Extraljus problem. BEHÖVER HJÄLP SNABBT! BESIKTNING I MORGON!

C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
5 april 2011 · 802 Inlägg

Jo jag installerade mina 3st extraljus idag. 3st 75watt xenon i nbb Alpha 225 och nu efter att jag provat dom på kvällen så såg jag att säkringen hade brunnit (30A) inte bara brunnit utan även smällt runt om. Även + kabeln från reläet till batteriet var varm.
Betyder det att jag har för klen kabelarea på pluskabeln från reläet till batteriet? Eller har jag för klen säkring.

(Besiktning i morgon onsdag 6/4 15,00)

Använder en sån här: http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … ablage.php 3B 12V för 3st extraljus med en 30A säkring.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
karlsson_6 Volvo Fantast
5 april 2011 · 194 Inlägg

vad har detta med besiktningen och göra?

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
5 april 2011 · 802 Inlägg

Tänkte i fall om dom kollar ljusena och sedan undrar över varför dom inte fungerar

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
karlsson_6 Volvo Fantast
5 april 2011 · 194 Inlägg

okej ne det gör dom inte, men du kan ju ta bort dom skadade kablarna så slipper dom undra varför dom brunnit

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
zemet
5 april 2011 · 4 047 Inlägg

Besiktningen kollar inte extraljus tror jag. Angående säkringen så låter det som att du har kopplat fel tycker jag. Så varmt ska det inte bli. Har 30A till mina extraljus jag med och det fungerar fint.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
5 april 2011 · 802 Inlägg

Kablarna är inte skadade som tur är (pustar ut) bara att dom var lite varma.
Felkoppling kan det inte vara då jag har fått dom att lysa. Jag var dessutom ute och körde och testade dom hur dom lyste och sedan när jag kom hem så gick jag utanför bilen och kände doften och öppnade motorhuven och fick se att säkringen hade smällt.

Har hjärnsläpp:P Kan inte komma på vad det kan vara för fel. Det står helt still i huvvet på mig.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 april 2011 · 1 594 Inlägg

C_A_T skrev:
Kablarna är inte skadade som tur är (pustar ut) bara att dom var lite varma.
Felkoppling kan det inte vara då jag har fått dom att lysa. Jag var dessutom ute och körde och testade dom hur dom lyste och sedan när jag kom hem så gick jag utanför bilen och kände doften och öppnade motorhuven och fick se att säkringen hade smällt.

Har hjärnsläpp:P Kan inte komma på vad det kan vara för fel. Det står helt still i huvvet på mig.

Besiktningen skiter i dina extraljus men de måste gå att slå av med separat brytare (inte alltid detta kollas) Att säkringen smälter kan bara bero på att du har en hög last och dålig kontakt i hållaren. Då blir det varmt och ännu sämre kontakt och ännu varmare osv.

Senast redigerat av hotrodder (5 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
freddy_82 Truckreparatör
5 april 2011 · 221 Inlägg

Om jag kollade på rätt xenon kit så drar varje ballast 7A så det blir 21A för alla tre så 30A säkring ska inte vara några problem. vad har du för kabel mellan batteri och relä?
Om du skall avsäkra med 30A så ska du ha en 6mm2 kabel. och även en säkringshållare som klarar av 30A.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
5 april 2011 · 802 Inlägg

Hög last??? Dålig kontakt kan det nog inte vara då lamporna lyste?hmm
Är osäker på kabelarean. Det stod inte i beskrivningen från xenonkungen och jag har själv inte mätt.
Säkringshållaren är av plast och den borde klara av 30A vad jag tror då den är fastsatt med kablarna från reläet.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
5 april 2011 · 1 594 Inlägg

C_A_T skrev:
Hög last??? Dålig kontakt kan det nog inte vara då lamporna lyste?hmm
Är osäker på kabelarean. Det stod inte i beskrivningen från xenonkungen och jag har själv inte mätt.
Säkringshållaren är av plast och den borde klara av 30A vad jag tror då den är fastsatt med kablarna från reläet.

Jodå det kan det visst det. Det räcker med lite oxid på kontaktblecken för att det ska bildas värme vid en sådan låg systemspänning som 12V och framförallt med xennon är det inte säker att du ens märken en dipp på nån volt när det börjar bli riktigt hett. Tänk även på att i uppstartskedet så drar xennon oerhört mycket mer än under drift.

Edit; Sen kan det vara så enkelt att du har en "no name" säkringshållare som helt enkelt inte klarar av den belastning du har trots att märkningen anger detta. Inte speciellt konstigt med bland annat billiga skitrelän från tex. Biltema, Jula etc.

Senast redigerat av hotrodder (5 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
freddy_82 Truckreparatör
5 april 2011 · 221 Inlägg

Är det dessa xenon lamporna du har?
http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php

i så fall drar dina extraljus 32amp vid start.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
6 april 2011 · 802 Inlägg

Ja det är precis dom lamporna;) Hur du räknat ut 32Amp vet jag inte:P Men hur gör jag då? Dom flesta flator är bara upp till 30A?
Skall jag serie koppla 2st säkringar för bästa effekt lr vad?

Senast redigerat av C_A_T (6 april 2011)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
freddy_82 Truckreparatör
6 april 2011 · 221 Inlägg

Oj det va jag som räknade fel. så som jag ser det (enligt deras beskrivning) så drar varje ballast 12Amp vid uppstart vilket blir 36amp och efter uppstart drar de 7amp styck vilket blir 21amp.
Vet inte hur länge de drar 36amp men hade det vart under en längre tid så hade ju din säkring gått direkt. så troligen ligger det inte riktigt på dessa nivåer.

Men som sagt tidigare kolla kabel arean så den inte är för klen för mycket ström genom en klen kabel = värme
om inte det hjälper byt säkringshållaren.

Använder du medföljande relä kablage till tre lampor??
i så fall har du nog lösningen där kablaget är ju bara gjort för två lampor.

Senast redigerat av freddy_82 (6 april 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
6 april 2011 · 802 Inlägg

Nej kablaget finns för 3st lampor också.
Nu är besiktningen gjord och bilen gick i genom med blankt papper:cool:lol
Köpte ny säkringshållare då den förra var helt smällt. Så nu skall jag montera den och en 40AMP säkring sedan bär det av ut i natten och prova ljusena igen:lol:lol
(Det blev en glassäkring på 40AMP och en säkringshållare för ett slutsteg från MDS men det skall gåbig_smile)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang