Tips ang. trimningsmöjligheter Honda Accord 2.0

Taweri
23 mars 2011 · 124 Inlägg

Tjenna

Vill ha hjälp utav budget trimning.
Kan utesluta Turbo för jag har varken pengar för tillfället eller kunskap om det.

Alla tips är godtagbara

Det är en Honda Accord 2.0 DOCH 155 HK

Senast redigerat av torpis (24 mars 2011)

Xuri One Man Clan
24 mars 2011 · 4 287 Inlägg

No money no power,

är "billigare per hk " å trimma turbo än sugis...

men de kostar skjortan både och.

byta kamaxlar , dyrt
byta grenrör , dyrt.

ja de är väl de å du tjänar kanske 20 hästar.. dvs knappt märkbart tyvärr

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Taweri
24 mars 2011 · 124 Inlägg

Makes sense

Tips på bilar som är konverterade från fabrik?

Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 26 157 Inlägg

Taweri skrev:
Makes sense

Tips på bilar som är konverterade från fabrik?

Konverterade..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Vet man inte vad man håller på med är det lätt att man gör mer skada än nytta

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Taweri
24 mars 2011 · 124 Inlägg

Bilar med turbo från fabrik då! hatar folk som spelar dumma.... no offence

Man lär sig utav sina misstag. Kan berätta en liten historia om min moppe, fick min moppe då när jag fyllde 15, efter ett tag började jag smått. luftfilter strypa av CDI:n  pilla med variatorn osv.
Varje gång jag gjorde sånt så hände det något fel, antingen lossnade en bult så vissa delar i variatorn lossnade, eller så råkade jag klippa en bit av en annan sladd som jag INTE skulle klippa.
Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång. Säg mig, DEM flesta som har turbo på sina bilar, konverterat förstås, 100% på att ingen har gjort livet surt för en själv?

Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 26 157 Inlägg

Taweri skrev:
Bilar med turbo från fabrik då! hatar folk som spelar dumma.... no offence

Man lär sig utav sina misstag. Kan berätta en liten historia om min moppe, fick min moppe då när jag fyllde 15, efter ett tag började jag smått. luftfilter strypa av CDI:n  pilla med variatorn osv.
Varje gång jag gjorde sånt så hände det något fel, antingen lossnade en bult så vissa delar i variatorn lossnade, eller så råkade jag klippa en bit av en annan sladd som jag INTE skulle klippa.
Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång. Säg mig, DEM flesta som har turbo på sina bilar, konverterat förstås, 100% på att ingen har gjort livet surt för en själv?

Inget illa menat, men den listan kommer bli väldigt lång i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Taweri
24 mars 2011 · 124 Inlägg

Nämn några fåtal, några som är billiga att köpa stort utbud av trim,
Du behöver inte nämna 200 st direkt bara några stycken som du tycker om, helst inga impreza WRX eller supror... haha har inte råd till dem bilarna just nu wink

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Volvo 740 turbo
Volvo 940, alla efter runt 95-96(?) har turbo
Volvo s/v40 turbo
Volvo 850 turbo
Saab og900 s-Aero
Saab ng900 2.0t
Saab og9-3 2.0t-Aero
Saab 9000 2.0t-Aero

Finns hur mycket som hällst men dessa är förhållandevis billiga i inköp och finns mycket delar och kunskap

Senast redigerat av TenZer (24 mars 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
DickenSpielBurg
24 mars 2011 · 275 Inlägg

Taweri skrev:
Nämn några fåtal, några som är billiga att köpa stort utbud av trim,
Du behöver inte nämna 200 st direkt bara några stycken som du tycker om, helst inga impreza WRX eller supror... haha har inte råd till dem bilarna just nu wink

Audi 100 turbo quattro
audi 200 turbo quattro
audi s4

Mycket lätta motorer att trimma.

mats757
25 mars 2011 · 915 Inlägg

Xuri skrev:
No money no power,

är "billigare per hk " å trimma turbo än sugis...

men de kostar skjortan både och.

byta kamaxlar , dyrt
byta grenrör , dyrt.

ja de är väl de å du tjänar kanske 20 hästar.. dvs knappt märkbart tyvärr

DYRT?
Vad menas med det? Det är väl ändå TS uppgift att avgöra om det är värt det eller inte.

Jag antar att en sats med kammar kostar ca 8000kr och ett grenrör ca5000kr. Låt säga att det ger 20 hk som du säger vid 4500rpm. DÅ tycker jag att det verkligen är värt pengarna. Och riktigt prisvärt. men skulle det bara ge 20 hk vi 7000rpm, så skulle det inte vara värt pengarna för min del.

Vi vet sedan tidigare att en Turbokonvertering kostar allt mellan 5-150k kr. Om trådskaparen anser att i hans fall 50k är för mycket pengar så kan 15k kr vara helt OK

Så dra inte slutsatser om vad andra har råd med.

Mats

Taweri
25 mars 2011 · 124 Inlägg

Bullet--- skrev:
Vad heter din motor?(motorkod), behöver inte vara svindyrt att höja effekten lite, om du nu inte ska ha megaeffekt. tongue

Det är jag väldigt osäker på, ska kolla upp det nu strax. Återkommer!

Tack för tips om vilka bilar som har Turbo i sig, några mer  exemplar utav japanska bilar?

Mats757
Tänkte också något sånt, byta avgassystem osv, men kan man byta till större spridare?

Taweri
25 mars 2011 · 124 Inlägg

Honda Accord 4D Sedan 2006
Motor:K20Z2
Kollade på serviceboken
"Motornummer: k20z2 - ********

Xuri One Man Clan
25 mars 2011 · 4 287 Inlägg

mats757 skrev:

Xuri skrev:
No money no power,

är "billigare per hk " å trimma turbo än sugis...

men de kostar skjortan både och.

byta kamaxlar , dyrt
byta grenrör , dyrt.

ja de är väl de å du tjänar kanske 20 hästar.. dvs knappt märkbart tyvärr

DYRT?
Vad menas med det? Det är väl ändå TS uppgift att avgöra om det är värt det eller inte.

Jag antar att en sats med kammar kostar ca 8000kr och ett grenrör ca5000kr. Låt säga att det ger 20 hk som du säger vid 4500rpm. DÅ tycker jag att det verkligen är värt pengarna. Och riktigt prisvärt. men skulle det bara ge 20 hk vi 7000rpm, så skulle det inte vara värt pengarna för min del.

Vi vet sedan tidigare att en Turbokonvertering kostar allt mellan 5-150k kr. Om trådskaparen anser att i hans fall 50k är för mycket pengar så kan 15k kr vara helt OK

Så dra inte slutsatser om vad andra har råd med.

Mats

Han snackar om budget trimning....
14000kr tycker inte jag e budget trimning.

budget triming för mig är typ 4-5000kr, OAVSETT hur bra pengar han tjänar eller inte.

så nä jag drog inga förhastade slutsatser om hur bra ekonomi han har.

Jag personligen tycker inte de är BUDGET å lägga 15000kr för knappt märkbar effekt.
men jag e väl snål kanske.


för 15000kr hade man kunnat knåpa på turbo på hans motor å tjänat mer effekt.
allt köpt en typ volvo 740 turbo med mer effekt å drag orginal.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Taweri
25 mars 2011 · 124 Inlägg

Xuri skrev:

mats757 skrev:

Xuri skrev:
No money no power,

är "billigare per hk " å trimma turbo än sugis...

men de kostar skjortan både och.

byta kamaxlar , dyrt
byta grenrör , dyrt.

ja de är väl de å du tjänar kanske 20 hästar.. dvs knappt märkbart tyvärr

DYRT?
Vad menas med det? Det är väl ändå TS uppgift att avgöra om det är värt det eller inte.

Jag antar att en sats med kammar kostar ca 8000kr och ett grenrör ca5000kr. Låt säga att det ger 20 hk som du säger vid 4500rpm. DÅ tycker jag att det verkligen är värt pengarna. Och riktigt prisvärt. men skulle det bara ge 20 hk vi 7000rpm, så skulle det inte vara värt pengarna för min del.

Vi vet sedan tidigare att en Turbokonvertering kostar allt mellan 5-150k kr. Om trådskaparen anser att i hans fall 50k är för mycket pengar så kan 15k kr vara helt OK

Så dra inte slutsatser om vad andra har råd med.

Mats

Han snackar om budget trimning....
14000kr tycker inte jag e budget trimning.

budget triming för mig är typ 4-5000kr, OAVSETT hur bra pengar han tjänar eller inte.

så nä jag drog inga förhastade slutsatser om hur bra ekonomi han har.

Jag personligen tycker inte de är BUDGET å lägga 15000kr för knappt märkbar effekt.
men jag e väl snål kanske.


för 15000kr hade man kunnat knåpa på turbo på hans motor å tjänat mer effekt.
allt köpt en typ volvo 740 turbo med mer effekt å drag orginal.

När jag menade budget menade jag inte direkt såna små småsummor, 60k+ för turbo är lite overkill just nu för mig pga att jag studerar. smile

Xuri One Man Clan
25 mars 2011 · 4 287 Inlägg

Taweri skrev:

Xuri skrev:

mats757 skrev:

DYRT?
Vad menas med det? Det är väl ändå TS uppgift att avgöra om det är värt det eller inte.

Jag antar att en sats med kammar kostar ca 8000kr och ett grenrör ca5000kr. Låt säga att det ger 20 hk som du säger vid 4500rpm. DÅ tycker jag att det verkligen är värt pengarna. Och riktigt prisvärt. men skulle det bara ge 20 hk vi 7000rpm, så skulle det inte vara värt pengarna för min del.

Vi vet sedan tidigare att en Turbokonvertering kostar allt mellan 5-150k kr. Om trådskaparen anser att i hans fall 50k är för mycket pengar så kan 15k kr vara helt OK

Så dra inte slutsatser om vad andra har råd med.

Mats

Han snackar om budget trimning....
14000kr tycker inte jag e budget trimning.

budget triming för mig är typ 4-5000kr, OAVSETT hur bra pengar han tjänar eller inte.

så nä jag drog inga förhastade slutsatser om hur bra ekonomi han har.

Jag personligen tycker inte de är BUDGET å lägga 15000kr för knappt märkbar effekt.
men jag e väl snål kanske.


för 15000kr hade man kunnat knåpa på turbo på hans motor å tjänat mer effekt.
allt köpt en typ volvo 740 turbo med mer effekt å drag orginal.

När jag menade budget menade jag inte direkt såna små småsummor, 60k+ för turbo är lite overkill just nu för mig pga att jag studerar. smile

har man viljan å lära sig och bra garage osv så kan man hålla nere kostnaderna ordentligt.

Kan man göra grejerna själv å vet hur man ska göra eller har bra kontakter/kompisar
då skulle jag påstå att turbokonvertering av vilken motor som inte kostar mer än typ 10-15000kr.
Sen om man kan plockar 4 gånger orginal effekten eller ej ä en annan sak. men för 15000kr får man mer effekt än med nya kamaxlar å grenrör i alla fall.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Taweri
25 mars 2011 · 124 Inlägg

Det är en annan sak ja, har man kunskap och garage kan du bygga eget turbo till bilen.
Men undrar en sak, finns det mycket trim till K20z2 tro?

Taweri
25 mars 2011 · 124 Inlägg

Bullet--- skrev:

Taweri skrev:
Det är en annan sak ja, har man kunskap och garage kan du bygga eget turbo till bilen.
Men undrar en sak, finns det mycket trim till K20z2 tro?

JA, det tror jag nog att det finns , k20 blocket i sej finns det mycket grejer till, du kan praktiskt taget bygga om din motor till en k20a2(som finns i civic type r ) om jag inte har helt fel, då landar du på 200hk och det finns även bolt on kompressor kit så landar du på cirka 290 hk om det varit en k20a2.
Just cylinderhuvet i sej på din motor är jag inte hundra på att det finns mycket grejer till dock.

Hm kan du tipsa om bra länkar till trim?
Och kanske kan berätta lite om hur man kan bygga om?

Taweri
26 mars 2011 · 124 Inlägg

Bullet--- skrev:

Taweri skrev:

Bullet--- skrev:

JA, det tror jag nog att det finns , k20 blocket i sej finns det mycket grejer till, du kan praktiskt taget bygga om din motor till en k20a2(som finns i civic type r ) om jag inte har helt fel, då landar du på 200hk och det finns även bolt on kompressor kit så landar du på cirka 290 hk om det varit en k20a2.
Just cylinderhuvet i sej på din motor är jag inte hundra på att det finns mycket grejer till dock.

Hm kan du tipsa om bra länkar till trim?
Och kanske kan berätta lite om hur man kan bygga om?

ett  bra tips. Regga dig på www.hondaklubben.com där finns det en del grabbar (tex Malkolm, han har en del erfarenhet inom k20)som kan en del om k20 och bra länkar. Kommer ta hundra år för mig att skriva ner allt man kan bygga om etc. tongue

haha tack.
en länk på det? orkar inte leta ikväll, för trött

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang