"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

AndreasPlars
11 juni 2011 · 1 062 Inlägg

snygg_mange skrev:
inte bestämt än tongue men blir förmodligen saab men vet inte vilken

Urbilligast, stadigast och med mappbart originalsprut är ju B2X4 -93-00 ungefär.
Bult on på vissa Opel Omegalådor för bakhjulsdrift.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
KHRacing
11 juni 2011 ·

snygg_mange skrev:

Glesmark skrev:
Vad blev det för motor i slutändan? tongue

inte bestämt än tongue men blir förmodligen saab men vet inte vilken

har inte läst alla 8 sidorna, men en 1600cc TC Corolla AE92 Blacktop ( 4-agze) kompressor med 155hk kanske ?20

Eller som tidningen Teknikens Värld gjorde. tog en S40 -99 motor

Eller som polaren, 170hästars GLT Volvo 20V 5:a, efter bes hänger han på kompressorn & har 300+hk

Pierre-na
11 juni 2011 · 398 Inlägg

snygg_mange skrev:

Glesmark skrev:
Såg en Seven i Göteborg på blackrace för rätt många år sedan, han körde med Saab 2.0t 150hk, och det gick som fasen. Körde ifrån bilar med dubbla/tredubbla effekten, men det var lite hjulspinn i starterna, går säkert att fixa med bättre däck, diffbroms och finslipad körteknik.
Sen finns det ju rätt mycket godis till dessa motorer på marknaden, men jag tror knappast du behöver mer än så enkla saker som en chipning och kanske 3" om du vill ha ut strax över 200 hk efter besiktningen.
Motorerna är ju billiga i både inköp och drift, tycker det är sällan man hör att dom gamla 9-3motorerna rasar. smile
Bör väl väga kring 750 kg för att klara viktförhållanderna, med några batterier här och där extra under besiktningen så klarar du dig nog fint för att sen lyfta ur dom hemma.
Så min röst går till en Saab 9-3 2.0T t5 98-99 motor. smile

mm det lutar skarpt åt att de blir en sån motor eller att det blir en från en 9000 -96 eller nyare:)

Skulle säga 2.0t motorn utan luftmassemätare, enklare att ha och göra med.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
KHRacing
11 juni 2011 ·

Aerodynamik skrev:
Någon liten ettrig Honda VTEC motor?

All de som rekommenderat dig att skaffa detta.... tänk om, tänk rätt.

Dessa motorerna snurrar BAKLÄNGES.
Alltså. efter allt jobb man fått göra för att ha passat in allt, svetsat växellåda m.m & skal provköra för första gången... man startar upp motorn, varmkör den lite, lägger i ettan & släpper kopplingen..

Vilket håll går då bilen åt ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2011 · 13 744 Inlägg

KHRacing skrev:

Aerodynamik skrev:
Någon liten ettrig Honda VTEC motor?

All de som rekommenderat dig att skaffa detta.... tänk om, tänk rätt.

Dessa motorerna snurrar BAKLÄNGES.
Alltså. efter allt jobb man fått göra för att ha passat in allt, svetsat växellåda m.m & skal provköra för första gången... man startar upp motorn, varmkör den lite, lägger i ettan & släpper kopplingen..

Vilket håll går då bilen åt ?

ähh det är som med moppen man lägger i 2:an och puttar bilen frammåt sen går skiten åt rätt håll lol

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
11 juni 2011 ·

Bullet--- skrev:
isåfall hade man kunnat plocka motor o drivlina från s2000, säkert mycket jobb men det hade snurrat rätt ialla fall.

En sådan Seven finns det redan i GBG, bilen kallas Budda..

http://www.trampebil.se/forum/index.php?showforum=7 smile

Senast redigerat av KHRacing (11 juni 2011)

IceDog Serviceingenjör
11 juni 2011 · 65 Inlägg

KHRacing skrev:

Bullet--- skrev:
isåfall hade man kunnat plocka motor o drivlina från s2000, säkert mycket jobb men det hade snurrat rätt ialla fall.

En sådan Seven finns det redan i GBG, bilen kallas Budda..

http://www.trampebil.se/forum/index.php?showforum=7 smile

Man undra ju om den blir färdig någon gång wink

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3
Lotus Super7 S3 Replika "Se7en" (1997)
AndreasPlars
12 juni 2011 · 1 062 Inlägg

KHRacing skrev:

Aerodynamik skrev:
Någon liten ettrig Honda VTEC motor?

All de som rekommenderat dig att skaffa detta.... tänk om, tänk rätt.

Dessa motorerna snurrar BAKLÄNGES.
Alltså. efter allt jobb man fått göra för att ha passat in allt, svetsat växellåda m.m & skal provköra för första gången... man startar upp motorn, varmkör den lite, lägger i ettan & släpper kopplingen..

Vilket håll går då bilen åt ?

Om man nu absolut vill ha en sån motor, GÅR det inte att vända rotation på den? Justera om kammarna, justera vevaxelgivarens position och få den att fungera som original fast att den snurrar åt "fel" håll?
Jag menar, spelar det egentligen nån roll vilket håll den snurrar åt då kolvarna ändå bara åker upp&ner? Så länge ventilerna öppnar rätt och när de ska.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Knugcab
12 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Vända bakaxeln upp och ner... tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
KHRacing
12 juni 2011 ·

AndreasPlars skrev:
Om man nu absolut vill ha en sån motor, GÅR det inte att vända rotation på den? Justera om kammarna, justera vevaxelgivarens position och få den att fungera som original fast att den snurrar åt "fel" håll?
Jag menar, spelar det egentligen nån roll vilket håll den snurrar åt då kolvarna ändå bara åker upp&ner? Så länge ventilerna öppnar rätt och när de ska.

M.V.H.

finns t.o.m kit för detta. o ett svenskt DR-bygge med just detta kittet typ

AndreasPlars
13 juni 2011 · 1 062 Inlägg

jonnielahti skrev:

AndreasPlars skrev:

KHRacing skrev:

All de som rekommenderat dig att skaffa detta.... tänk om, tänk rätt.

Dessa motorerna snurrar BAKLÄNGES.
Alltså. efter allt jobb man fått göra för att ha passat in allt, svetsat växellåda m.m & skal provköra för första gången... man startar upp motorn, varmkör den lite, lägger i ettan & släpper kopplingen..

Vilket håll går då bilen åt ?

Om man nu absolut vill ha en sån motor, GÅR det inte att vända rotation på den? Justera om kammarna, justera vevaxelgivarens position och få den att fungera som original fast att den snurrar åt "fel" håll?
Jag menar, spelar det egentligen nån roll vilket håll den snurrar åt då kolvarna ändå bara åker upp&ner? Så länge ventilerna öppnar rätt och när de ska.

M.V.H.

annan startmotor också!

Likström = Isolera och Polvända motorn men inte Solenoiden?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
snygg_mange
14 juni 2011 · 695 Inlägg

blir förmodligen en saab 2.3 liters sugmotor. om inte nån är riktigt bra på att övertala mig om annat wink

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
sonaxvax
15 juni 2011 · 490 Inlägg

saabs v6:a !

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
AndreasPlars
15 juni 2011 · 1 062 Inlägg

Jag skulle hålla mig borta från sexorna....    och Saab sugmotor? Nej tack, topparna och hela motorn är alldeles för optimerad för laddtryck för att prestera nå vidare.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
snygg_mange
15 juni 2011 · 695 Inlägg

jonnielahti skrev:

snygg_mange skrev:
blir förmodligen en saab 2.3 liters sugmotor. om inte nån är riktigt bra på att övertala mig om annat wink

bra val big_smile kort eller långmotor? smile

det blir kortmotor i så fall smile för det är väl den enda som passar emot opel lådan?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
AndreasPlars
16 juni 2011 · 1 062 Inlägg

snygg_mange skrev:

jonnielahti skrev:

snygg_mange skrev:
blir förmodligen en saab 2.3 liters sugmotor. om inte nån är riktigt bra på att övertala mig om annat wink

bra val big_smile kort eller långmotor? smile

det blir kortmotor i så fall smile för det är väl den enda som passar emot opel lådan?

Saabs Motorer och växellådor från modellår M94 fick "GM" bultmönster för att kunna ha Saabs låda i andra GM produkter och för att kunna ha Opels sexor i Saab utan specialare.
Så i princip alla nämnda motorer från m94 och uppåt passar rakt av på Omegans senare lådor. Förutom slaven som jag har förstått måste chimsas ut.
Jag skulle förslå en B204L med lite lagom mjukvarutrimm till 250 stabila och driftsäkra hk.
En bra motor komplett med allt som behövs kan man hitta för 1000-2500 komplett på STCS forum tex sedan är det bara att mappa/logga vidare med tex T5Suite.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (16 juni 2011)

Saab 900i (1989)
sonaxvax
16 juni 2011 · 490 Inlägg

jonnielahti skrev:

sonaxvax skrev:
saabs v6:a !

vadå ''saabs'' e ju en opelmaskin mad

Syftade väl mest på att dom sitter i saabar men Okej, opels då! Viktigpetter!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang