740 gle som inte går som den ska

mr_blyfot
18 december 2006 · 25 Inlägg

Hej, jag har en volvo 740 gle som inte går riktigt.
När jag startar den så går den ofta igång på tre cylindrar, men efter en stund så går den på alla fyra igen. Men den går inte riktigt rent då heller och det känns som jag inte får full effekt.
Jag har bytt tändstift och tändkablar. Då gick den helt klockrent utan problem i ca 2 veckor efter det. Men nu så har den börjat krångla på samma sätt igen.  Det är främst när motorn är ljummen eller varm som den vill starta på tre cylindrar.
Nån som har nåt tips på vad det kan vara?

Senast redigerat av mr_blyfot (18 december 2006)

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
mattiasnilsson
18 december 2006 · 7 Inlägg

Nu är det svårt att bedöma vad som är sönder utan att ha sett bilen, men det måste vara antingen bränsle eller tändsystemet.

volvo bm 350 ä en redig traktor de
Bos
18 december 2006 · 264 Inlägg

Är ganska säker på att det är spridarna som börjar bli täta, prova o tryck ur dom så blir det säkert bättre, har haft samma problem på 3 av mina gle´s.

Volvo v70 (2008)
Fimpha
18 december 2006 · 557 Inlägg

Jag tycker det låter som om du har fått fel på din LMM (Luftmassemätare) ev din Lambdasond.

//Jerry
Bos
18 december 2006 · 264 Inlägg

Fimpha skrev:
Jag tycker det låter som om du har fått fel på din LMM (Luftmassemätare) ev din Lambdasond.

sitter juh tyvärr varken lmm lr lambda på den bilen han har.

Volvo v70 (2008)
mr_blyfot
2 januari 2007 · 25 Inlägg

Har även bytt fördelarlock och rotor nu men den fortsätter på samma sätt som innan än då.
Startar på tre cylindrar när den är varm och går inte rent sen heller. Nån som har nåt mer tips på va de kan vara?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Enligt vad jag har läst på Volvo240 forumet så är K-Jetronic väldigt känsligt för luftläckage, det är väl B230E som du har antar jag.

mr_blyfot
2 januari 2007 · 25 Inlägg

Jo det stämmer det är en b230e. Vart ska ja leta efter luftläckage?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
_ralle_ Servicetekniker
2 januari 2007 · 235 Inlägg

Prova att spreja startgas över insuget och alla vakumslangar o kolla om motorn går upp lite i var va det. Så kollar du lättast luftläckage.

lycka till

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Pontus_mpower Cotech
3 januari 2007 · 21 Inlägg

byt spridar tätningarna e 95% säker på att de är stenhårda o otäta!
Ett vanligt fel är att en backventil till insp börjar läcka tillbaka bränsle då startar dom till först på 3 cyl o så ger man gas då bluddrar det lite för att sen gå perfekt på 4 brukar bara låta gött smile

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang