Oljetryck volvo 850 turbo

Coffemannen
5 juli 2011 · 111 Inlägg

Hur är det lampan till oljetrycket fungerar, ska den släckas så fort man  kör på startmotorn, eller motorn måste tända till o gå på tomgång någon sekund?

Har renoverat motorn och ny oljepump är monterad, ska man överfylla med olja och tappa av så fort oljetrycket går upp om det inte hjälper med ovan?

Marlboroman
5 juli 2011 · 8 234 Inlägg

Räkna med att det tar nån sekund från att den tänder till innan lampan släcks. Skulle den inte släckas så lär man försöka överfylla och dona. Viktigt också att man kommit ihåg att fylla oljafiltret med olja INNAN man försöker starta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Coffemannen
6 juli 2011 · 111 Inlägg

Okej, får se vad som händer, förhoppningsvis får jag det sista till motorn denna vecka innan en riktigt uppstart. Så återkommer jag hur det gick

tack för hjälpen

Selleen
6 juli 2011 · 360 Inlägg

Ryck bort tändning och kör ett tag på starten, brukar väl ta ungefär 30 sek. Om det inte fungerar så får du fylla upp oljefiltret

Edit, utan stift då självklart

Senast redigerat av Selleen (6 juli 2011)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Coffemannen
6 juli 2011 · 111 Inlägg

Är olja i filtret o körde på starten 2 försök. Är inte helt hundra på om givaren har överlevt efter tvättningen av mellan delen.

Coffemannen
21 juli 2011 · 111 Inlägg

Sådär ja, när jag bytade oljetrycksgivaren så rann det olja ifrån hålet så det hade kommit fram olja. Givaren som var kass.

Så det var väl inga konstigheter egentligen, fylla oljefiltret innan så tar det knappt någon sekund innan där är oljetryck, lampan slocknar nog inte när man bara kör på startmotorn.

thePaavo Proffa
21 juli 2011 · 282 Inlägg

Lampan slockan garanterat om man kör på starten wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
TireSlayer Tvivlare
21 juli 2011 · 2 266 Inlägg

standardprocedur vid både mindre o större ingrepp som har med oljan att göra (förutom byte då) är att göra som Selleen skrev smile t.ex vid turbobyte och motorrenoveringar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang