hjälp!! instrumentbelysningen har slocknat helt men blinkar när man blinkar för att man ska svänga (volvo740)

gtjim
8 maj 2011 · 692 Inlägg

hej ni har fåttt ett stort problem jo instrument belysningen lyser inte alls. men när jag blinkar för att svänga då börjar instrument belyningen blinka och sen slutar den när jag slutar blinka och åter går till att vara helt svart . sen om ja vrider av nyckeln helt och sedan låter ljusknappen vara på mitten läget då börjar instrument belysningen fungera igen :S . sen om ja startar bilen igen då lyser belysningen ett tag sen slocknar den o allt börjar om från börja :S . snälla hjälp så grymt störande :S.

mvh jimmy

Senast redigerat av GTCOUPE (9 maj 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
RobstaH1 Boys always go faster
10 maj 2011 · 425 Inlägg

Änt de fränt då.. nej men rly! har du kollat så allt kablage sitter som de satt innan?

Det är när det går över 200 , som livet börjar bli spännande....
Min projekt-tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=210317
Volvo 945 LTT "Turbo-Skåpet" (1997)
Volvo 740 Turbo "So-Fine Englund Edition" (1990)
gtjim
10 maj 2011 · 692 Inlägg

många säger att det är jord fel men ja letar o letar hittar inget .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
RobstaH1 Boys always go faster
10 maj 2011 · 425 Inlägg

Tyvärr så låter det troligt med jordfel..

Det är när det går över 200 , som livet börjar bli spännande....
Min projekt-tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=210317
Volvo 740 Turbo "So-Fine Englund Edition" (1990)
Volvo 945 LTT "Turbo-Skåpet" (1997)
Mike_87 V O L V O
10 maj 2011 · 401 Inlägg

GTCOUPE skrev:
hej ni har fåttt ett stort problem jo instrument belysningen lyser inte alls. men när jag blinkar för att svänga då börjar instrument belyningen blinka och sen slutar den när jag slutar blinka och åter går till att vara helt svart . sen om ja vrider av nyckeln helt och sedan låter ljusknappen vara på mitten läget då börjar instrument belysningen fungera igen :S . sen om ja startar bilen igen då lyser belysningen ett tag sen slocknar den o allt börjar om från börja :S . snälla hjälp så grymt störande :S.

mvh jimmy

Jag säger inte att jag är 100% säker, men antingen har något relä gett upp eller så är det dålig jord.
Kan även vara ärjade kablar eller om någon kabel ej ansluts rätt.

/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
gtjim
10 maj 2011 · 692 Inlägg

hmm härligtXD finns ju några kablar att söka igenom XD  det enda som har tillkommigt nu är att tänkmätaren går upp till halv tank ungefär som det är i bilen när ja startar men när ja tutar så sjunker tankmätaren sakta steg för steg för varje gång man tutar XD haha
usch ja HATAR el fel XD hahahah

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
RobstaH1 Boys always go faster
10 maj 2011 · 425 Inlägg

GTCOUPE skrev:
hmm härligtXD finns ju några kablar att söka igenom XD  det enda som har tillkommigt nu är att tänkmätaren går upp till halv tank ungefär som det är i bilen när ja startar men när ja tutar så sjunker tankmätaren sakta steg för steg för varje gång man tutar XD haha
usch ja HATAR el fel XD hahahah

Vänta VA??! oh förlåt men hahaha xD så jävla epic! så när du blinkar så blinkar hela instrumentbelysningen å när du tutar sjunger tankmätaren?
snacka om att något gick galet när du satte tibax huset!

Det är när det går över 200 , som livet börjar bli spännande....
Min projekt-tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=210317
Volvo 945 LTT "Turbo-Skåpet" (1997)
Volvo 740 Turbo "So-Fine Englund Edition" (1990)
Super40
10 maj 2011 · 415 Inlägg

Kan ju va dåliga lödningar på reostaten eller på något annat ställe bak på instrumentet. Om det är problem med jorden kan man dra en ful-kabel med jord för att få igång det. Kommer inte riktigt ihåg var man kopplade in men jag har för mig att man kopplade in sig på en lampa med lite extra jord och då funkar det. Va bara noga med att inte koppla ihop plus och minus.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Super40
10 maj 2011 · 415 Inlägg

GTCOUPE skrev:
hmm härligtXD finns ju några kablar att söka igenom XD  det enda som har tillkommigt nu är att tänkmätaren går upp till halv tank ungefär som det är i bilen när ja startar men när ja tutar så sjunker tankmätaren sakta steg för steg för varje gång man tutar XD haha
usch ja HATAR el fel XD hahahah

Garanterat ett jordfel...

Senast redigerat av Super40 (10 maj 2011)

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
gtjim
13 maj 2011 · 692 Inlägg

är det någon som vet vilket stift eller vilken kabel som jorden går in på i istrumentanelens krets kort .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
shogun
13 maj 2011 · 2 117 Inlägg

Det behöver inte vara vid just instrumentpanelen.
Jag rekommenderar dig att du kollar upp alla svarta kablar och jordflätor du kan hitta.
Dra åt alla skruvar där kablarna jordas mot chassie/kaross/motor/batteri etc.
Kolla i motorrum, bagageutrymme samt under instrumentbrädan och på baksidan instrumentpanelen.
Platta foliekablar (ser ut som kretskortsslingor) kan också ha krupit ur sina klämkontakter.
Förutom rost och glappkontakt kan även avbrunna säkringar göra att du får sådana jordproblem som du nu har.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Mike_87 V O L V O
13 maj 2011 · 401 Inlägg

GTCOUPE skrev:
hmm härligtXD finns ju några kablar att söka igenom XD  det enda som har tillkommigt nu är att tänkmätaren går upp till halv tank ungefär som det är i bilen när ja startar men när ja tutar så sjunker tankmätaren sakta steg för steg för varje gång man tutar XD haha
usch ja HATAR el fel XD hahahah

Jag har liknande fel på min 740.
Kör jag över vägbulor så fungerar yttertempmätaren och det hoppar till i tankmätaren.
Fungerar inte yttertempmätaren (vid motorstart), så fungerar inte heller bensinmätaren.
Ibland så hoppar det även till i hastighetsmätaren...

Jag tror att jag vet att det är dålig jord...

V O L V O 7 4 0
_____________________________
gtjim
13 maj 2011 · 692 Inlägg

jag löste problemet med instrumentbelysningen . jag drog en ny jord kabel från ventilkåpans bakkant på motorn till karossen  och sen drog jag en ny jord från in lampa bak till instrumentbelysningen till karossen . sen fungerade allt fint .

men tyvär så har jag det här problem kvar med att tankmätaren går upp på halv tank som det är men ibland fungerar den inte o ibland fungerar den . har kollat igenom mätaren o allt är ok i den jorden till mätaren är fin men fortfarande så fungerar den bara till och från (dock fungerar den aldrig vid start.utan hoppar igång efter typ 10 mins körning eller ibland 5 min körning fungerar i ca 2min sen dör den igen sad . någon som vet nått ? smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Super40
13 maj 2011 · 415 Inlägg

GTCOUPE skrev:
jag löste problemet med instrumentbelysningen . jag drog en ny jord kabel från ventilkåpans bakkant på motorn till karossen  och sen drog jag en ny jord från in lampa bak till instrumentbelysningen till karossen . sen fungerade allt fint .

men tyvär så har jag det här problem kvar med att tankmätaren går upp på halv tank som det är men ibland fungerar den inte o ibland fungerar den . har kollat igenom mätaren o allt är ok i den jorden till mätaren är fin men fortfarande så fungerar den bara till och från (dock fungerar den aldrig vid start.utan hoppar igång efter typ 10 mins körning eller ibland 5 min körning fungerar i ca 2min sen dör den igen sad . någon som vet nått ? smile

Det kan vara ett fel i själva tankmätaren. Det är ofta lödningarna blir dåliga och då kan det glappa och fungera ibland eller inte alls.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
gtjim
14 maj 2011 · 692 Inlägg

hmm tack för tipset smile måste undersökas ^^

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Super40
14 maj 2011 · 415 Inlägg

Om du känner någon med ett instrument som funkar så kan du ju koppla in och se om det händer något. Annars så är det förmodligen tankarmaturen, jordfel eller kabelbrott.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
gtjim
14 maj 2011 · 692 Inlägg

ao tänkte just det ja med:D

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang