Bmw 325 e36 går ryckigt (lmm sökes!)

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

har problem med min 325:a.
när motorn blivit varm rycker den som satan vid gaspådrag. ingenting när den är kall.
ligger man på jämnt varv känns ingenting, men så fort man börjar accelerera börjar bilen rycka. och det är inte lite den rycker.
har haft mina misstankar och har:
provat byta alla tändspolar
bytat alla tändstift
bytt ventilkåpspackning då där fanns olja vid stiften.
hällt i insprutningsrengöring
bytt bränslefilter.

har fått slut på ideer om vad i h-e det kan vara, så skulle behöva lite hjälp.

som sagt så är detta vid gaspådrag när motorn är varm.

mvh Alex

Senast redigerat av mk2_power (27 februari 2011)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
viktor_89
20 februari 2011 · 113 Inlägg

lmm? prova och ta felkod

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

viktor_89 skrev:
lmm? prova och ta felkod

borde den inte gå dåligt hela tiden då?

kan tillägga att stiften var gyllenbruna.

ang felkod så måste den in på bmw-verkstad då datorn på jobb inte hittade -92:an. har inte riktigt dom pengarna än iheller. men det ska iaf kollas på bmw om jag inte hinner lösa problemet tills den 25:e

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
viktor_89
20 februari 2011 · 113 Inlägg

hur är det med spridarna då har du mätt upp bränsletrycket?

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

nej har inte verktyg till det hemma. men borde den inte gå dåligt när den är kall då också?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
viktor_89
20 februari 2011 · 113 Inlägg

inte helt säket med tanke på att du har bytt spridare å så klarar pumpen det?

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

viktor_89 skrev:
inte helt säket med tanke på att du har bytt spridare å så klarar pumpen det?

dom spridarna har suttit på länge.
problemet med ryckningarna började helt plötsligt för en vecka sen. sen ska inte spridarna ha någon betydelse för för bilen kräver lika mycket bränsle oavsett vilka spridare man använder.

det är iaf vad jag vet hmm
just att det började helt plötsligt tycker jag är märkligt. jag ställde bilen i en timme, sen när jag startade och körde gick den ryckigt...

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
viktor_89
20 februari 2011 · 113 Inlägg

kan vara någon givare också jag skulle nog försöka mig på och ta en fel kod på den

viktor_89
20 februari 2011 · 113 Inlägg

kör du på bensin nu då elr?

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

viktor_89 skrev:
kan vara någon givare också jag skulle nog försöka mig på och ta en fel kod på den

ja fast det blir först om en vecka...

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

ja jag kör på bensin ja

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

men kan problemet ligga i lmm? känns både troligt och otroligt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Problemet kan ligga i lmm, helt klart. Hade samma problem med min gamla, dok var det spjällhuset som började ge upp. jag körde med det ett tag, strax innan jag bytte spjällhuset så började bilen hacka även när jag hade samma varvtal, dok inte under 3000rpm. Bilen hade då en hastighetsbegränsning på ca 70-80 km/h

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 februari 2011 · 3 180 Inlägg

lambdasond eller tempgivare är också möjligt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Darkie dARKiE
20 februari 2011 · 5 031 Inlägg

Hade det problemet på min gamla 328:a också.

läste felkod och bytade kamaxelgivaren, sen gick den som en dröm igen..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

Maikel skrev:
Problemet kan ligga i lmm, helt klart. Hade samma problem med min gamla, dok var det spjällhuset som började ge upp. jag körde med det ett tag, strax innan jag bytte spjällhuset så började bilen hacka även när jag hade samma varvtal, dok inte under 3000rpm. Bilen hade då en hastighetsbegränsning på ca 70-80 km/h

okej, men bilen går utan problem upp i 200. men lmm är värt att tänka på.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

ska göra felkodsläsning så fort jag kan, sen skriver jag här vad problemet var

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

mk2_power skrev:
ska göra felkodsläsning så fort jag kan, sen skriver jag här vad problemet var

Det låter bra, då har man något att gå på smile

Alex-s Bakhjulskrafs
27 februari 2011 · 1 479 Inlägg

tjena!
som det ligger till nu har jag inte hunnit dra in bilen på bmw för felkodsläsning.

däremot har jag felsökt lite mer nu i helgen och kommit fram till:
när jag kopplade ur lmm gick bilen så mycket bättre, inga ryck eller liknande.
när jag kopplade ur lambdan ryckte bilen mer än någonsin och tappade effekt.

min slutsats är då att det borde vara lmm.

så nu undrar jag om någon har en lmm med boschnr: 0280213011 liggandes! hör gärna av er isåfall!

börjar bli lite jobbigt att bilen drar extremt mycket bensin och det är ju inte bra för kissen iheller smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
2 mars 2011 · 1 479 Inlägg

Bytte lmm nu går bilen perfekt! Tack för alla svar!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang