D2 coilovers fråga

Mattzzon Trucker
9 mars 2009 · 168 Inlägg

Har monterat D2-gen 3 coilovers runt om bilen, resultatet blev att bak blev den låg som jag ville... men vi höjde han där fram rätt så mycket för att vara säkra på att jag skulle kunna komma av liften, våran tanke då var att vi sen skulle sänka han på backen genom att höjja upp den med vanlig donkraft o sänka han.

I handboken står det att man INTE ska sänka han genom att skruva ner fjädrarna, alltså att han kommer lägre ner. Utan det står att man ska skruva på själva dämparen.... Jag letade på nätet en hel del och fick se/läsa att folk skruvar just på fjädern och att det funkade jätte bra, olika modeller och bilar då.
Just min bil en Skoda RS-03

Inatt då så gav jag mig på att sänka den där framme, hissade upp den så att hjulet va fritt från marken... skruvade ner fjädern exakt 1.5 cm på båda sidorna... men inte blev den lägre för detta??? Va fa!? Tanken slog mig direkt att något måste gjorts fel vid montering men de tycker jag borde ha hörts/kännts vid körning. Sen kom jag på vad som just stod i boken om att INTE sänka med hjälp av fjädrarna.
Så min fråga är till er där ute med D2 eller iaf Coilovers, om hur NI gör?
Folk i min närhet som har coilovers gör på detta viset och dom tyckte de va konstigt att man skulle behöva skruva på just dämparen.

Tacksam för svar!

Coddas ProWanker
9 mars 2009 · 211 Inlägg

står samma om mina d2 till min supra. säkert samma bok till alla dämpare..  jo det med fjädern har jag fattat som att det har med hur styva de ska vara o den insex du kan skruva har med hur snabb retur du ska ha.  men om du skruva ner fjädern 15 mm så borde bilen sänkts lite iaf?  du får annrs släppa topplagringen o skruva hela dömparen som det står. Jag har ej gjort detta sj då jag ej monterat min än men kommer antagligen släppa de från lagret där uppe o sen snurra hela skiten tills jag blir nöjd.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
KHRacing
9 mars 2009 ·

fjäderhöjden har inget alls med höjdjusteringen av dämparen att göra.

http://www.geting.se/image.php/156948-isdampare2.jpg

0: underdelen
1: låsmutter
2: gängan
3: kontramutter
4. låsmutter

du lossar 1:an & skruvar 2.an upp eller ner beroende på vad vill vill ha högt eller lågt.
3.an & 4:an håller endast fjädern på plats - 4.an skall aLrig vara så lös att fjädern kan glappa vid fullt utfjädrat ben,

Mattzzon Trucker
9 mars 2009 · 168 Inlägg

Ok då hänger jag med, då va det som jag trodde. Tack för bild och beskrivning KHRacing!
Men jag måste väl lossa topplagringen för att kunna skruva på den? För det är väl inte så bra att skruva den med våld.

Stefan Varberg Supraman
9 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Du får känna på den om du kan snurra på den för hand.
Skruva inte på fjäderringarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Keller Hamster
9 mars 2009 · 817 Inlägg

Det beror lite på hur det ser ut. Ser det ut som bilden KH visar så ska du som dom andra skriver justera hylsan.
Men som på Mondeon sitter hylsan gjuten ihop med den gängade delen. Alltså det går endast att justera höjden med hjälp av fjädern.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Mattzzon Trucker
9 mars 2009 · 168 Inlägg

Tack alla för tipsen och lösningen på mina funderingar!! Återkommer om hur det blev/ om fler problem uppstår.

Tack!!

KHRacing
9 mars 2009 ·

Keller skrev:
Det beror lite på hur det ser ut. Ser det ut som bilden KH visar så ska du som dom andra skriver justera hylsan.
Men som på Mondeon sitter hylsan gjuten ihop med den gängade delen. Alltså det går endast att justera höjden med hjälp av fjädern.

isf så är dina dämpare ej justerbara på höjden enkelt sagt.

Keller Hamster
9 mars 2009 · 817 Inlägg

KHRacing skrev:

Keller skrev:
Det beror lite på hur det ser ut. Ser det ut som bilden KH visar så ska du som dom andra skriver justera hylsan.
Men som på Mondeon sitter hylsan gjuten ihop med den gängade delen. Alltså det går endast att justera höjden med hjälp av fjädern.

isf så är dina dämpare ej justerbara på höjden enkelt sagt.

Jo det är dom. I det utförandet som fram dämparna är så justeras höjden genom att justera fjädersätena.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
KHRacing
9 mars 2009 ·

Keller skrev:
Jo det är dom. I det utförandet som fram dämparna är så justeras höjden genom att justera fjädersätena.

Men det sade du ju inte :-)

Keller Hamster
10 mars 2009 · 817 Inlägg

KHRacing skrev:

Keller skrev:
Jo det är dom. I det utförandet som fram dämparna är så justeras höjden genom att justera fjädersätena.

Men det sade du ju inte :-)

hihi glömde det smile Trodde du kunde läsa tankar. smile

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
KHRacing
10 mars 2009 ·

Keller skrev:

KHRacing skrev:

Keller skrev:
Jo det är dom. I det utförandet som fram dämparna är så justeras höjden genom att justera fjädersätena.

Men det sade du ju inte :-)

hihi glömde det smile Trodde du kunde läsa tankar. smile

eftersom t.o.m jag äger en ford..... så borde jag ju kunna avläsa tankar (fel som uppstår på den)

big_smilebig_smilebig_smile

Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
14 juni 2011 · 19 Inlägg

KHRacing skrev:
fjäderhöjden har inget alls med höjdjusteringen av dämparen att göra.

http://www.geting.se/image.php/156948-isdampare2.jpg

0: underdelen
1: låsmutter
2: gängan
3: kontramutter
4. låsmutter

du lossar 1:an & skruvar 2.an upp eller ner beroende på vad vill vill ha högt eller lågt.
3.an & 4:an håller endast fjädern på plats - 4.an skall aLrig vara så lös att fjädern kan glappa vid fullt utfjädrat ben,

Har precis installerat D2 coilovers ikväll och har samma dilemma. Det är alltså fjädern som bestämmer hårdhet? Mer uppskruvad = hårdare och helt lös fjäder= mjukare sättning? Man skruvar alltså på runt nedre fjäderbensfästet för att höja och sänka?

Fråga två angående krängningshämmarfästet på coilovern, ska den envart sitta löst i mellan fjädern och nedre fjäderbensfäste. Jag drog åt den med insektsskruven, men sitter det verkligen?

Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang