Vilken turbo till pv med b18

kennyjuhlin
15 februari 2011 · 30 Inlägg

tjena
tänkte att ja skulle sätta turbo på en b18 motor till min pv.
det ska va rejält med vrid, men den måste också passa i motorutrymmet som blir...
vill också veta vad den kostar och vart man ska köpa en och vad ni tror blir bäst?

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
15 februari 2011 · 1 479 Inlägg

Kan säga som så att det är inte bara att smälla på en turbo och sen ut och köra smile

Eller ja, du kan ju montera en turbo, men om du vill ha en hel motor så lär du nog inte få ut så mycket effekt hmm

Vill du ha en seriös B18 turbo får du nästan bygga en från grunden, starkare vevstakar, modifierad topp, lösa bensinproblemet(vad skall ge soppa, förgasare/insprut?) och så vidare smile

Senast redigerat av Volvo1968 (15 februari 2011)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
tekniknissen-
15 februari 2011 · 252 Inlägg

Jag har för mig att GIK körde garret T3 med karbontätning så du kunde suga igenom turbon. Har för mig att det blev 135-140 Hk men med bra vrid.  Men det var för 20 År sen !!! ;-)

Marlboroman
15 februari 2011 · 8 234 Inlägg

GIK har ju färdig sats, men det är ju inte gratsi... http://www.gikturbo.se/performance/konv … torer.html

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Att suga genom en turbo har ju sina nackdelar så att säga...
Såg en B20 med remdriven kompressor förut, funderar på att göra nåt liknande på min vinterbil. En gammal 164 med kompressor vore fetcoolt, kanske inte optimalt men som sagt skithäftigt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang