Kan vanligt bensin åldras till obrukbart på 9 månader?

thePaavo Proffa
7 augusti 2011 · 282 Inlägg

Min 9000 har stått sen mitten på oktober förra året pga toppmodifikationer och annat. När jag skulle försöka starta efter dessa ca 9 månader efter senaste tankning så tänder den till ett par gånger sen blir stiften dyngsura efter ett litet tag.
Har aldig haft detta problem tidigare men då har den stått högst 5-6mån..

Kan även tillägga att det endast varit ca 15 liter i tanken.

Kanske lättast och köra systemet tomt med pumpen och tanka i nytt fräsht (?)

Tacksam för svar wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
worlax
7 augusti 2011 · 280 Inlägg

Ja bensin är ju en färskvara.. men på 9 månader så känns det ju lite skeptiskt? 
Testa med att tanka i nytt smile

Rallyhalle
7 augusti 2011 · 4 299 Inlägg

Jobbar som båtmeck och på vårkanten har vi ganska mycket jobb med förgasarrengöringar pga bensin som fått ligga kvar i förgasaren över vinterförvaringen. Detta gäller förvisso motorer på 15hk och neråt, men som svar på frågan så ja. Bensin åldras och skapar problem. Dock brukar en bilmotor klara 9 månader gammal soppa.

eacan
7 augusti 2011 · 595 Inlägg

Eftersom du endast haft 15l i tanken är det sannolikt att det blivit kondens i soppan. Köp oktanhöjande o dra i. (Tappade namnet på det...)

Edit : K-Sprit?

Senast redigerat av eacan (7 augusti 2011)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
madness82
7 augusti 2011 · 226 Inlägg

hade samma problem med min 240 turbo oxå när ja skulle ha igång den igen, i å för sig med 2år gammal soppa. men det vara bara hela i ca 20l färskt bränsle så hoppade den igång på en gång.

så prova å fyll på en 10L å testa igen.

RD_87 Skrotsamlare
8 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Jag körde min Amazon på -99års årgångssoppa, gick inte så bra & feta rökmoln men den gick. smile
9 månader känns lite tveksamt, häll i 10l färskt så ska det gå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

Förmodligen nått annat problem om det nu inte e massa kondens i tanken.. Soppan borde funka. Båda mina bilar står ju antingen över hela sommarn eller över hela vintern å dom startar som drömmar vid första uppstart.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
vonU
8 augusti 2011 · 93 Inlägg

Vi här uppe i norr har ofta problem med svårstartade snöskotrar när säsongen drar igång, men med ny soppa så tänder dom direkt.

Något annat än fylla på/byta soppa behövs inte göras, så jag tror absolut att 9 månader räcker gott och väl för att få en bil svårstartad.

eferm
8 augusti 2011 · 245 Inlägg

bensin åldras, i med ny!

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
thelaughingmadman
8 augusti 2011 · 711 Inlägg

När jag hade bilen avställd över vintern (typ november-mars) så var den inte jätteglad under första tanken. Drog mycket soppa, lite trögstartad. Så fort jag slog i ny och fräsch soppa gick den fint igen.

Om det bara är 15 liter går det nog att slå i ny soppa (tanka fullt) och köra runt lite så löser det sig nog, som flera innan sagt, säkert kondens i tanken.

En kompis BMW var grymt svårtstartad och dog hela tiden efter vinterförvaring, men efter en fräsch tank soppa gick den utan problem (kan säkert varit andra problem eftersom den var väldigt tjurig, men dålig bensin med vatten i pga kondens hjälpte nog till).

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
namcon
8 augusti 2011 · 242 Inlägg

hmm ja var med och starta en 142 som stått i 10år med full tank den startade utan problem och gick lika bra 10år senare som den dagen den ställdes in i det garaget. men gammla förgasarbilar kanske klarar gammal soppa bättre en insprutare who knows?

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
LeafBox Lat Perfektionist
8 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

quattron här åt vänster har stått i 2år innan jag hämtade den. Med ca 15l kvar i tanken så startar den, men den går inte riiiktigt som den ska. Som folk säger, den har väll dragit åt sej vatten och är lite utspädd smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

LeafBox skrev:
quattron här åt vänster har stått i 2år innan jag hämtade den. Med ca 15l kvar i tanken så startar den, men den går inte riiiktigt som den ska. Som folk säger, den har väll dragit åt sej vatten och är lite utspädd smile

Nä det har den inte vatten å bnsin blandar sig inte så länge du inte har k-sprit på. Men det kan bli vatten i tanke pga av kondens å den lägger sig då i botten.

Å gissa vart det suger i tanken..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RD_87 Skrotsamlare
8 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

JaggaChafen skrev:

LeafBox skrev:
quattron här åt vänster har stått i 2år innan jag hämtade den. Med ca 15l kvar i tanken så startar den, men den går inte riiiktigt som den ska. Som folk säger, den har väll dragit åt sej vatten och är lite utspädd smile

Nä det har den inte vatten å bnsin blandar sig inte så länge du inte har k-sprit på. Men det kan bli vatten i tanke pga av kondens å den lägger sig då i botten.

Å gissa vart det suger i tanken..

Men den mesta soppa som säljs har ju en etanolhalt på 5%. d.v.s färdigblandad med k-sprit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

RD_87 skrev:

JaggaChafen skrev:

LeafBox skrev:
quattron här åt vänster har stått i 2år innan jag hämtade den. Med ca 15l kvar i tanken så startar den, men den går inte riiiktigt som den ska. Som folk säger, den har väll dragit åt sej vatten och är lite utspädd smile

Nä det har den inte vatten å bnsin blandar sig inte så länge du inte har k-sprit på. Men det kan bli vatten i tanke pga av kondens å den lägger sig då i botten.

Å gissa vart det suger i tanken..

Men den mesta soppa som säljs har ju en etanolhalt på 5%. d.v.s färdigblandad med k-sprit.

Sant men såhär e det serru. När spriten e blandad med bensinen gör den inget med vattnet. Om du därimot blandar spriten med vattnet först så kan vatten/spriten blanda sig med bensinen sen.

Hoppas du fattar.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

JaggaChafen skrev:

RD_87 skrev:

JaggaChafen skrev:

Nä det har den inte vatten å bnsin blandar sig inte så länge du inte har k-sprit på. Men det kan bli vatten i tanke pga av kondens å den lägger sig då i botten.

Å gissa vart det suger i tanken..

Men den mesta soppa som säljs har ju en etanolhalt på 5%. d.v.s färdigblandad med k-sprit.

Sant men såhär e det serru. När spriten e blandad med bensinen gör den inget med vattnet. Om du därimot blandar spriten med vattnet först så kan vatten/spriten blanda sig med bensinen sen.

Hoppas du fattar.

Jag fattar men det är ju en sanning med modifikation, "Bensin kan lagras länge (flera år) om den förvaras svalt, mörkt och i ett väl tillslutet kärl. Man kan förlora en del ångtryck hos bensinen under förvaring, vilket kan göra motorn svårstartad, genom att tillsätta en liten mängd färsk bensin åtgärdar man detta problem. Bensin som innehåller etanol är något mer vattenkänslig än bensin utan etanol, det är därför viktigt att förvara bensin på ett torrt ställe." Citat från statoils hemsida.

Det är svårare att få etanolen att ta upp vatten när den redan är blandad med soppan men den är likförbannat hygroskopisk.
Jag kan inte påstå att SPI ger en tydligare beskrivning men här är en länk till. http://spi.se/faktadatabas/artiklar/etanol-i-bensin

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 augusti 2011 · 2 307 Inlägg

Kan säga så här då. Jag har  ägt en bensinstation för en del år sen men efter det att dom blanda in etanol i bensinen. Vi hade våran tank ovan jord å i botten på tankarna satt det kranar för å dränera vatten som blev i tankarna. Pumparna sög inte helt från botten men det var fortfarande viktigt å tömma ur bottenpluggarna lite då å då.

Å det som kom ur dom kranarna var vatten ganske bara vatten med kan jag säga tills dom hadde stått öppna en stund då. Man både såg å kände tydligt på lukten när det sluta komma vatten å börja komma bensin.

Så i en tank där inte soppan pumpas runt kontinuerligt så lär vattnet lägga sig på botten. När du kör å använder din bil då blander det sig säkerligen med tanke på att det pumpas runt hela tiden. iaf i en bil med insprutning å bränsleretur.

Senast redigerat av JaggaChafen (9 augusti 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
RD_87 Skrotsamlare
9 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kan säga så här då. Jag har  ägt en bensinstation för en del år sen men efter det att dom blanda in etanol i bensinen. Vi hade våran tank ovan jord å i botten på tankarna satt det kranar för å dränera vatten som blev i tankarna. Pumparna sög inte helt från botten men det var fortfarande viktigt å tömma ur bottenpluggarna lite då å då.

Å det som kom ur dom kranarna var vatten ganske bara vatten med kan jag säga tills dom hadde stått öppna en stund då. Man både såg å kände tydligt på lukten när det sluta komma vatten å börja komma bensin.

Så i en tank där inte soppan pumpas runt kontinuerligt så lär vattnet lägga sig på botten. När du kör å använder din bil då blander det sig säkerligen med tanke på att det pumpas runt hela tiden. iaf i en bil med insprutning å bränsleretur.

Jo det stämmer nog rätt bra, det räcker nog med skakningarna som blir när du kör för att blanda, men det går ju bara upp til någon procent. 15l soppa innehåller ju bara 0,75l etanol, jag har svårt att tro att man kan blanda i ens en ½l vatten utan att det hamnar på botten. Det blir mycket gissningar här men jag tror att TS skulle göra rätt i att tömma tanken & fylla på färskt. På det viset har man garanterat inga problem med bränslet. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang