Volvo S60 T5 -01, går hackigt, dör på tomgång, baktändning, högt dumpljud

H4ST That Shit Cray
15 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Tja!

Aldrig haft några problem med bilen tills dagen man skulle besiktiga den givetvis.
Det var så att jag gasa upp på 2an till ca 80 (ganska häftigt då för jag skulle upp på en 70 väg och bilen bakom mig saktade inte in. I alla fall, efter jag kommit upp till 80 så slängde jag i 5an rätt snabbt, lät inte varvet sjunka jätte mycket. Vet att det var dumt gjort.
Efter det så kom det ett rejält pys ljud, och sen efter det så dumpade den som den gör med en öppen dump, och går hackigt så fort man släpper gasen och dör på tomgång.
Och på väg hemifrån besiktning (fick 2st 2;or en för att bromsslangarna fram var slitna och för att han inte kunde göra miljökontroll för tomgången då), på väg hem då så började motorlampan lysa också.
Nu ska den in på verkstaden och bli fixad 26Maj, och vi har 2 helt fungerade bilar, men kan ju ändå vara skoj att få veta vad som felet kan vara.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

det borde inte varit på grund av att du gasade upp å lade i femman direkt efter. isåfall undrar man ju vad det är för skitbil egentligen:P men det kan ju va en hel del. går den bra under nått register eller hackar den hela tiden? är det bara tomgången som e kass?

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
H4ST That Shit Cray
15 maj 2011 · 1 087 Inlägg

hablam skrev:
det borde inte varit på grund av att du gasade upp å lade i femman direkt efter. isåfall undrar man ju vad det är för skitbil egentligen:P men det kan ju va en hel del. går den bra under nått register eller hackar den hela tiden? är det bara tomgången som e kass?

Nej men att jag inte lät trycket falla innan jag slängde in nästa växel.
Den går bra ända tills man släpper gasen.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
OlleOlaglig 2Fast4You
15 maj 2011 · 499 Inlägg

Sitter det inte volvos felsökssystem i din då? smile

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
mYGeL
15 maj 2011 · 1 338 Inlägg

Nån  tryckslang som hoppat av eller gått sönder?
Pga ljudet tänker jag.

Senast redigerat av mYGeL (15 maj 2011)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

_Hast_ skrev:

hablam skrev:
det borde inte varit på grund av att du gasade upp å lade i femman direkt efter. isåfall undrar man ju vad det är för skitbil egentligen:P men det kan ju va en hel del. går den bra under nått register eller hackar den hela tiden? är det bara tomgången som e kass?

Nej men att jag inte lät trycket falla innan jag slängde in nästa växel.
Den går bra ända tills man släpper gasen.

men bilen lär ju vara funktions testad för att det inte ska gå sönder av en sådan liten sak. annars hade den aldrig klarat svensson körning med gubbar i hatt?smile okey å tomgången e dålig hela tiden? typ bara hoppar?

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
H4ST That Shit Cray
15 maj 2011 · 1 087 Inlägg

ArvidsZon skrev:
Sitter det inte volvos felsökssystem i din då? smile

Nope.

mYGeL skrev:
Nån  tryckslang som hoppat av eller gått sönder?
Pga ljudet tänker jag.

Det är så jag tänker med.

hablam skrev:
men bilen lär ju vara funktions testad för att det inte ska gå sönder av en sådan liten sak. annars hade den aldrig klarat svensson körning med gubbar i hatt?smile okey å tomgången e dålig hela tiden? typ bara hoppar?

Haha jo tycker ju det. Men som mYGeL skriver så får jag också tankar på att en slang hoppat av någonstans.
Tomgången är väldigt ryckig, 400-1000rpm och tillslut så dör den.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

_Hast_ skrev:

ArvidsZon skrev:
Sitter det inte volvos felsökssystem i din då? smile

Nope.

mYGeL skrev:
Nån  tryckslang som hoppat av eller gått sönder?
Pga ljudet tänker jag.

Det är så jag tänker med.

hablam skrev:
men bilen lär ju vara funktions testad för att det inte ska gå sönder av en sådan liten sak. annars hade den aldrig klarat svensson körning med gubbar i hatt?smile okey å tomgången e dålig hela tiden? typ bara hoppar?

Haha jo tycker ju det. Men som mYGeL skriver så får jag också tankar på att en slang hoppat av någonstans.
Tomgången är väldigt ryckig, 400-1000rpm och tillslut så dör den.

det skulle jag tänka mig med. låter ju mest troligast. verkstan lär la hitta det iallafall när dom kopplar in deras dator:)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
OlleOlaglig 2Fast4You
15 maj 2011 · 499 Inlägg

Okej, för jag tänkte på farsans V70 -01 finns det så närmsta mekonomen t.ex. kan leta efter fel. :S

Ford Sierra 2.0T "Wannabe Cosworth" (1988)
eacan
15 maj 2011 · 595 Inlägg

Kan mycket väl vara
1. Spjällhuset. Mycket vanligt att dessa går på de äldre modellerna. Då får man många av dessa symtomen. Tror starkt på det.
2. LMM (Luftmassmätaren) Dessa har en tendes att ge sig om du kör med öppetfilter.

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
H4ST That Shit Cray
15 maj 2011 · 1 087 Inlägg

hablam skrev:
det skulle jag tänka mig med. låter ju mest troligast. verkstan lär la hitta det iallafall när dom kopplar in deras dator:)

Ah tycker också det, för att trycket inte hinner sjunka så blir det övertryck så hoppar en slang av. Yes lär inte vara något problem för dom smile


ArvidsZon skrev:
Okej, för jag tänkte på farsans V70 -01 finns det så närmsta mekonomen t.ex. kan leta efter fel. :S

Aha du menar så, huvudet bland molnen. Jo det är ju klart att när en verkstad kopplar ihop sin data så får dom ju upp alla felkoder.

eacan skrev:
Kan mycket väl vara
1. Spjällhuset. Mycket vanligt att dessa går på de äldre modellerna. Då får man många av dessa symtomen. Tror starkt på det.
2. LMM (Luftmassmätaren) Dessa har en tendes att ge sig om du kör med öppetfilter.

Jaså? Hade jag inte en aning om.
Har inte öppet filter.

Senast redigerat av _Hast_ (15 maj 2011)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
hablam
15 maj 2011 · 136 Inlägg

_Hast_ skrev:

hablam skrev:
det skulle jag tänka mig med. låter ju mest troligast. verkstan lär la hitta det iallafall när dom kopplar in deras dator:)

Ah tycker också det, för att trycket inte hinner sjunka så blir det övertryck så hoppar en slang av. Yes lär inte vara något problem för dom smile


ArvidsZon skrev:
Okej, för jag tänkte på farsans V70 -01 finns det så närmsta mekonomen t.ex. kan leta efter fel. :S

Aha du menar så, huvudet bland molnen. Jo det är ju klart att när en verkstad kopplar ihop sin data så får dom ju upp alla felkoder.

eacan skrev:
Kan mycket väl vara
1. Spjällhuset. Mycket vanligt att dessa går på de äldre modellerna. Då får man många av dessa symtomen. Tror starkt på det.
2. LMM (Luftmassmätaren) Dessa har en tendes att ge sig om du kör med öppetfilter.

Jaså? Hade jag inte en aning om.
Har inte öppet filter.

spjällhuset vet jag med att volvo haft problem med. inte säkert att det är det men kan ju vara det:) nu när nån sa det kom jag tänka på en kompis som hade exakt samma problem å hans bytte dom spjällhuset. fast som sagt inte säkert att det är det endå ju^^

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
eacan
15 maj 2011 · 595 Inlägg

Okej, tänkte att eftersom du nämnde att det dumpa så kunde du ju haft öppet filter. Och när min LMM började gå åt skogen dumpade min bil som sjutton också.

Men eftersom den är orolig på tomgång och går hackigt är jag nästan säker på Spjällhuset. Tyvärr ingen billig historia.. Får hålla tummarna att det bara är en vakum läcka eller ngt smile

Senast redigerat av eacan (15 maj 2011)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
yoppe
16 maj 2011 · 388 Inlägg

Ibland kan en rengöring av spjällhuset hjälpa om det är problemet tyvärr dock långt ifrån alltid,men kan ju vara värt ett försök.

H4ST That Shit Cray
16 maj 2011 · 1 087 Inlägg

eacan skrev:
Okej, tänkte att eftersom du nämnde att det dumpa så kunde du ju haft öppet filter. Och när min LMM började gå åt skogen dumpade min bil som sjutton också.

Men eftersom den är orolig på tomgång och går hackigt är jag nästan säker på Spjällhuset. Tyvärr ingen billig historia.. Får hålla tummarna att det bara är en vakum läcka eller ngt smile

Jo förstår att du fick sådan tankar. Låter inte alls roligt.

Mjo får väl hoppas på att det är någon slang som hoppat loss. Som tur är får jag Volvos rabatt tack vare att farsan jobbar där.

yoppe skrev:
Ibland kan en rengöring av spjällhuset hjälpa om det är problemet tyvärr dock långt ifrån alltid,men kan ju vara värt ett försök.

Ah vi får ju hoppas på det.

Senast redigerat av _Hast_ (16 maj 2011)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang