Motor byte i 940

pboda_lundh
13 maj 2011 · 205 Inlägg

Hallåj är inne på att byta ut min motor i 940 från fb till b23turbo men tyvärr har jag inga boxar till motorn går det med vilka boxar som helst eller måste man hitta rätta och isf hur får jag fram vilka det ska va? vad mer krävs har komplet motor med spridare och allt ?

Nissan 200sx s13 "S13" (1989)
Volvo Xc70 "Brukis" (1999)
Arn87
13 maj 2011 · 402 Inlägg

pboda_lundh skrev:
Hallåj är inne på att byta ut min motor i 940 från fb till b23turbo men tyvärr har jag inga boxar till motorn går det med vilka boxar som helst eller måste man hitta rätta och isf hur får jag fram vilka det ska va? vad mer krävs har komplet motor med spridare och allt ?

Du får ta boxarna från en vanlig 940 turbo innan 97 tror ja då det är startspärrar o skit i dom nya. o sen använda hela 940s styrsystem.
Sen får du förlänga kabeln till luftmassemätarn så den hamnar på rätt sida o dra om batterikabeln o flytta det med. sen får du givetvis flytta över givarna från 940 motorn till b23an. du kanske måste byta toppen med. Om du inte har fördelare i bakkant på b23an.
Går jue säkert att köra med födelaren i blocket med men jag vet inte hur det fungerar.

//Jocke

pboda_lundh
14 maj 2011 · 205 Inlägg

oki ja då kan det ju inte va så svårt att få i en turbomotor fördelaren sitter bak redan så den delen e lugn

Volvo Xc70 "Brukis" (1999)
Nissan 200sx s13 "S13" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
14 maj 2011 · 4 031 Inlägg

pboda_lundh skrev:
oki ja då kan det ju inte va så svårt att få i en turbomotor fördelaren sitter bak redan så den delen e lugn

Om fördelaren sitter bak så är det ju en B230 eller en B23 med B230 topp?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Seth
14 maj 2011 · 3 354 Inlägg

samt skulle det vara en b23 turbo och inte en B230 fk/Ft så går de väl inte att besikta/registrera (ska inte iaf) då det motorpaketet inte har någon katalysator?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Arn87
14 maj 2011 · 402 Inlägg

Seth skrev:
samt skulle det vara en b23 turbo och inte en B230 fk/Ft så går de väl inte att besikta/registrera (ska inte iaf) då det motorpaketet inte har någon katalysator?

Vad har b23 motorn med 940s avgasrening o styrsystem o göra?

Super40
14 maj 2011 · 415 Inlägg

Hedlisch skrev:

Seth skrev:
samt skulle det vara en b23 turbo och inte en B230 fk/Ft så går de väl inte att besikta/registrera (ska inte iaf) då det motorpaketet inte har någon katalysator?

Vad har b23 motorn med 940s avgasrening o styrsystem o göra?

Det är väldigt avgörande om man vill besikta med turbomotorn i. Allt ska komma från en bil med kat. Man kan inte plocka ihop en egen motorkombination och regga med eftersom den då saknar avgascertifikat.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Arn87
14 maj 2011 · 402 Inlägg

Super40 skrev:

Hedlisch skrev:

Seth skrev:
samt skulle det vara en b23 turbo och inte en B230 fk/Ft så går de väl inte att besikta/registrera (ska inte iaf) då det motorpaketet inte har någon katalysator?

Vad har b23 motorn med 940s avgasrening o styrsystem o göra?

Det är väldigt avgörande om man vill besikta med turbomotorn i. Allt ska komma från en bil med kat. Man kan inte plocka ihop en egen motorkombination och regga med eftersom den då saknar avgascertifikat.

Om jag använder mig av ett b23 eller b230 block spelar fan ingen roll.
Så länge jag använder 940s styrsystem. Jag skulle vilja se den besiktningsmannen som ser skillnad på en b23 o en b230 om man använder allt från en 940turbo förutom block o topp.

titum
14 maj 2011 · 164 Inlägg

vart tror du dem kollar? på blocket å toppen såklart......

Hedlisch skrev:

Super40 skrev:

Hedlisch skrev:

Vad har b23 motorn med 940s avgasrening o styrsystem o göra?

Det är väldigt avgörande om man vill besikta med turbomotorn i. Allt ska komma från en bil med kat. Man kan inte plocka ihop en egen motorkombination och regga med eftersom den då saknar avgascertifikat.

Om jag använder mig av ett b23 eller b230 block spelar fan ingen roll.
Så länge jag använder 940s styrsystem. Jag skulle vilja se den besiktningsmannen som ser skillnad på en b23 o en b230 om man använder allt från en 940turbo förutom block o topp.

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Super40
14 maj 2011 · 415 Inlägg

Hedlisch skrev:

Super40 skrev:

Hedlisch skrev:

Vad har b23 motorn med 940s avgasrening o styrsystem o göra?

Det är väldigt avgörande om man vill besikta med turbomotorn i. Allt ska komma från en bil med kat. Man kan inte plocka ihop en egen motorkombination och regga med eftersom den då saknar avgascertifikat.

Om jag använder mig av ett b23 eller b230 block spelar fan ingen roll.
Så länge jag använder 940s styrsystem. Jag skulle vilja se den besiktningsmannen som ser skillnad på en b23 o en b230 om man använder allt från en 940turbo förutom block o topp.

De ser skillnad på b200 och b230 i en 360 så jag tror de ser skillnad på b23 och b230. De ser ju rätt många rödblockare per år och då är det rätt lätt att se när något skumt. Sen är ju frågan hur slappa de är med det de hittar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
pboda_lundh
14 maj 2011 · 205 Inlägg

men nu e det så här skiter i vilken motor det är ska inte besikta med den endå utan ska slänga i en turbomotor i 940 och vad behövs göras för att få den att funka ?

Volvo Xc70 "Brukis" (1999)
Nissan 200sx s13 "S13" (1989)
Arn87
15 maj 2011 · 402 Inlägg

titum skrev:
vart tror du dem kollar? på blocket å toppen såklart......

Hedlisch skrev:

Super40 skrev:

Det är väldigt avgörande om man vill besikta med turbomotorn i. Allt ska komma från en bil med kat. Man kan inte plocka ihop en egen motorkombination och regga med eftersom den då saknar avgascertifikat.

Om jag använder mig av ett b23 eller b230 block spelar fan ingen roll.
Så länge jag använder 940s styrsystem. Jag skulle vilja se den besiktningsmannen som ser skillnad på en b23 o en b230 om man använder allt från en 940turbo förutom block o topp.

Aja för mej o mina polare har dom inte sett/brytt sig iaf

Bensinskallen P o r s c h e
15 maj 2011 · 1 700 Inlägg

pboda_lundh skrev:
men nu e det så här skiter i vilken motor det är ska inte besikta med den endå utan ska slänga i en turbomotor i 940 och vad behövs göras för att få den att funka ?

Förläng lmm kabel, montera i spidarmotstånd, byt till turboboxar. Sedan är det bara att plugga i en turbomotor 88 eller senare ( alltså en lh2.4 motor ) rakt i wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
titum
15 maj 2011 · 164 Inlägg

Hedlisch skrev:

titum skrev:
vart tror du dem kollar? på blocket å toppen såklart......

Hedlisch skrev:

Om jag använder mig av ett b23 eller b230 block spelar fan ingen roll.
Så länge jag använder 940s styrsystem. Jag skulle vilja se den besiktningsmannen som ser skillnad på en b23 o en b230 om man använder allt från en 940turbo förutom block o topp.

Aja för mej o mina polare har dom inte sett/brytt sig iaf

hur ofta reggar du å dina polare era bilar? är ju skillnad å bes å reg

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Arn87
15 maj 2011 · 402 Inlägg

titum skrev:

Hedlisch skrev:

titum skrev:
vart tror du dem kollar? på blocket å toppen såklart......


Aja för mej o mina polare har dom inte sett/brytt sig iaf

hur ofta reggar du å dina polare era bilar? är ju skillnad å bes å reg

Nää det är iaf sant. Men frågan är jue om dom bryr sig om det sitter ett b23 block om resten är ifrån b230tf/fk.
Men som du säger så ska man hård dra det så ska det inte gå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang