Sänka basen i orginalhögtalare ?

marcussomfan
2 maj 2011 · 467 Inlägg

Hej ! Har precis bytat ut stereon efter många om och men, även satt dit en rockford fosgate baslåda.

Nu är det som så att jag har volvos stora ljudpaket som spelar extremt bra, dock kan jag inte justera basen så när jag skruvar upp skorar det i högtalarna, jag skulle vilja skruva ner basen i högtalarna och låta min baslåda sköta "basjobbet" hur funkar detta?


För sänker jag "BASS" på stereon åker ju baslådan också ner.

JimmyAndersson
2 maj 2011 · 1 679 Inlägg

du har ju antagligen ett slutsteg till baslådan?
ställ in basen på lådan där smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
marcussomfan
2 maj 2011 · 467 Inlägg

Vet inte riktigt hur man löser det, är rätt så ny i dethära wink

JimmyAndersson
2 maj 2011 · 1 679 Inlägg

Finns på ena sidan av slutsteget, vet nu inte hur ditt slutsteg ser ut, men söker du lite så hittar du väldigt mycket bra trådar här på forumet smile
ska försöka leta upp nån bra åt dig smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
2 maj 2011 · 1 679 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113689
detta måste nog vara den bästa tråden för dig tror jag smile
finns väldigt mycket bra läsning i den tråden smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Daxis
2 maj 2011 · 32 Inlägg

kolla efter ett vred där det står typ gain eller liknande och skruva upp den till du är nöjd, det kräver en del pillande att få allt bra tongue ta en bild på det och lägg upp så kan vi kolla på de hur de ser ut på ditt steg

Audi A6 / allroad "postabilen" (2004)
Audi 200 TQ 20V "600hk Quattro" (1990)
Lonefox Bad music kills good sound
2 maj 2011 · 7 241 Inlägg

Du behöver dela av dina originalhögtalare.
Enklast är att löda dit en kondensator på pluskabeln till dessa.
Återkommer senare med lite värden för olika frekvenser. Strax dags för mat här.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Samuelf
2 maj 2011 · 85 Inlägg

Det bästa är att fixa en huvudenhet som har separata digitala delningsfilter för varje kanalpar...

Så att du kan ställa delningsfrekvens för frontar, baksystem och slutligen baslåda separat.

Annars får du sköta det som Lonefox säger. Försök inte kompensera genom att skruva på baslådan, utan gör rätt istället och skicka rätt frekvenser till rätt ställe.

Så en huvudenhet med separat lågnivåutgång till frontarna och så separat slutsteg till dem, separat lågnivåutgång till bakhögtalarna och så slutsteg till dem och så en uppsättning lågnivå ut för basen med steg... Sen är det bara att ställa volymer och frekvenser som de SKA vara.

Saab 9000 Aero "Vägskrapan" (1991)
Lonefox Bad music kills good sound
2 maj 2011 · 7 241 Inlägg

Samuelf skrev:
Det bästa är att fixa en huvudenhet som har separata digitala delningsfilter för varje kanalpar...

Så att du kan ställa delningsfrekvens för frontar, baksystem och slutligen baslåda separat.

Annars får du sköta det som Lonefox säger. Försök inte kompensera genom att skruva på baslådan, utan gör rätt istället och skicka rätt frekvenser till rätt ställe.

Så en huvudenhet med separat lågnivåutgång till frontarna och så separat slutsteg till dem, separat lågnivåutgång till bakhögtalarna och så slutsteg till dem och så en uppsättning lågnivå ut för basen med steg... Sen är det bara att ställa volymer och frekvenser som de SKA vara.

Vettiga enheter delar även av på det interna steget.
Dock tolkar jag det som att killen har ett originalsystem och har kompleterat med en bas för att få en enkel uppgradering.
Då rekomenderar jag en sak som inte kostar spec. mkt;)

marcussomfan> Ärdina originalhögtalare så använd kondensatorer på 400uF vilket ger en delning på ungefär 100Hz 6db/okt vilket borde funka ok för ditt ändamål.

Är de på 6 eller 8 ohm (JA du får ta loss dem för att kolla innan du köper) så använd 265uF eller 200uF.
Värdet behöver inte vara EXAKT utan så nära du kommer.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
christofer_k Vorsprung durch Technik
2 maj 2011 · 2 432 Inlägg

vad har du för stereo ?

marcussomfan
3 maj 2011 · 467 Inlägg

Tack för en kanon beskrivning lonefox, lätt klurigt men ska nog funka.

Jag har en Hillman 4x50

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang