18t eller 19t turbo? Trimtips Volvo C70 T5

stoneman
6 maj 2011 · 63 Inlägg

Hej!

Har börjat få ordning på kärran men ligger lite i trimplaner för den.

Har kollat på en ny turbo och hade tänkt mig en 18T men ringde en firma som hade en sprillans ny 19T turbo till 7500kr på kampanj. 18T kostade 9000kr!
Kontaktade Autotech och dom hade ett färdigt chip till C70 T5:an (98års modell) med 18t turbon utan att behöva byta spridare!

Ska man köra på en 19T istället och hur mycket "vinner" man på detta? Kommer effekten vid typ 5000varav så är det ganska menlöst då jag hade tänkt använda bilen på gatan och inte på banan!??

OM man kör med 19T istället för 18T, behöver jag byta vevstakar då med? För då går ju kostnaden upp med ca.30 000kr och då kanske det inte är lika motiverat att välja den turbon?

Hade även tänkt byta till 3" insugsrör, samt köpa nya gröna spridare för att matcha luft/bränslemängden!

Extrafråga: Original så sitter det 375cc spridare vid 3bar (12ohm), dom gröna är på 442cc vid 3bar (12.2ohm) Behöver jag montera ett motstånd på 0,2ohm i serie för att kompensera till rätt motstånd eller är det bara att bulta dit och köra?

Jättetacksam för svar!

haggen90
6 maj 2011 · 496 Inlägg

jag köpte 18t pga att slippa byta vevstakarna.

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Marlboroman
6 maj 2011 · 8 234 Inlägg

stoneman skrev:
Ska man köra på en 19T istället och hur mycket "vinner" man på detta? Kommer effekten vid typ 5000varav så är det ganska menlöst då jag hade tänkt använda bilen på gatan och inte på banan!??

Vinsten blir ju rätt liten, ska man få ut det sista så behövs ju ett chip för 19T. Och vad gäller laddtrycket så kommer det inte speciellt mycket senare, vi pratar skillnad på kanske 300 rpm.

stoneman skrev:
OM man kör med 19T istället för 18T, behöver jag byta vevstakar då med? För då går ju kostnaden upp med ca.30 000kr och då kanske det inte är lika motiverat att välja den turbon?

Det finns det ingen som kan svara på. Ingen kan ge ett rakt svar, utan det visar sig. Vevstakarna kan man kröka redan när man bara chipar. Så exakt när dina stakar i din motor med ditt körsätt ger upp, om dem ger upp vill säga märks helt enkelt. Vill man vara på den säkra sidan så lär man byta stakar. Annars så lär man hoppas på att det håller.

stoneman skrev:
Original så sitter det 375cc spridare vid 3bar (12ohm), dom gröna är på 442cc vid 3bar (12.2ohm) Behöver jag montera ett motstånd på 0,2ohm i serie för att kompensera till rätt motstånd eller är det bara att bulta dit och köra?

Bara att sätta dit dem nya och åka om man har mjukvara eller annat lmm-hus så motorn går som den ska.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
stoneman
10 maj 2011 · 63 Inlägg

Det kommer bli en 18T med rakt avgashus! Fått tag i en för bra pris!
Inloppsröret kommer bli från do88.se med tillhörande filter. Spridarna blir Bosch gröna från S60r!
Downpipen från JT-tuning med 200cells sport-kat.
Ska nog ge lite mer skjuts i kärran iaf! smile

KristianRS5
11 maj 2011 · 79 Inlägg

Varför inte 100 cells racekat?

stoneman
12 maj 2011 · 63 Inlägg

KristianAero skrev:
Varför inte 100 cells racekat?

Nä det var bara en kostnadsfråga. 100cells kostar 1000kr mer och med tanke på att jag inte har några planer på att trimma mer än 300hk så tror jag 200cells sportkat fungerar lika bra. Jag kan ha fel dock?!
Om effektvinsten med en racekat inte är kännbar så lägger jag mina pengar på något annat!

Bilen är ju STEG2 trimmad nu men vet inte från vilket företag. Har sett att BSR sätter i en annan bränsletrycks regulator för att höja bensintrycket på sina STEG2 och STEG3 trim, medan Autotech har kvar original. Har fått min 18T turbo nu och ska snart slänga i den, samt chippa på Autotech för just den turbon (dom hade ett färdigt chip för det), men om det är ett annat bränsletryck så lär ju Autotechs chip inte fungera så bra???
Loggar firmorna bilarna dom trimmar så man kan söka på regnumret och se ifall den har genomgått någon operation där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang