Volvo 745 B230F, startproblem.

gaaraget
19 april 2011 · 22 Inlägg

har ett problem med min 745:a 89:a med B230F den startar ibland men när den startar så går de inte att röra gaspedalen då dör bilen eller "kväver" sej själv o kör man på starten så kan den tända till i några få sekunder sen dör den...
Antar att de e något med bränslepumpar men inte säker på om de e själva pumparna eller om de bara e relän...

twin_cam Smålänning
19 april 2011 · 7 877 Inlägg

Ta felkoder på den, finns massor med trådar i forumet där det står hur du gör.

Själv tippar jag på tempgivare och/elelr LMM.

PS. Fixa din rubrik...

EDIT: Hittade ett gammalt inlägg jag gjort:

Gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom.

Senast redigerat av twin_cam (19 april 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gaaraget
19 april 2011 · 22 Inlägg

twin_cam skrev:
Ta felkoder på den, finns massor med trådar i forumet där det står hur du gör.

Själv tippar jag på tempgivare och/elelr LMM.

PS. Fixa din rubrik...

EDIT: Hittade ett gammalt inlägg jag gjort:

Gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom.

ska pröva de! just de glömde skriva det, men har prövat byta LMM från fungerande bil med samma siffror med samma resultat...

gaaraget
19 april 2011 · 22 Inlägg

volvo244g skrev:

twin_cam skrev:
Ta felkoder på den, finns massor med trådar i forumet där det står hur du gör.

Själv tippar jag på tempgivare och/elelr LMM.

PS. Fixa din rubrik...

EDIT: Hittade ett gammalt inlägg jag gjort:

Gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom.

ska pröva de! just de glömde skriva det, men har prövat byta LMM från fungerande bil med samma siffror med samma resultat...

förresten glömde fråga men vilket fel har vilken kod? är lite kokt vad gäller insprut då jag skruvat förgasare hela mitt liv....

twin_cam Smålänning
19 april 2011 · 7 877 Inlägg

Listan med koderna finns på forumet den också.

dj_padde skrev:
Volvo 740

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gaaraget
19 april 2011 · 22 Inlägg

twin_cam skrev:
Listan med koderna finns på forumet den också.

dj_padde skrev:
Volvo 740

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

tackar så innerligt för din hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang