Lättflytande finspackel, var hittar jag det?

Molinari Limnolog
11 februari 2009 · 170 Inlägg

Har sett på youtube och pimp my ride att framför allt amerikaner verka använda något slags väldigt lättflytande spackel som inte verkar kräva sjukt mycket efterarbete. Vet någon vilket slags spackel jag letar efter? Eller kan det vara så att de helt enkelt späder ut vanligt två komp spackel? Jag brukar använda biltemas finspackel som avslutning, det blir ju fint men just detta nästan rinnande skulle jag verkligen vilja få fatt i. Inbillar mig att man skulle kunna slippa en del "valkar" och kanter som så lätt uppstår när man aplicerar spacklet (eller i alla fall när jag gör det hmm ).

Tacksam för alla tips då jag står mitt uppe i slipdammet och letar efter bra produkter tongue

Ha det gött!

/R

*Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

Senast redigerat av Molinari (11 februari 2009)

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.
Volkswagen typ1 1600 "Molinari Edition" (1966)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
11 februari 2009 · 259 Inlägg

Har med sett det tror det var på Overhaulin dom spacklade typ en hel bil, kanske var samma spackel du menar det såg väldigt smidigt ut...

Men biltemas spackel är väldigt mycket mer svår  spacklat än dom dyrare/bättre märkena på spackel enligt mig iallafall...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Molinari Limnolog
11 februari 2009 · 170 Inlägg

Vilka märken talar vi om då? Jag har ju bara använt biltemas och det finns ju en uppsjö av altenativ.
/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.
Volkswagen typ1 1600 "Molinari Edition" (1966)
uhlin
11 februari 2009 · 2 834 Inlägg

Hej, hej!

Har provat lite olika spackel, bla. Biltemas som du skriver om, den tyckte jag inte var nåt vidare faktiskt. Har prövat Hagmans finspackel med, den tyckte jag heller inte var så jättebra att arbeta med.
Den som jag tycker är bäst och kan rekommendera är Plastic paddings "PP 100" Fin att lägga på och är lättslipad också.

//Peter

Molinari Limnolog
11 februari 2009 · 170 Inlägg

Då kanske det blir att pröva då smile
Tack för tipset.
/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.
Volkswagen typ1 1600 "Molinari Edition" (1966)
andreasgustavsson
11 februari 2009 · 819 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men det dom använder kallas bondo?
Är en sorts bredspackel till plåt.

Senast redigerat av andreasgustavsson (11 februari 2009)

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
11 februari 2009 · 259 Inlägg

Jag skulle med rekommendera Plastic paddings olika spackel, väldigt mycket mer lätt arbetat än biltemas men också ganska mycket dyrare tyvärr...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Molinari Limnolog
11 februari 2009 · 170 Inlägg

Jo, det är ju givetvis en prisfråga till viss del. Hur mycket är jag betala för att slippa slipa någon timma extra yikes Ingen som vet var man hittar "Bondo", jag hade fått för mig att det bara var ett amerikansk uttryck för spackel.

/R

Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg.
Volkswagen typ1 1600 "Molinari Edition" (1966)
Dirq
25 april 2011 · 305 Inlägg

jag vill också få tag i typ bondo som man sätt i flera tv serier.
Har använt platic padding tidigare men tycker det är gansak hårt ock segt sen stelnar det för fort för min smak. Någon som har bra tips vart man kan få tag i enklare spackel eller bondo?

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 april 2011 · 1 594 Inlägg

Dirq skrev:
jag vill också få tag i typ bondo som man sätt i flera tv serier.
Har använt platic padding tidigare men tycker det är gansak hårt ock segt sen stelnar det för fort för min smak. Någon som har bra tips vart man kan få tag i enklare spackel eller bondo?

Ehh jaha... så flera minuter räcker alltså inte?
Bondo är fillers från 3M´s produkter och ett par sekunders Googlande ger bland annat http://3mcollision.com/bondo-lightweigh … -264e.html

Senast redigerat av hotrodder (25 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
V70Nflakeedition
25 april 2011 · 67 Inlägg

När jag spacklar stora ytor på lastbilar och jag vill ha det lite mer lättflytande använder jag lite ren thinner och blandar ut det med, flyter ut lite lättare då samt att det härdar lite långsammare då också

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 april 2011 · 1 594 Inlägg

V70Nflakeedition skrev:
När jag spacklar stora ytor på lastbilar och jag vill ha det lite mer lättflytande använder jag lite ren thinner och blandar ut det med, flyter ut lite lättare då samt att det härdar lite långsammare då också

Hur törs du det om du jobbar proffersionellt? Finns ju inga produktgarantier i världen som håller ifall man börjar mixa med egna hemmalösningar och inte håller sig till tillverkarens rekomendationer. Skulle bli helt vansinnig om någon av mina killar skulle göra nåt sådant och man får tillbaka en bil med konstigheter som sedan visar sig bero på mickel med nån produkt som ligger på ytan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Dirq
26 april 2011 · 305 Inlägg

hotrodder skrev:

Dirq skrev:
jag vill också få tag i typ bondo som man sätt i flera tv serier.
Har använt platic padding tidigare men tycker det är gansak hårt ock segt sen stelnar det för fort för min smak. Någon som har bra tips vart man kan få tag i enklare spackel eller bondo?

Ehh jaha... så flera minuter räcker alltså inte?
Bondo är fillers från 3M´s produkter och ett par sekunders Googlande ger bland annat http://3mcollision.com/bondo-lightweigh … -264e.html

Det där värkade ju vara något åt hållet jag söker, dock var det USA artnr på det och svenska 3m kan inte hitta något sådant om man söker på deras sida.
flera minuter nja det står väll på packeten att man kan börja slippa det redan efter 10min om jag inte missminner mig. Sen som sagt var tycker jag det är för tungt att jobba med, kanske lite värme så det är ganska varmt redan innan härdaren kommer i vore något.
Annars tack för tipset V70Nflakeedition det kan man ju testa iaf blir det inte bra är det ju bara attt göra om det.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Dirq
27 april 2011 · 305 Inlägg

kan bara för sakens skull skriva att jag var förbi biltema idag och fick med en burk med glasfiberspackel(korta trådar) och det var ju presis vad jag var ute efter. Mycket enklare att arbeta med och tar dubbelt så lång tid mot Plastic padding innan man kan slipa(20 min), så sitter det bara kvar och det funkar att slippa i morgon så är jag jävligt nöjd.
Lite roligt har blivit rekomenderad detta på annat håll men trott(och hört av andra) att biltema kan ju knappast vara bättre än Plastic padding men ski fick jag, värkar det som.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang