Motorolja, vad kan man använda?

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg

Opel Combo. -09 diesel motor 1.3L. Tdci.

Använder just nu LazerWay G 5W-30. Men finns det billigare varianter?
och vilka olika kan jag använda utan att slita på motorn. Då jag kör långa resor och min bil verkar äta olja i mängder.

Kör långa resor med denna på jobbet, och det blir väl 1L så där ganska ofta man får slänga i.

200kr varje gång man ser lampan börjar lysa låter lite dyrt tongue då bara dieseln för en dag går på 600-700kr.

Tänkte ifall man köpte in 20-50L vart skulle man få tag på detta billigt o bra? tongue

Och det ända som ligger på kontoret är 10w-40 har jag för mig.. Sliter inte det på motorn ifall jag skulle börja använda det?


Mvh Gathor

myran Foto/Bilnörd
17 maj 2011 · 1 541 Inlägg

biltema. den har alla rätt kassningar. Duger perfekt för en bruksbil.

Och ni skeptiker. Ja.. den blir tun vid 120grader oljetemp.. men det lär ni knappast ha på gatan.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg
it_mutt Avstängd
17 maj 2011 · 10 388 Inlägg

myran skrev:
biltema. den har alla rätt kassningar. Duger perfekt för en bruksbil.

Och ni skeptiker. Ja.. den blir tun vid 120grader oljetemp.. men det lär ni knappast ha på gatan.

Kan bara hålla med, Biltemas olja fungerar bra för de flesta.

Fördelen med en billigare olja är att det givetvis går att göra tätare oljebyten

Har kört med Biltemas olja i mina senaste 3 bilar, inga problem där inte

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tommy_P
17 maj 2011 · 396 Inlägg

köp en 20L dunk på swedol eller granngården.

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg

swedol hade ingen 5w-30 i 20L, bara 4 L och var typ samma pris som biltema, Granngården kunde jag inte hitta nå olja.

myran Foto/Bilnörd
17 maj 2011 · 1 541 Inlägg

it_mutt skrev:

myran skrev:
biltema. den har alla rätt kassningar. Duger perfekt för en bruksbil.

Och ni skeptiker. Ja.. den blir tun vid 120grader oljetemp.. men det lär ni knappast ha på gatan.

Kan bara hålla med, Biltemas olja fungerar bra för de flesta.

Fördelen med en billigare olja är att det givetvis går att göra tätare oljebyten

Har kört med Biltemas olja i mina senaste 3 bilar, inga problem där inte

Kör biltema i alla minna bruksbilar.. Köra 500intervall på bytena. Oljan kostar ju endå inget och byte tar bara 15min.

Därimot i racebilarna har jag inte kört biltema men det är mest för dom inte har rätt visositet för endamålet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Tommy_P
17 maj 2011 · 396 Inlägg

Gathor skrev:
swedol hade ingen 5w-30 i 20L, bara 4 L och var typ samma pris som biltema, Granngården kunde jag inte hitta nå olja.

viskositeten 5-30 kan du ju ersätta med 5-40, sålänge du inte är rädd för att den tål högre temperaturer. stämmer klassningen? isåfall funkar 5-40

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg

myran skrev:

it_mutt skrev:

myran skrev:
biltema. den har alla rätt kassningar. Duger perfekt för en bruksbil.

Och ni skeptiker. Ja.. den blir tun vid 120grader oljetemp.. men det lär ni knappast ha på gatan.

Kan bara hålla med, Biltemas olja fungerar bra för de flesta.

Fördelen med en billigare olja är att det givetvis går att göra tätare oljebyten

Har kört med Biltemas olja i mina senaste 3 bilar, inga problem där inte

Kör biltema i alla minna bruksbilar.. Köra 500intervall på bytena. Oljan kostar ju endå inget och byte tar bara 15min.

Därimot i racebilarna har jag inte kört biltema men det är mest för dom inte har rätt visositet för endamålet.

Behöver inga byten tongue Slukar ju allt som man ger den tongue

Vet inte riktigt hur många mil det är, men kanske 1000/1500/2000mil som den drar en liter på. Har inte riktigt koll, men känns som var 30e dag som jag fyller på olja tongue

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg
Hellectric Trött
17 maj 2011 · 267 Inlägg

Biltemas olja tappas ur samma kran som statoils där borta i norge. Skillnaden är att Biltema har en annan syn på prissättning.

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg

Hellectric skrev:
Biltemas olja tappas ur samma kran som statoils där borta i norge. Skillnaden är att Biltema har en annan syn på prissättning.

Aight tongue

Men det är samma klassning eller hur? tongue

Hellectric Trött
17 maj 2011 · 267 Inlägg

Gathor skrev:

Hellectric skrev:
Biltemas olja tappas ur samma kran som statoils där borta i norge. Skillnaden är att Biltema har en annan syn på prissättning.

Aight tongue

Men det är samma klassning eller hur? tongue

Japp.

Gathor
17 maj 2011 · 150 Inlägg

Kan inte riktigt hitta en manual till opel combo 08-09 bilar.. fick höra från macken att det var 5w-30 som den käkade. Men någon som har lust och leta upp rätt ?

sinbad
22 maj 2011 · 4 Inlägg

Gathor skrev:
Opel Combo. -09 diesel motor 1.3L. Tdci.

Använder just nu LazerWay G 5W-30. Men finns det billigare varianter?
och vilka olika kan jag använda utan att slita på motorn. Då jag kör långa resor och min bil verkar äta olja i mängder.

Kör långa resor med denna på jobbet, och det blir väl 1L så där ganska ofta man får slänga i.

200kr varje gång man ser lampan börjar lysa låter lite dyrt tongue då bara dieseln för en dag går på 600-700kr.

Tänkte ifall man köpte in 20-50L vart skulle man få tag på detta billigt o bra? tongue

Och det ända som ligger på kontoret är 10w-40 har jag för mig.. Sliter inte det på motorn ifall jag skulle börja använda det?


Mvh Gathor

om du har partikelfilter oljan måste ha ACEA C2  som biltema inte har sin sortiment!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang