Volvo v70 bromsbackar kärvar

strawtown87
30 juli 2011 · 6 Inlägg

hej!
bytte bromsbackar på en v70 år 97. beläggen från bromsbackarna hade lossnat och låg löst i trumman, köppte nya på biltema.
Hade lite problem att få av trumman elle bromsskivan, lossade på justeringen till backarna tills jag tillslut fick av dom.
När jag väl skulle sätta tillbaka skivorna med de ny backarna på var jag tvungen att justera in justerskruven allt jag kunde eftersom jag inte fick på skivorna annars och dessutom tvinga på dom med lite våld, antagligen var det pga rosta kanten som fanns på trumman.
Men till saken nu; har justeringen längst in alltså så lite det går men ändå ligger backarna emot när man snurrar på hjulet, och när man använder hand bromsen händer det ju självklart inget eftersom justeringen är helt in.
så vad kan blivit fel?

mvh

Dave

Muckluck
31 juli 2011 · 248 Inlägg

Biltemas backar är felet.. har aldrig fått skiten att funka varken på 850:in eller s70:in köp från mekonomen eller något annat ställe så borde det bli bra smile

wellfixit
31 juli 2011 · 12 Inlägg

som sagt köp original eller mekonomen eller nått och jämför med biltemas så har du hittat problemet!

Volvo 940 "originalet" (1998)
strawtown87
31 juli 2011 · 6 Inlägg

okej tackar, såg det nu att många klagat på dom, så får köpa original istället.

Tänkte på justeringen, justerings mekanismen som sitter i broms trumman den man släpper på när man ska ha av skivan, alltså den man justerar ut bromsbackarna med, känns nämligen som den sitter år fel håll.
ska den korta änden sitta mot bilens färd riktning eller tvärt om. Kanske inte spelar roll?

FLindgren
31 juli 2011 · 5 089 Inlägg

Efter att du har justerat ut så backarna ligger emot trummat, har du justerat handbomsvajjern också då?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
strawtown87
31 juli 2011 · 6 Inlägg

fick inte ens få på trumman först, var jag tvungen att justera in backarna helt på justerings mekanismen.
Japp släppt handbromsens torxs skruv. Som sagt har jag backarna helt in justerade men ändå så har jag anligande broms, men när jag väl ska använda p-bromsen så händer det inget. men ska testa nu i veckan så åter kommer jag med resultat

RD_87 Skrotsamlare
31 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Nu har jag aldrig gjort på din modell men det ska ju gå att justera även biltemas backar.
Jag håller med om att de är av usel kvalité och sällan håller till 2 besiktningar men de brukar funka perfekt ett par månader iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang