Huvlås på bilprovningen?

deltapim
19 januari 2009 · 51 Inlägg

Tjenare!

Efter ett j**la ringande till bilprovningen utan att få svar så vänder ja mig till alla kunniga här på forumet.
Min fråga är ifall de är tillåtet att plocka bort orginal huv gång järnen på min e30 och behålla lås mekanismen inifrån kupen och sätta dit 4 stycken sparco huvlås som håller fast huven?

Diskuterade lite med polarna om de här och vi kom fram till att de kan nog bli svårt eftersom huven inte viker sig och deformeras som den är gjord för att göra med orginal fästerna vid en kollision.
Eller för att de kan skada en person mer om man kör på den eftersom de sticker upp från huven lite granna.

Någon som vet eller har erfarenhet om de här? Jätte tacksam för snabba pålitliga svar eftersom de är snart besiktning och ja har redan köpt låsen xD

MvH deltapim

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"
BMW 327i "Laddturken 1.0 Smälld" (1984)
Mitsubishi Evolution III "Brukis" (1995)
FLindgren
19 januari 2009 · 5 089 Inlägg

ska du svetsa igen orginalhålet för låset eller kan du inte bara sätta i det\vänta med att ta bort till besikningen är fixad?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
deltapim
19 januari 2009 · 51 Inlägg

Förstår inte hur du menar nu....^^ ja menar att ja ska behålla låset som låser upp/öppnar huven innifrån kupen, du vet den där spaken under ratten till vänster:P

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"
Mitsubishi Evolution III "Brukis" (1995)
BMW 327i "Laddturken 1.0 Smälld" (1984)
Tomingas
19 januari 2009 · 43 Inlägg

dom är tillåtna om låsen sitter bom fast och inte går att röra

luft har man i däcken inte i hjulhusen
Volvo 240 (1988)
deltapim
19 januari 2009 · 51 Inlägg

Är du 200% säker? för ja orkar fan inte åka dit och få nedslag på det och behöva åka dit igen, en gång om året räcker^^

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"
Mitsubishi Evolution III "Brukis" (1995)
BMW 327i "Laddturken 1.0 Smälld" (1984)
snapshot
19 januari 2009 · 908 Inlägg

Beror nog på besiktningsman

deltapim
19 januari 2009 · 51 Inlägg

Tror du det?
Finns de inga skrivna regler att de är tillåtet eller inte?

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"
Mitsubishi Evolution III "Brukis" (1995)
BMW 327i "Laddturken 1.0 Smälld" (1984)
Aerocombi Xenoholic
19 januari 2009 · 2 559 Inlägg

VOC-rallybilarna har väl nåt slags skydd över o dom får ju köras i vanlig trafik.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
JockeRX7 KTM 660
19 januari 2009 · 537 Inlägg

Har huvlås på min bil, bara 2 st fram på huven och 2 st på koffertluckan, Går igenom utan problem

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Etingelholm
19 januari 2009 · 979 Inlägg

min gamla kadett fick nedslag. Org låset till huven funkade inte. ist satt där 2 st huvlås å de vart ej godkänt sa han, men han släppte endå. Han tyckte att ja skulle byta till typ sparco, säkrare än dom ja hade. mina va sånna med smal pinne man bara stack igenom:P

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
deltapim
22 januari 2009 · 51 Inlägg

Pga osäkerhet om man får ha huvlås eller inte så skickade ja ett mail till bilprovningen och fick detta som svar:


Hej, det är tillåtet att ändra på låsen/gångjärn på en icke helfordonsgodkänd personbil men inget vi rekommenderar.



Personbil skall ha motorhuv och bagagelucka som är så fastsatta i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta.



Olika bedömningar vid kontrollbesiktning:



      lås osäker funktion/återgång

      [IMAGE]gångjärn mycket bristfälligt

      säkerhetsspärr ur funktion/kärv

      [IMAGE][IMAGE]påtagligt bristfällig fastsättning

      skarpa kantersom medför risk för personskada  [IMAGE][IMAGE]

      risk att delar lossnar

Mvh

Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör

676hk på driven är bättre än 1000hk på forumet!
"JÄVLAR VILKET ÖS !!! När du peta i 4an trodde ja helt ärligt att vi skulle lyfta !! Quote Adde @ 220km/h" "ingen kommer ihåg en fegis!"
BMW 327i "Laddturken 1.0 Smälld" (1984)
Mitsubishi Evolution III "Brukis" (1995)
Melin Trafikledare
6 november 2009 · 563 Inlägg

Ja, man får ha huvlås. Om man har en hårdplast/gummiduk över så det inte blir några vassa kanter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Melin Trafikledare
6 november 2009 · 563 Inlägg

Ja, man får ha huvlås. Om man har en hårdplast/gummiduk över så det inte blir några vassa kanter..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
gravityone Fixare
6 november 2009 · 321 Inlägg

Har vanliga pinnar som ticker upp med ringsprintar igenom. Inga problem på sbp. Bilen är besiktad 7-8 gånger med det.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
gravityone Fixare
6 november 2009 · 321 Inlägg

Evo-Offer skrev:

gravityone skrev:
Har vanliga pinnar som ticker upp med ringsprintar igenom. Inga problem på sbp. Bilen är besiktad 7-8 gånger med det.

okey låter toppen.det är såna jag funderar på att köpa först och främst.har ud kvar orginallåset också eller kör du bara med pinnarna?

Nä det ar bara dom pinnarna har tagit bort orginalet. Det vägde säkert ett helt hekto big_smile

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
harrykarlsson
15 augusti 2011 ·

Evo-Offer skrev:

gravityone skrev:

Evo-Offer skrev:

okey låter toppen.det är såna jag funderar på att köpa först och främst.har ud kvar orginallåset också eller kör du bara med pinnarna?

Nä det ar bara dom pinnarna har tagit bort orginalet. Det vägde säkert ett helt hekto big_smile

kan tänka mig de;)

hoppas att detta funkar nudå, har nämligen 4 pinnar sticker upp genom huven för att kunna lyfta av den.. eller måste huven sitta FAST i karossen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang