Volvo 2,4T går för fett Hjälp!

Figgis
7 augusti 2011 · 287 Inlägg

Hej, har en v70n 2,4T med 16T turbo, 490cc spridare, större ic, nytt avgas från turbo och mappad. bilen har gått hur bra som helst tills nu, var hos autotech i fredags för bromsning av motor.

fick 247 hjul hästar, på tok för lite.. dessutom gick den på TOK för fett, behöver nu hjälp med lite ideer!

Kan det vara, Magnetventil, LMM, lamdasond, vacum läcka?.. behöver hjälp!!.. laddar upp en bild på de med..
MVH! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77195/77195-a74c35b0202604fe04d6e738ccf54d8d.jpg

Senast redigerat av Figgis (7 augusti 2011)

Volvo S60R AWD "E85" (2005)
BMW M3 E46 (2001)
spokenratt
7 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Fick du inga tips av grabbarna på autotech?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Rocko
8 augusti 2011 · 104 Inlägg

spokenratt skrev:
Fick du inga tips av grabbarna på autotech?

Det undrar jag med? Om inte, faan va dåligt, men så är det ju när dom favoriserar folk, alla får olika hjälp.

För att hjälpa dig, troligast är nog fel i programvaran (eftersom att den hela tiden strävar mot lambda 1) ev luftläckage, eller läckage på avgassystem, ev trasig sond. Felkoder???

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
Figgis
8 augusti 2011 · 287 Inlägg

Nej, inga speciella tips. Dom kändes lite stressade.. Dom sa bara att han som gjort mappen hade slarvat så vi ska kolla upp det i veckan.. Konstigt dock att om bilen går så fett att inte lambda lampan tänds.. Kan inte hitta inte hitta någon läcka, får se va datorn säger smile

Senast redigerat av Figgis (8 augusti 2011)

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Stettler
8 augusti 2011 · 85 Inlägg

Frågan är ju vem som mappat den?
Samtidigt kan ju inte felet bara uppstå pga, dålig mapp (om inget gått sönder).
Verkar även strange att motorlampan inte lyser (om ngt skulle vara trasigt).

Skulle börja med felsökning av slangar och rör.

Drunk A.Sörman
8 augusti 2011 · 1 299 Inlägg

Åkte du å bänka bilen när den gick dåligt? Eller åkte du å bänka å såg på pappret att den gick dåligt?


Mvh Andreas

spokenratt
8 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Vart är den mappad?
Kan du kolla felkoderna innan du åker till Autotech igen så kanske du kan hitta något fel på hårdvara me.
Men som DRUNK skrev, märkte du om bilen gick kass innan du körde den till bänken eller det är mer att du nu fått reda på att den går fett och att mappen inte är helt hundra?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Figgis
8 augusti 2011 · 287 Inlägg

spokenratt skrev:
Vart är den mappad?
Kan du kolla felkoderna innan du åker till Autotech igen så kanske du kan hitta något fel på hårdvara me.
Men som DRUNK skrev, märkte du om bilen gick kass innan du körde den till bänken eller det är mer att du nu fått reda på att den går fett och att mappen inte är helt hundra?

En kille från volvo som mappat den, nej jag åkte inte dit med en kass bil.. den går i stort sett som vanligt. förutom att den började blöddra efter 3000 varv på femman i drygt 160km/h i lördags efter att varit som besökare på mantorp (bromsning var i fredags). felsökning av hårdavara har ja gjort kan inte hitta något som ser galet ut.. dock inte provtryckt tryck sidan.. men en så stor läcka så att bilen går fett på de viset borde höras och märkas mer än bara på diagram..?

ska felsöka med datorn och läsa ut felkoder i veckan. smile tackar för intresset!

roliga dock är att autotech tyckte min mapp va inge vidare milt sagt=), och att dom hade plockat ut drygt 40 hk till med min setup.. fast jag åkte ifrån s60R och jämnt med 850t5 med autotech steg 3 på 201 m förra veckan?.. då lämnar ju inte autotech heller de siffror dom uppskattar? tvivlar inte på autotech men tycker bara det känns lite underligt..smile

Senast redigerat av Figgis (8 augusti 2011)

Volvo S60R AWD "E85" (2005)
BMW M3 E46 (2001)
Peter75
8 augusti 2011 · 7 Inlägg

Hej.

När du bromsade din bil vi såg att den lämnade dålig effekt gav jag dig allt tips om vad det kan vara. Och jag var inte direkt stressad heller, svarade även på dina frågor om vxl låds byte och var nog kvar 3-4 timmar till efter du gick hem.

Det jag först skulle kollat var med mapparen, vem vet vad han gjort egentligen, det kan bara han svara på.   Din bil gick så fett att den tom bottnade våran bredbands lamdasond så borde den sätta felkoder, om inte diagnosen är väldigt mycket avstängd.

Du bokade en bromsning och fick en bromsning samt lite tips, du fick även pris vad vi tar för en mappning.
Och om du hade velat ha en felsökning hade det lätt varit att boka en.

Mvh
Peter
Autotech

Drunk A.Sörman
8 augusti 2011 · 1 299 Inlägg

Då har du väll inte haft mer än 227hk.Det är en aning märkligt men tanke på vilka grejer som sitter i bilen
men sen läser man vem som har mappat bilen (en kille från volvo) ja då var det kanske inte så konstigt.

lycka till med bilen å jag skulle starkt rekommendera att du mappar om den hos Atm.


Mvh Andreas

Figgis
8 augusti 2011 · 287 Inlägg

Peter75 skrev:
Hej.

När du bromsade din bil vi såg att den lämnade dålig effekt gav jag dig allt tips om vad det kan vara. Och jag var inte direkt stressad heller, svarade även på dina frågor om vxl låds byte och var nog kvar 3-4 timmar till efter du gick hem.

Det jag först skulle kollat var med mapparen, vem vet vad han gjort egentligen, det kan bara han svara på.   Din bil gick så fett att den tom bottnade våran bredbands lamdasond så borde den sätta felkoder, om inte diagnosen är väldigt mycket avstängd.

Du bokade en bromsning och fick en bromsning samt lite tips, du fick även pris vad vi tar för en mappning.
Och om du hade velat ha en felsökning hade det lätt varit att boka en.

Mvh
Peter
Autotech

Hejsan, kul att du såg tråden!
pratat med mapparen idag angående min lambda och hur den gick. han tyckte det lät väldigt konstigt att jag inte hade en lysande "lambda" lampa i och med diagnosen. Vi ska kolla närmare på bilen i veckan.

Ber om ursäkt ifall du tagit inlägget som om jag klagat? Är absolut inte så.
Som jag skrev tidigare har jag fått den uppfattningen att ni duktiga och mån om era kunder, just därför jag åkte till er för en bromsning.

När bilen går som den ska, (förhoppningsvis) Återkommer jag för en ny bromsning med hoppet om åtminstone en jämnare kurva=).

/på återseende

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Stettler
10 augusti 2011 · 85 Inlägg

Figgis skrev:
roliga dock är att autotech tyckte min mapp va inge vidare milt sagt=), och att dom hade plockat ut drygt 40 hk till med min setup.. fast jag åkte ifrån s60R och jämnt med 850t5 med autotech steg 3 på 201 m förra veckan?.. då lämnar ju inte autotech heller de siffror dom uppskattar? tvivlar inte på autotech men tycker bara det känns lite underligt..smile

Ännu en som tror att ALLT hänger på hästkrafter.

Jag hängde av en Chevelle -68 med 980 hk, fullt racepreppad med min Golf GL AUT -88, 402m.
(Sen är det ju ingen som talar om att bilen stod på pallbockar)...

Felsök, gör rätt och se till att kompetent folk hjälper dig!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang