Bygga låda, hur blir det om man sätter basarna bak mot bagageluckan och porten mot skidluckan

mkjn2
12 juli 2011 · 142 Inlägg

Ska bygga låda till min s70 och tänkte då sätta basarna bak och basporten framtill. Hur blir det?
Ska troligtvis ha 2 l5or så jag kanske måste ha 2 basrör så det inte blir blåsljud?

Frippe_L Gladen Audio
12 juli 2011 · 2 388 Inlägg

mkjn2 skrev:
Ska bygga låda till min s70 och tänkte då sätta basarna bak och basporten framtill. Hur blir det?
Ska troligtvis ha 2 l5or så jag kanske måste ha 2 basrör så det inte blir blåsljud?

Ok Kicker L5 antar ja du menar, men 10" 12" eller 15"?
Bra att veta vad du tänkt driva dem med effektmässigt, så är det lättare att se hur mkt port som behövs.
Oavsett blir det inte bra med basar bak och port fram.

Bäst är att bygga så det är helt tätt bakåt med basar och port spelande fram men det kräver mer jobb än de flesta orkar med för det ska spela bra.

Annat alternativ är att spela allting bakåt med en väldämpad baklucka och bagage.

Välj hellre mindre basar och få plats med bra än två stora som du får pressa in i skuffen och ändå inte spela högre/bättre.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
mkjn2
13 juli 2011 · 142 Inlägg

Frippe_L skrev:

mkjn2 skrev:
Ska bygga låda till min s70 och tänkte då sätta basarna bak och basporten framtill. Hur blir det?
Ska troligtvis ha 2 l5or så jag kanske måste ha 2 basrör så det inte blir blåsljud?

Ok Kicker L5 antar ja du menar, men 10" 12" eller 15"?
Bra att veta vad du tänkt driva dem med effektmässigt, så är det lättare att se hur mkt port som behövs.
Oavsett blir det inte bra med basar bak och port fram.

Bäst är att bygga så det är helt tätt bakåt med basar och port spelande fram men det kräver mer jobb än de flesta orkar med för det ska spela bra.

Annat alternativ är att spela allting bakåt med en väldämpad baklucka och bagage.

Välj hellre mindre basar och få plats med bra än två stora som du får pressa in i skuffen och ändå inte spela högre/bättre.

Ja kicker l5 är det, 10" något mindre vill jag inte ha. Jag jobbar ju på ett snickeri så lådan kommer byggas riktigt och rejält!! Okej men då bygger jag en vanlig låda med basarna på sidorna och porten i mitten för skidluckan då?

Vad för slutsteg jag ha andvända har jag ingen aning om faktiskt. Har inte tänkt så långt än. Tänkte börja med basar och fixa en riktig låda till dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang