Första bilen ska inhandlas.

beckvall
22 maj 2011 · 177 Inlägg

hej! jag har inte så långt bort till körkort nu. satt och tittade här på sidan på olika wv bilar. wv är ett märke som inte bara är ett märe för mig utan även en livsstil. har vuxit upp med dom. så kollade på de med sportiga moddellerna wv har att erbjuda. hamnade då på corrado g60 är enormt sugen på denna bil. men skulle vilja veta lite saker om dom . för och nackdelar som ni vet! och sen hur mkt bensin drar en sånhär? då inte bensin är gratis så är de ganske viktigt. hur är de med motorerna måste dom renoveras va 20000 mil eller hur det med dom+ tacksam för svar!big_smile

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

Hej ! smile

g60in är en fin bil ! du har kompressorn att se upp med, de rasar ofta och de blir ofta väldigt dyrt ( en ny orginal kompressor hittar du för runt 28 000 ). Men en väl skött bli håller länge! Lite barn sjukdommar corradon har är takluckan( går ej öppna, nya delar är enkelt att hitta då tex passat har likadan taklucka) samt att handtagen går i sönder lätt. De drar ca 0,8-1liter milen blandat ligger man på drar den förstås mer.

Corradon har klarat sig ganska bra ifrån rost så de är inte direkt något du behöver ora dig för.

Hur ofta en motor måste renoveras är direkt kopplat till skötsel, en väl skött motor rullar lätt 50 000 mil, ja mycket längre än så också ! Ett tips är att kolla lacken, den avlöjar hur bilen är körd , mycket stenskott = hårt och ofta vårdslöst körd

Mitt tips till dig är att kolla efter en fin vr6a ! mycket mysigare bil wink

Senast redigerat av CHEEVA (22 maj 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
aakesson
22 maj 2011 · 812 Inlägg

som förra personen skrev kolla att kompressorn är i bra skick / renoverad. har själv haft en golf g60 och den drog ca 1L / mil

Evildan
22 maj 2011 ·

Eller varför inte en 2.0 16v den blir billigare på alla vis att äga, kanske inte riktigt lika rolig dock.
Jämför försäkringen på en G60 eller VR6 i förhållande till en 2.0 16v kan skilja ganska mycket i pris.

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

Evildan skrev:
Eller varför inte en 2.0 16v den blir billigare på alla vis att äga, kanske inte riktigt lika rolig dock.
Jämför försäkringen på en G60 eller VR6 i förhållande till en 2.0 16v kan skilja ganska mycket i pris.

vet inte hur försäkringen är på 2,0 16v men jag betalar ca 2000kr om året hel försäkring på vr6an big_smile dock så är det entusiast försäkring vilket betyder att jag måste ha en brukis samt att ja inte får köra med än 1000mil om året med den. Hel/hel på länsförsäkringar skulle kostat 4300 om året.

Men visst ! de blir billigare soppa räkningar och billigare om de rasar, men fan så mycket tråkigare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
22 maj 2011 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Eller varför inte en 2.0 16v den blir billigare på alla vis att äga, kanske inte riktigt lika rolig dock.
Jämför försäkringen på en G60 eller VR6 i förhållande till en 2.0 16v kan skilja ganska mycket i pris.

vet inte hur försäkringen är på 2,0 16v men jag betalar ca 2000kr om året hel försäkring på vr6an big_smile dock så är det entusiast försäkring vilket betyder att jag måste ha en brukis samt att ja inte får köra med än 1000mil om året med den. Hel/hel på länsförsäkringar skulle kostat 4300 om året.

Men visst ! de blir billigare soppa räkningar och billigare om de rasar, men fan så mycket tråkigare

Som nybliven körkortstagare har TS ett tag kvar till att få bra priser på försäkringar som oss som blivit lite äldre, klart en 2.0 16v inte är lika rapp att köra, fast roligare att kunna köra längre för samma pengar tänkte jag och kanske lämpligare som smiskad förstabil att roa sig med.
edit: kollade din profil...så jävla gammal för att få billig försäkring är du ju inte wink då tycker jag det är billig förs på corradon.

Senast redigerat av Evildan (22 maj 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Eller varför inte en 2.0 16v den blir billigare på alla vis att äga, kanske inte riktigt lika rolig dock.
Jämför försäkringen på en G60 eller VR6 i förhållande till en 2.0 16v kan skilja ganska mycket i pris.

vet inte hur försäkringen är på 2,0 16v men jag betalar ca 2000kr om året hel försäkring på vr6an big_smile dock så är det entusiast försäkring vilket betyder att jag måste ha en brukis samt att ja inte får köra med än 1000mil om året med den. Hel/hel på länsförsäkringar skulle kostat 4300 om året.

Men visst ! de blir billigare soppa räkningar och billigare om de rasar, men fan så mycket tråkigare

Som nybliven körkortstagare har TS ett tag kvar till att få bra priser på försäkringar som oss som blivit lite äldre, klart en 2.0 16v inte är lika rapp att köra, fast roligare att kunna köra längre för samma pengar tänkte jag och kanske lämpligare som smiskad förstabil att roa sig med.
edit: kollade din profil...så jävla gammal för att få billig försäkring är du ju inte wink då tycker jag det är billig förs på corradon.

nej jag bor ju hemma så får lov att ställa den på mossan smile men nu står de på mig och då funkar det endast med entusiast försäkring dvs ca 2000kr om året. Men du har rätt en 2,0 16v blir billigare på alla sätt smile finns ju faktiskt med 2,0 8v också vilket borde bli ännu billigare tycker man, men ack så tråkigt roll

Sen tycker jag inte corradon är något att ha på vintern ... inge roligt alls !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
beckvall
22 maj 2011 · 177 Inlägg

okej men är corradon allså den vanliga den med 2 liter?  men hur mkt mindre drar till ex en golf 3 eller 2? en jetta osv de lite äldre wv bilarna? finns de nån annan bil som ni tycker är likvärdig corradon?

och drar inte vr6an mer bensin? vad är de för och nackdelar med vr6 motorn eller den utan kompressor? smile

Senast redigerat av beckvall (22 maj 2011)

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

beckvall skrev:
okej men är corradon allså den vanliga den med 2 liter?  men hur mkt mindre drar till ex en golf 3 eller 2? en jetta osv de lite äldre wv bilarna? finns de nån annan bil som ni tycker är likvärdig corradon?

och drar inte vr6an mer bensin? vad är de för och nackdelar med vr6 motorn eller den utan kompressor? smile

visst kan man få en vr6a till att hinka i sig duktigt mycket !! men jag klarar av att köra min på 0,8-0,9

en golf 3 med 2,0 16v dvs en gti dricker vare sig mer eller mindre än corradon med samma motor.

En golf 2 cl dricker ca 0,7-0,8 det är den med 90hk, är väl i stadstrafik den stora skillnaden i förbrukningen ligger. Jetta ligger på samma förbrukning.

Vill du ha en sport bil som är livärdig corradon ska du kolla efter en porsche 944 eller 924 de är kanske till och med bättre bilar för ungefär samma pengar.

Vad har du för budget ?? lättare att tipsa om bilar när man vet de smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 maj 2011 · 10 427 Inlägg

VW Corrado VR6 190hk/245Nm vs VW Corrado G60 160/225Nm:
http://www.zeperfs.com/duel680-970.htm

VR6:an är ju vägen att gå om man väljer prestanda och (ev) kamkedjemeck
istället för halvslött & kompressormeck winkwink

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

steifan skrev:
VW Corrado VR6 190hk/245Nm vs VW Corrado G60 160/225Nm:
http://www.zeperfs.com/duel680-970.htm

VR6:an är ju vägen att gå om man väljer prestanda och (ev) kamkedjemeck
istället för halvslött & kompressormeck winkwink

Men fram för allt så väljer man vr6an för att den är bra mycket charmigare ! och sen ljudet !!!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
22 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Sedan är kompressorvin kanske inget att klaga över, men VR6 är i en egen klass när det gäller motorljud. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
beckvall
22 maj 2011 · 177 Inlägg

okej men jag vill ha en "sport" bil som är relativt bensinsnål. själv tycker jag kompressor utklassar något annat i coolhet ^^ är igentligen bara ute effter relevanta saker om man ska ha den som en vardagsbil smile

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 247 Inlägg

okej .. kolla som sagt efter om taklucka samt handtag funkar som det ska

sen är det inget annat som är speciellt för bilen mer än det allmäna. Kolla kompressorn också de kan bli jävligt dyrt ... men jag skulle inte vilja påstå att den är bensin snål

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
beckvall
22 maj 2011 · 177 Inlägg

nä men klarar man att hålla den under litern så kan de väl gå för sig. är mest långdistanskörning är 3 mil till stan och vägen är bara rak och backig.

menade inte att ni inte fick prata om ljud och sånt för de är ju lite småkul tongue

Senast redigerat av beckvall (22 maj 2011)

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 maj 2011 · 7 247 Inlägg

jo de går att hålla den under litern ! men de är ju om man nu kör eco driving och i stan dricker den lätt över litern. Mitt bästa råd till dig är att prov köra både en g60 vr6 och en 16v så ser du vilken du gillar mest sen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rehn_78
14 augusti 2011 · 70 Inlägg

beckvall skrev:
nä men klarar man att hålla den under litern så kan de väl gå för sig. är mest långdistanskörning är 3 mil till stan och vägen är bara rak och backig.

menade inte att ni inte fick prata om ljud och sånt för de är ju lite småkul tongue

Jag hade satsat på en G60.

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
Rehn_78
14 augusti 2011 · 70 Inlägg

Sorry

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
beckvall
14 augusti 2011 · 177 Inlägg

hehe lungt va och testa en g60  med portad topp och en m62a men den va helt sinnessjukt slö! så köppte en peugeot 206 istället ^^

Peugeot 206 RC "low N loud" (2004)
Rehn_78
14 augusti 2011 · 70 Inlägg

Ok. Börjar få fart på min G60 nu.
Kul tt du hitta en bil som du gilla.

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang