Saab NG 900 med Garret GT28 RS

Philip-karlsson91
12 april 2011 · 3 Inlägg

Tjena !

Det är så här att jag fått tag på en Garret GT28 RS, gröna spridare, Anpassad mjukvara från maptun samt gröna spridare till ett bra pris. Övrig hårdvara så som 3" Dp, X-flow IC och soppa pump har jag redan sen innan. Mjukvaran med hårdvara ska ge 310 hk.

Men till min fråga är om jag kommer behöva en ny BTR ? Sen har jag haft en diskussion med en kompis, som jobbar som bilmekaniker och som har trimmat en hel del Saab, han påstår att jag kommer lägga min låda direkt. Men jag är tveksam till detta, eftersom jag inte hade tänkt att starta stillastående och stampa fullt, utan använda kraften vid omkörningar eller när jag redan är uppe i lite fart. Just nu känns det inte som det inte finns ekonomiska resurser till att behöva lägga i en ny växellåda. Så frågan är tror ni lådan kommer att hålla för sådan körning ? Alltså inga starter i ett race stillastående eller något sådant.

Kan tillägga att bilen endast gått 13000 mil och lådan känns riktigt bra i jämförelse med andra Saab NG 900 jag har känt på.

Mvh Philip

Saab 900 2,0 T "Maptun" (1997)
opela VD Hammar
12 april 2011 · 613 Inlägg

angående lådan så är det oftast hjulstuds som dödar lådorna/drivaxlar

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
daaanyy
12 april 2011 · 670 Inlägg

opela skrev:
angående lådan så är det oftast hjulstuds som dödar lådorna/drivaxlar

samt enhjulsspinn så har du ekonomi är en quifediff ingen dum uppgradering..

Mvh Daaanyy
Philip-karlsson91
13 april 2011 · 3 Inlägg

så ni tror ändå om att jag undviker att trycka fullt på 1:an samt 2:an och väntar med att börja gasa lite, kanske ge den lite på 3:an så kan det ändå hålla om jag kör med huvudet på skaft ?

Saab 900 2,0 T "Maptun" (1997)
KristianRS5
13 april 2011 · 79 Inlägg

Kommer funka fint

Philip-karlsson91
13 april 2011 · 3 Inlägg

Tack för snabba svar ! Fler får dock gärna dela med sig om sina erfarenheter om ungefär samma setup vad det gäller hållbarhet av växellådan .

Saab 900 2,0 T "Maptun" (1997)
Estis91
13 april 2011 · 33 Inlägg

Inte bara växellådan. Kolvarna har jag hört inte ska palla så mycket i dessa motorer?

Plymouth Sport Fury "Plyman" (1959)
Saab 93 Aero "Debbie" (2009)
Janneutanb
13 april 2011 · 7 272 Inlägg

Emil740 skrev:
Inte bara växellådan. Kolvarna har jag hört inte ska palla så mycket i dessa motorer?

Skitsnack, håller för en 500 eller så.
Nyare motorerna har dåliga kolvar.

Men jag kan ge dig ett råd att satsa på en quaife diff längre fram.
Det var det roligaste jag någonsin har gjort på min saab.
Går inte att beskriva vilken otroligt skillnad det blev!

Senast redigerat av Brains (13 april 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang