Idiot backat på min bil som står på en uppfart... Garageförsäkring täcker eller ?

TernFis
4 januari 2011 · 246 Inlägg

Jo de gör ju det.. Kanske ska köra ner bilen till verkstaden som ligger 150m bort så kan de ju säga vad de tycker.. Försäkringsbolaget försökte ju med min farmor när hon krockade sin Renault -03.. tänkte ge henne mindre pengar än vad hon skulle ha.. Men bilverkstaden började ringa till försäkringsbolaget oh tillslut så fick hon 25k mer än vad de sa från början ^^

Jo de ligger ju iaf på 20k runt på bilfirmor men på blocket så kan man ju hitta en för 10 typ yikes Vill ju iaf ha 17 om det nu kommer på fråga.. 13k som jag lånat av farmor till bilen och sen resten till att hitta en fin 740 smile

Slash Saabifierad
4 januari 2011 · 2 026 Inlägg

Hur ser området ut? har din farmor något hus mittemot där dom brukar backa när dom kör ut? är det en parkeringsplats med samma bilar om och om igen? känns som någon klant som bor i området förutsatt att det finns hus runt omkring så det borde inte vara omöjligt att kolla runt tongue Om du dock finner förövaren så kan du inte ta det via Trafikförsäkringsföreningen utan då är det polisen som gäller och om den skyldiga då nekar läggs det ner och du får inte ett enda öre. Har själv råkat ut för detta med en av mina motorcyklar hmm

Senast redigerat av Slash (4 januari 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TernFis
4 januari 2011 · 246 Inlägg

Nu på vintern är vändplattan snötäckt så istället så kör man in mot någons uppfart och backar in på den mittemot.. alla gör det och farmors uppfart ligger mittemot vändplattan så typ postbilar oh folk som inte vet att vändplattan är igensnöad backar upp på farmors uppfart för att vända.. Så jag vet ju hur det antagligen gått till iaf..

TernFis
4 januari 2011 · 246 Inlägg

Har snackat med TFF idag..

Frågan är om de lagar den eller skrotar den... han sa ju det att om man hade kunnat ta jobbet svart så hade nästan inga bilar skrotats idag men nu så måste vi ta auktoriserade oh vitt vilket gör att det lätt skenar iväg med kostnaderna och reperationen kostar mer än vad bilen är värd.. Men om det bara är plast skador vilket är lätt att byta så behöver du inte oroa dig! 

Lite glad blev man ju iaf big_smile

TernFis
21 februari 2011 · 246 Inlägg

Kan du inte påstå att TFF jobbar så snabbt...

Skickade in papperna typ 3 januari oh i fredags fick jag papper att de ville att någon skulle styrka min berättelse.. men det verkar iaf som att jag får ersättning.. är alla försäkringsbolag så här sega eller det är något som är unikt för TFF ? tongue

Äre någon som vet vad att byta fronten oh högerblinkers kan kosta på verkstad ? smile vill ha lite kött på benen när de ringer oh vill diskutera ersättning smile

Andromeda Rumpmas
21 februari 2011 · 3 860 Inlägg

TernFis skrev:
Kan du inte påstå att TFF jobbar så snabbt...

Skickade in papperna typ 3 januari oh i fredags fick jag papper att de ville att någon skulle styrka min berättelse.. men det verkar iaf som att jag får ersättning.. är alla försäkringsbolag så här sega eller det är något som är unikt för TFF ? tongue

Äre någon som vet vad att byta fronten oh högerblinkers kan kosta på verkstad ? smile vill ha lite kött på benen när de ringer oh vill diskutera ersättning smile

Lättast är nog om du ringer till en VAG-verkstad och frågar dom smile

Försäkringsbolag använder i regel alltid märkesverkstäderna för respektive bilmärke, vilket jag tycker är synd. Vi skulle kunna sänka våra premier rejält om de använde t ex Mekonomen för enklare reparationer.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Smajly
21 februari 2011 · 3 059 Inlägg

TernFis skrev:
Kan du inte påstå att TFF jobbar så snabbt...

Skickade in papperna typ 3 januari oh i fredags fick jag papper att de ville att någon skulle styrka min berättelse.. men det verkar iaf som att jag får ersättning.. är alla försäkringsbolag så här sega eller det är något som är unikt för TFF ? tongue

Äre någon som vet vad att byta fronten oh högerblinkers kan kosta på verkstad ? smile vill ha lite kött på benen när de ringer oh vill diskutera ersättning smile

Man kan ju anta att dom har lite långa handläggningstider nu på grund av rådande årstid och väglag med mera. Säkert en hel del % mer parkeringsskador nu när det är "halt" ute som ska utredas.

Din farmor bode ju vara utmärkt vitte till att den stått där.. och sen syns det väl ganska tydligt i snön att bilen inte varit kört dom senaste dagarna.

Turbocab
21 februari 2011 · 83 Inlägg

Ang försäkring så brukar väl en Trafikförsäkring övergå i absolut inget skydd alls när man ställer av. Har man däremot hel eller halv så brukar det bli en sk Garageförsäkring av det. Kanske inte applicerbart i detta fallet men värt nämna. Hoppas det ordnar sig.

Rent allmänt så är det lite trist att det är så himla dyrt att laga bilarna hos märkesverkstäderna att många bolag hellre skrotar än lagar fina bilar. Men det är ju så det funkar i dagens slit och släng där bilar är som mobiltelefoner ungefär.

TernFis
21 februari 2011 · 246 Inlägg

Smajly skrev:
Man kan ju anta att dom har lite långa handläggningstider nu på grund av rådande årstid och väglag med mera. Säkert en hel del % mer parkeringsskador nu när det är "halt" ute som ska utredas.

Din farmor bode ju vara utmärkt vitte till att den stått där.. och sen syns det väl ganska tydligt i snön att bilen inte varit kört dom senaste dagarna.

Jo de har nog lite att göra men tycker ändå att det inte borde ta 1,5 månad innan de kommer på att jag behöver någon som vittnar.. kan ju lika bra skriva att det ska vara med från början yikes

Hehe jo både farmor, pappa, min bror samt min farmors granne skrev på att bilen blev ställd där hel utan skador eller vad man säger så tror inte att det är några problem ^^


Turbocab skrev:
Ang försäkring så brukar väl en Trafikförsäkring övergå i absolut inget skydd alls när man ställer av. Har man däremot hel eller halv så brukar det bli en sk Garageförsäkring av det. Kanske inte applicerbart i detta fallet men värt nämna. Hoppas det ordnar sig.

Rent allmänt så är det lite trist att det är så himla dyrt att laga bilarna hos märkesverkstäderna att många bolag hellre skrotar än lagar fina bilar. Men det är ju så det funkar i dagens slit och släng där bilar är som mobiltelefoner ungefär.

Stämmer, man kan om man vill nedgradera sin trafikförsäkring till en garageförsäkring men det sker inte automatiskt som det gör med halv och hel försäkring (hos Länsförsäkringar). I detta fallet så var det ju en smitning vilket gör att TFF går in och betalar ut ersättning så ordnar sig gör det, bara TFF får tummen ur röven smile

Jo men om de nu vill skrota min bil så kan jag alltid välja att ta en summa pengar man diskuterar fram med utredaren istället för att skrota den smile

Senast redigerat av TernFis (21 februari 2011)

TernFis
28 februari 2011 · 246 Inlägg

Idag ringde en man från TFF och presenterade ett erbjudande.. Skrota bilen och få 12k, i helvete heller sa jag så jag fick behålla bilen och 4k. är ganska nöjd ändå påtanke på att en front på skroten kostar max 1000 kr big_smile

Andromeda Rumpmas
28 februari 2011 · 3 860 Inlägg

TernFis skrev:
Idag ringde en man från TFF och presenterade ett erbjudande.. Skrota bilen och få 12k, i helvete heller sa jag så jag fick behålla bilen och 4k. är ganska nöjd ändå påtanke på att en front på skroten kostar max 1000 kr big_smile

Fronten är alltså enda skadan?

När de tvunget måste byta till en splitt ny front på VAG-verkstad för 1500 kr/tim i arbetskostnad på en så pass gammal bil, då är det fan inte konstigt att försäkringar är så dyra som de är mad

Begagnad front + Meka/Mekonomen/valfri allbilservice = kanske en tredjedel av priset.

Skönt att du säkert lyckas tjäna något på det också, det bjussar vi övriga försäkringstagare på smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TernFis
1 mars 2011 · 246 Inlägg

Fronten oh höger blinkers smile

För att byta fronten och blinkersen ville de ha 10000kr, helt sinnessjukt :S

Haha, tack så mycket alla försäkringstagare big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang