E10 innebar slutet for veteranbilar

Phaetoon
11 april 2011 · 8 156 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

5 procentenheter mer etanol bör du skriva.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
11 april 2011 · 1 778 Inlägg

Phaetoon skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

5 procentenheter mer etanol bör du skriva.

Bör skriva ja, men dubbelt så mycket är alltid 100% mer oavsett vad man pratat om

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Phaetoon
12 april 2011 · 8 156 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Phaetoon skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Haha ja det har du helt rätt i!smile 5% mer etanol är ju dubbelt så mycket mot nu. Så E10 kommer det vara 100% procent mera etanol i än vad det är i nu:)

5 procentenheter mer etanol bör du skriva.

Bör skriva ja, men dubbelt så mycket är alltid 100% mer oavsett vad man pratat om

Vad jag menar är att du i första meningen skriver att 5% mer etanol är lika med dubbelt så mycket som nu. Det du skulle ha skrivit är att 5 procentenheter mer etanol ger en fördubbling av etanolinnehållet. Annars hade du bara ökat etanolinnehållet i bränslemixen med 0.25%.  Det handlar lite om meningsuppbyggnaden också, eftersom du inte nämner bränslemixen utan bara skriver ut etanol.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Runn WS7 Avstängd
12 april 2011 · 1 031 Inlägg

GVR4 skrev:
Mitt take på detta:
Jag kör tankbil, det är mitt arbete. Vi lastar BF95/BF98/D/E85 i samtliga fack. Men facket måste vara helt tomt innan man lastar annan produkt. Hela tanken är av aluminium. Vi lastar i ca 1800 liter/min. Ett jävulskt tryck kan jag lova. Detta lossas med ca 800-1000 liter/min.
Att lasta E85 är inte kul, jo varför? Kopplingen till facket är så fruktansvärt torr och är väldigt svår att låsa. Trög att vrida kan vi säga. Sen följer BF98, BF95, och sist Diesel som är en dröm att koppla då det snurrar på lätt och fint. Olja glider. wink Det gör inte alkohol.
En liten anekdot som ni INTE läser om i tidningarna: En kollega skulle lossa sitt sista ställe på en fredag. Han åkte ut till en bussfirma och pumpade i all sin diesel. Åkte hem, allt frid och fröjd i en vecka. Sedan ringer planeringen och frågar vart han gjorde av det sista av sin E85? Han hade lossat manuellt och öppnat samtliga fack. Blandat diesel och E85 till en grad av 20% E85 i hela cisternern. Bussarna hade alltså gått ca 1 vecka på denna blandning utan några som helst problem. Ja dom funkar 100% fortfarande.
Nog om mitt jobb.
Fakta: E85/E10 blåser inga motorer det gör ägarna. Kör man E85 måste man kunna styra tändning, laddtryck, osv annars sitter man i klistret. Oftast.
Kör man med säg E10, ja då är det så finurligt att biltillverkaren har gjort vissa parametrar flexibla i datorn i bilen så att nåt som kallas för Fuel trims går in och reglerar värden upp/ner samt justerar tändningen, osv.
Detta gäller ej gamla jänkare osv. Dessa skall man köra på så ren bensin som möjligt om det är en bensinare. Bland i så fall in blyersättningsmedel och kör vidare om det känns bättre. Men det finns dom med lite öppnare sinne som kör på E85 osv.
Bilar som skeppas till Brasilien måste kunna köras på minst 20% Etanol, det är lag där borta. Alltså din Volvo/SAAB skickas från Sverige med annan programvara, men är byggd med samma delar.

Personligen har jag kört E85 i alla mina bilar sedan ca år 2000 när det blev vanligt. Kör till och med min Nissan Micra 2003 på ren E85. Motorlampan tänds för att E85 hamnar utanför dessa Fuel trims jag nämnde. En Micra har inte särskilt stor effekt så där behöver jag inte justera nåt.
På Galanten där jag laddar ca 1,7 bar kör jag också E85. Rena gudagåvan om man jämför med vanlig bensin.
På den bilen kan jag justera allt.

Summa, läs på, sluta lyssna på propaganda, och tänk efter innan. Om E85/E10 skulle vara så farligt för metallen så skulle alla tankbilar vara genomskinliga som petflaskor då dessa är av plast.

Precis, har även jag kört mina bilar sedan E85 kom i sverige, det är allt från Audi till volvo till japs...  Min Trans Am körs även den på E85 (egenfixad tune) och har inte haft några problem.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 april 2011 · 1 948 Inlägg

I den andra tråden skrev någon att en motor på E85 aldrig kommer att rulla 60k mil. Men om vi nu tar personbilar så skrotas de flesta bilar när dem gått ungefär halva den sträckan...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang