max_inpress.jpg
A-måttet är alltså ET:n

Edit. OJ här haglar det in svar när man sitter o knappar......


MVH Jonas
..............

Offline

 
Sharky
Forummoderator
Registrerad: 2005-01-03
Inlägg: 10287

Re: Fälgar - bredd

Ja ja ...jag har bränt hjärnan....

Klart att jag lyckades vända på förklaringen.

Mea Culpa, Ultima Mea Culpa.....

/Göran


I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offline

 
zwich
Saab raggare : )
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2005-09-16
Inlägg: 887

Re: Fälgar - bredd

jonTe skrev:

Sharky skrev:

ET är Inpressningsdjup. Dvs hur långt innanför en tänkt mittlinje genom fälgen centrumnavet sitter. Om ET = 0 så sitter navet precis i mitten på fälgen, om ET = 40 mm så sitter navet 40 mm innanför mittlinjen och fälgen kommer därmed att sticka ut.

/Göran

Vet inte om det är jag som tolkar din text fel men med ET 40 sticker fälgen ut mindre....
Ju minde ET destu mer breddar fälgen utåt.


>>zwich, en bild kanske kan underlätta?
http://www.geting.se/image.php/8371-max_inpress.jpg
A-måttet är alltså ET:n

Edit. OJ här haglar det in svar när man sitter o knappar......

underlättar o underlättar.. jag försöker få fram vafan de ska föreställa tongue

Men hur tar man reda på et-t.. om de inte står på fälgen ?


Turbo.. Because Im worth it :)

Offline

 
Kristian_V
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2006-07-01
Inlägg: 1888

Re: Fälgar - bredd

Svenska fälg siter är väldigt dåliga på att upplysa om offset.
Men jag kollade på http://www.wheelmax.com i USA och hittade direkt.
Saab 900 har offset 40mm.

Offline

 
Goffen
Administratör
Från: Vaggeryd
Registrerad: 2005-02-14
Inlägg: 2802

Re: Fälgar - bredd

rekommenderat offset är inte alltid rätt offset heller tänk på det...... fälgens bredd spelar också roll, ett rekommenderat offset kan betyda att fälgen får plats i hjulhuset utan att ta i något medans dom flesta av oss vill att fälg och däck ska ligga så nära skärmkanten som möjligt utan att ta i. Min gamla passat hade et 35 men det gick utan problem att lägga en spacer på nästan 1cm utan att det tog i mao et 25 .....


En kopp av den svarta såsen...

Offline

 
Kristian_V
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2006-07-01
Inlägg: 1888

Re: Fälgar - bredd

Om man säger så här...
Den från fabriken (Ritningsbordet) bestämda offset'en är den som sliter minst på hjullager och i vissa fall även hjuluphängningar (I synner het fram.).
Ju mer man aviker från ideal offset, destu sämre köregenskaper får man, samt att hjullagrena får ta onödigt mycket  belastning. Tjocka spacers kan få hjulbultarna att gå av. Tappa ett hjul i 110kmh är inte kul.
Att av vika några mm från fabriks värden gör väl inte så mycket. Men jag har kört kompisars bilar där de "offrat allt på skönhetens alltare" med fälgar som suttit 30mm längre ut. Jag kan säga att kör egenskaperna inte invaggade mig i förtroende.
Ifall man skall ha ut hjulet ordentligt, så måste man ändra på alla parametrar i framvagnen. Det går! Och görs var dag i racing sammanhang, men då av folk som har koll på vad de syslar med.
Ta kontakt med en hjulinstälnings specialist ifall ni vill avika mer än 10mm i offset. Gör det rätt. wink

Senast redigerat av Kristian_V (2006-12-16 16:42)

Offline

 
PATRIK_J0HANSS0N
F.d motorbyggare på Koenigsegg.
Från: Örkelljunga
Registrerad: 2005-12-31
Inlägg: 137
Volvo 240 "16V Turbo"
Webbsida

Re: Fälgar - bredd

Nu vet jag inte hur det blir med belastningen på koniska lager som det normalt sett handlar om när det är hjullager. Men annars torde en fälg med noll i offset ge minst belastning av lagerna! Då får man bara en riktad kraft och ingen hävarm som ger ett vridmoment på lagret.

Eller så kan man inte alls tänka så utan kanske får man tänka sig mittpunkten mellen de två koniska lagerna,
eller så får man tänka på att lagerna kanske har olika vinkel på konan och olika diametrar och då blir det....  ???

Ska nog inte tänka så mycket...

Offline

 
Kristian_V
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2006-07-01
Inlägg: 1888

Re: Fälgar - bredd

hehe... smile
Var centrum för lagerbelastningen sitter är sällan "noll" i offset. De har inte med varandra att göra. (Inte helt sant! Men jag vill inte krångla till det.)
Du har helt rätt vad gäller koniska lager och belastningen. Men ifall offset är helt fel (+10mm eller mer) så får det ena lagret ta mycket mera stryk än normalt. Det är inte så att det går sönder direkt. Men den ökade belastningen kortar ner livslängden på lagret till bara några tusen mil. Mindre om man kör hårt länge.

Offline

 

Index » Allmänt » Fälgar - bredd

Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Oldsmobile 98 Futuramic DeLuxe Club Sedan "Rockabilly Baby"
Skapades för 5 timmar sedan
Porsche Cayman S
Skapades för 6 timmar sedan
Saab 9000 T16 airflow "Airflow -85"
Skapades för 7 timmar sedan
Volkswagen Golf "Starstruck"
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo 940 "2.3 se"
Skapades för 7 timmar sedan
BMW Z3 M Roadster "Estorilblau"
Skapades för 7 timmar sedan
Volkswagen Amarok Highline
Skapades för 7 timmar sedan
Audi RS6 "Biturbo"
Skapades för 7 timmar sedan
Volvo 940 LTT "Slit o släng häng"
Skapades för 9 timmar sedan
Volvo S80 D5
Skapades för 9 timmar sedan
Statistik
476 besökare just nu
(37 medlemmar och 439 gäster)

190 793 medlemmar

Bilar online: 191 043
Videoklipp: 81 186
Bilder: 3 338 321
Blogginlägg: 80 602

Kommentarer: 8 756 356
Gästboksinlägg: 7 362 035
Betyg: 5 559 843

Prylannonser: 635

Forumtrådar: 285 833
Foruminlägg: 3 888 994

Evenemang: 155

0.036647