Telias digital tv till 2 tv apparater

Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

gutfucker skrev:
problemet är ju att man kanske bara har 1 ip-adress för tv? eller går den på samma som bredbandet kanske? Har ingen koll alls när det kommer till sånt här.

Dom tv-boxar jag har ser ut som en trådlös router ungefär, inga uttag för kort eller nånting, vet inte ens vad det är för anslutningar till TV på dem.

vad har du för märke och modell på boxarna då ? är det motorola?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
gutfucker Norrlänning
23 februari 2011 · 643 Inlägg

Ingen aning, tror det är zyxel, men är inte hemma just nu så kan inte kolla...

en korsad kabel är en nätverkskabel som har korsat kablarna så att det den enas "mun" går till den andras "öra", till skillnad från en rak kabel som har mun-mun och öra-öra (nätverksgrejor har/hade örat på munnens plats).

Förenklat, numer kan nätverkskort och utrustning lyssna på båda platserna, men ibland krävs det korsad kabel, oftast när man ska koppla lik-artade saker direkt mot varandra.

Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

jaha ;D vi hade zyxel innan

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
habomaster
23 februari 2011 · 463 Inlägg

Turbomotor skrev:

christofer_k skrev:

gutfucker skrev:
Kolla om det verkligen stämmer, har 2st sånna boxar hemma som inte används, borde kunna ge dem till nån bättre behövande. Förutsatt att du betalar frakt (och att jag hittar dem). Däremot har jag för mig att det bara finns ett tv-uttag i telias routrar?

är de ip tv?   is om de är så  har de kommit ut nya modem så de får att köra boxrarna trådlöst lr på dom 4 nätverkskontakterna fast då bahöver du korsadkabel till boxrarna .. och nya boxrarna behöver inget kort  och har hdmi ut som är perfekt om man kör fullhd smile

jag har ingen aning om det är ip tv, men det är inte omöjligt eftersom vi inte har kort i boxern och det går en nätverkssladd från routern till boxern. boxern vi har heter "motorola VIP1903" ( http://www.motorola.com/web/Business/Pr … ocaleId=33 ) har absolut ingen aning om det är ngt man kan ansluta trådlöst?
vad är en korsadkabel då ? tongue

Japp, ni har IP-tv. Telias IP-tv går på helt annat ip-nät än bredbandet. (Samma kabel dock wink ) Vad jag vet finns det ingen begränsning på antalet IPadresser på tv-nätet, men som sagt jag vet inte säkert. 1903-boxen går inte ansluta trådlöst direkt, men telia säljer någon utrustning för att omvandla signalen. Det du ska göra ät helt enkelt att plugga in en switch mellan routern och motorola-boxen, då får du fler uttag. (Jag har för övrigt två boxar, så det ska ju gå att använda på samma abonnemang.) Du kanske ska kolla med Telia om ni har någon begränsning på antalet boxar ni kan ha samtidigt?

Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

var kan man köpa en sån switch då ?
sen måste jag köpa en box till isf, och om ja kollar med telia och dom säger att det inte finns ngn begränsning så borde det fungera?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
gutfucker Norrlänning
23 februari 2011 · 643 Inlägg

en switch kan du köpa var som helst(clas ohlson, onoff, alina, elgiganten, jula) men tänk på att det är skillnad på switch och router!

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 februari 2011 · 2 432 Inlägg

tror  de beror helt på vad ni har för Modem om ni nu kan köra mer tv boxrar..  ska sitta korsad nätverkskabel mellan modem och boxer..
http://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568

habomaster
23 februari 2011 · 463 Inlägg

Turbomotor skrev:
var kan man köpa en sån switch då ?
sen måste jag köpa en box till isf, och om ja kollar med telia och dom säger att det inte finns ngn begränsning så borde det fungera?

En sån här switch skulle funka utmärkt..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585

Japp, men jag skulle rekommendera att du kollar efter en Motorola VIP 1003, 1903 är den gamla boxen.

Jag har vanliga nätverkskablar överallt hemma, så det borde fungera för dig med.

Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

frågan är om vi har en switch här hemma.
Först har vi då en router/gateway (vet inte skillnaden) sen har vi en näterkskabel från den till en liten skit som heter tilgin.
Från telefonjacket så går det en telesladd till routern och en till den tilgin:en.
Från routern så går det en nätverkssladd till tv-boxen och en till mitt xbox.

är verkligen sämst på det här så det är lite svårt att förstå mig på allt tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
habomaster
23 februari 2011 · 463 Inlägg

Routern har säkert massa olikfärgade portar. Den som går till boxen ska du koppla in i switchen istället. Sen kopplar du alla tv-boxarna till switchen.

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 februari 2011 · 2 432 Inlägg

vad är de  för modem ?  är de bara ett modem utan inbyggd router?   så kan de hända att den har fördiga utgångar dör mer boxrar ..  har fått hem ett nott modem  från telia  som har 4 utgånger och på dom utgångarna  kan man använda  altingen till dator lr ip tv  fast då till iptv ska man köra korsad kabel

tror  inte de går å sätta en  switch på  en utgång  som man delar till 2 boxrar då blir de  nog att man måste kolla på samma kanal på båda boxrarna .. sj har jag försökt få igång ip tvn på datorn med vlc. .
en till sak så tar iptv upp ca 4 mbit  av bredbandet  när den är igång.. om du nu kör med adsl som jag gör

Senast redigerat av christofer_k (23 februari 2011)

habomaster
23 februari 2011 · 463 Inlägg

christofer_k skrev:
tror  inte de går å sätta en  switch på  en utgång  som man delar till 2 boxrar då blir de  nog att man måste kolla på samma kanal på båda boxrarna .. sj har jag försökt få igång ip tvn på datorn med vlc. .
en till sak så tar iptv upp ca 4 mbit  av bredbandet  när den är igång.. om du nu kör med adsl som jag gör

Det fungerar inte som en antennkabel. Det är själva boxarna som säger till servern vilken kanal som ska visas, de har olika adresser och kan visa olika program. En switch används just för att kunna ansluta fler enheter. Vore ju lite dumt om alla datorer som var anslutna till en switch var tvungna att titta på samma hemsida wink

christofer_k Vorsprung durch Technik
23 februari 2011 · 2 432 Inlägg

habomaster skrev:

christofer_k skrev:
tror  inte de går å sätta en  switch på  en utgång  som man delar till 2 boxrar då blir de  nog att man måste kolla på samma kanal på båda boxrarna .. sj har jag försökt få igång ip tvn på datorn med vlc. .
en till sak så tar iptv upp ca 4 mbit  av bredbandet  när den är igång.. om du nu kör med adsl som jag gör

Det fungerar inte som en antennkabel. Det är själva boxarna som säger till servern vilken kanal som ska visas, de har olika adresser och kan visa olika program. En switch används just för att kunna ansluta fler enheter. Vore ju lite dumt om alla datorer som var anslutna till en switch var tvungna att titta på samma hemsida wink

läste nån  tråd på ef och  telias iptv verkar inte gå att switcha

habomaster
23 februari 2011 · 463 Inlägg

christofer_k skrev:
läste nån  tråd på ef och  telias iptv verkar inte gå att switcha

Jag har ju inte provat själv, men dels är jag nätverkstekniker cool samt så levererade telia en switch till min ip-tv eftersom vi fick två boxar wink

Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

habomaster skrev:
Routern har säkert massa olikfärgade portar. Den som går till boxen ska du koppla in i switchen istället. Sen kopplar du alla tv-boxarna till switchen.

okej! får fixa det då.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
23 februari 2011 · 667 Inlägg

christofer_k skrev:
vad är de  för modem ?  är de bara ett modem utan inbyggd router?   så kan de hända att den har fördiga utgångar dör mer boxrar ..  har fått hem ett nott modem  från telia  som har 4 utgånger och på dom utgångarna  kan man använda  altingen till dator lr ip tv  fast då till iptv ska man köra korsad kabel

tror  inte de går å sätta en  switch på  en utgång  som man delar till 2 boxrar då blir de  nog att man måste kolla på samma kanal på båda boxrarna .. sj har jag försökt få igång ip tvn på datorn med vlc. .
en till sak så tar iptv upp ca 4 mbit  av bredbandet  när den är igång.. om du nu kör med adsl som jag gör

det är en "Thomson Gateway TG787".

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
gutfucker Norrlänning
24 februari 2011 · 643 Inlägg

habomaster skrev:

christofer_k skrev:
läste nån  tråd på ef och  telias iptv verkar inte gå att switcha

Jag har ju inte provat själv, men dels är jag nätverkstekniker cool samt så levererade telia en switch till min ip-tv eftersom vi fick två boxar wink

där failade däremot telia för min del, fick deras modem för internet, tv och telefoni, och 2 tv-boxar. Grejen var ju då att det bara fanns ett uttag för iptv, nu använde vi det ju aldrig, så brydde mig inte så mycket om det, men känns korkat ändå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang