Mustang V8 rycker

r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

Problemet uppstod när jag bytte stift rotor och fördelarlock.
Bilen går väldigt ojämt och orent, samt att den ruskar till mellan varven.

Har bytt kablar men helt utan resultat
kollade så att alla stift satt som de ska, nä
provade sätta tillbaka gamla rotorn för att jag tyckte att den satt lite löst men nej
kollade tändföljden, allt sitter rätt

Jag håller på att bli galen, den rycker mycket och går orent vi gaspådrag

Motor det handlar om är en 289 från 65 med brytalrlös system

Vill gärna visa mig i stan på lördag men vågar inte när den går som den gör

/Artur

Alla tips mottages

RD_87 Skrotsamlare
5 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Fabrikationfel på fördelarlocket? Ovanligt men inte omöjligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Tengu1969
5 augusti 2011 · 1 396 Inlägg

Har samma problem... Blev lite bättremed nytt fördelarlock och tändstift men kanske för att man ville att det skulle gå bättre? smile Kan vara dåligt komp, dålig toppackning, ventil eller ringar. Gör ett komptest! Följer gärna denna tråden då jag vill att det ska vara enklare än en sliten ventil....

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

RD_87 skrev:
Fabrikationfel på fördelarlocket? Ovanligt men inte omöjligt.

Bra tänkt, ska försöka med att sätta tillbaka den gamla innan jag river ut alla stift igen för att kolla de.
Tack

/Artur

r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

NiclasT skrev:
Har samma problem... Blev lite bättremed nytt fördelarlock och tändstift men kanske för att man ville att det skulle gå bättre? smile Kan vara dåligt komp, dålig toppackning, ventil eller ringar. Gör ett komptest! Följer gärna denna tråden då jag vill att det ska vara enklare än en sliten ventil....

Hoppas verkligen inte att det skulle vara det, den gick ju kanon innan jag började byta stift och lock.

/Artur

Metica
5 augusti 2011 · 170 Inlägg

Viktig lärdom: Om du liksom jag inte är superrutinerad bilmekaniker, byt en sak i taget. Blir lättare att felsöka då.

Symptomen låter väldigt lika situationen när kontakten i fördelarlocket på min förra bil hade smält ner helt. Då började bilen jucka och rycka när det var fuktigt ute. Men bara ibland. Så kolla hur bra kontakten är mellan rotor och fördelarlock (för ditt lock är ju nytt). Sitter väl t.ex. en fjäder där, kolla så att den inte glappar.

Sedan kan det var en idé att se över tändningen också? När du ändå fipplar.

Mvh /Peter

Senast redigerat av Metica (5 augusti 2011)

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

Metica skrev:
Viktigt lärdom: Om du liksom jag inte är superrutinerad bilmekaniker, byt en sak i taget. Blir lättare att felsöka då.

Symptomen låter väldigt lika när kontakten i fördelarlocket på min förra bil hade smält ner helt. Då började bilen jucka och rycka när det var fuktigt ute. Men bara ibland. Så kolla hur kontakten är mellan rotor och fördelarlock (för ditt lock är ju nytt).

Sedan kan det var en idé att se över tändningen också? När du ändå fipplar.

Mvh /Peter

Det var en bra tanke som jag ska ta till mig.
Kontakterna är helt ok, har kollat med både ny och gammal rotor men problemet är densamma.
Vi har kikat lite på tändningen men oavset hur jag ställer den så missar han någonstans, det blir värre vid belastning.
Känns däremot att den vill hoppa till ibland mellan varven.

/Artur
Det kanske inte blir Sveavägen på lördag, jag som lyckades svetsa den gamla remskivan för att just åka in på lördag, jag blir galen mad

Metica
5 augusti 2011 · 170 Inlägg

Om du byter tillbaka till de gamla delarna, och samma fel kvarstår, så måste ju felet ligga utanför denna krets av prylar.

Hur är det med spolen? Sitter den på fördelarlocket? Kan svagheter i den uppdagas nu när strömmen flyter bättre i de andra delarna (vilket iofs är mysko då det fungerar lika kasst med de gamla tändprylarna, men iaf).

Tänk utanför lådan, som de säger.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

Metica skrev:
Om du byter tillbaka till de gamla delarna, och samma fel kvarstår, så måste ju felet ligga utanför denna krets av prylar.

Hur är det med spolen? Sitter den på fördelarlocket? Kan svagheter i den uppdagas nu när strömmen flyter bättre i de andra delarna (vilket iofs är mysko då det fungerar lika kasst med de gamla tändprylarna, men iaf).

Tänk utanför lådan, som de säger.

Mvh /Peter

Jag kan återställa allt förutom stiften som emaljen har spruckit på.
Tänkte göra det ikväll, byta tillbaka locket och så har jag köpt 2 extra stift för att byta en i taget för att utesluta de.
Om inte det hjälper så måste jag ta hjälp av någon som är mer proffs på dessa motorer och gör en helgenomgång av den.
Det måste vara något med de nya tänddelarna med tanke på att den gick bra innan.
Jag känner mig fortvarande för grön och vill inte skruva sönder motorn.

/Artur

RD_87 Skrotsamlare
5 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Det kan också vara värt att prova med en annan spole, spolarna sitter ju ofta uppe på motorn och där blir det VARMT!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
engolf
5 augusti 2011 · 3 235 Inlägg

Satte du tändkablarna rätt? Lätt att göra fel på en V8.

Senast redigerat av engolf (5 augusti 2011)

r2d2artur
5 augusti 2011 · 283 Inlägg

Spolen är relativ ny, och tändföljden har jag nog kollat säkert 10 gånger bara för att man slutar lita på sig själv när man inte hittar felet.

Jag tackar alla som har försökt hjälpa, för nu är problemet löst.
Jag köpte 2 extra tändstift och började med att byta stift för stift och startade efter varje byte.
Det visade sig vara ett fel på ettans stift som var dålig, händer inte ofta men det händer-

Nu går hon som en dröm igen

/Artur

RD_87 Skrotsamlare
5 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

r2d2artur skrev:
Spolen är relativ ny, och tändföljden har jag nog kollat säkert 10 gånger bara för att man slutar lita på sig själv när man inte hittar felet.

Jag tackar alla som har försökt hjälpa, för nu är problemet löst.
Jag köpte 2 extra tändstift och började med att byta stift för stift och startade efter varje byte.
Det visade sig vara ett fel på ettans stift som var dålig, händer inte ofta men det händer-

Nu går hon som en dröm igen

/Artur

Skönt med enkla fel & lyckliga slut. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Metica
6 augusti 2011 · 170 Inlägg

Då ses vi snart då!!! :-D Gött, bra fixat!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
r2d2artur
6 augusti 2011 · 283 Inlägg

Metica skrev:
Då ses vi snart då!!! :-D Gött, bra fixat!

Javisst, det gör vi. Ska bara jobba lite idag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang