Cambervinkel VW Bubbla

Beastmaster
17 augusti 2011 · 113 Inlägg

Tjena! Håller just nu på att fixa upp min vw bubbla! Tanken är att göra ett ordentligt tyskstuk på den! Och då gäller ju självklart enormt med camber på bak hjulen! Men problemet är nu hur F***N gör man? Just nu lutar fälgarnas översida ut! Alltså totalt tvärt emot vad jag ska ha!
Tacksam om någon kan komma med hjälp!

Saab 9-3 ss "BeastMaster III" (2003)
Saab 99 turbo "Saab 99 Turbo" (1979)
Knugcab
17 augusti 2011 · 5 111 Inlägg

Är det en bubbla med vanliga pendelaxlar som bara är ledade inne vid lådan så kommer du få psykotisk camber bara med en rejäl sänkning.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
17 augusti 2011 · 311 Inlägg

Det beror på vilken bakaxel/bil model du har.

Har du en IRS så går det inte, 1302 och 1303:or har alltid dessa (vissa andra äldre oxå).
Svingaxeln sitter på 1200-1300modellerna (med vissa ovanliga undantag som sagt).

I princip så brukar man säga att 1302:orna och 1303:orna är en helt egen model,
dvs inte "riktiga bubblor" trots utseendet pga just chassit (McPherson framvagn och IRSbakvagn).

Mao det är skillnad på bubbla och BUBBLA...

Beastmaster
17 augusti 2011 · 113 Inlägg

Då har jag nog ett jäkla problem!hmm har suttit och klura som fan på detta! Har lossat dämparna bak och försökt sänka ner den allt som går men det är som att den fjädrar upp ändå! Och inget händer med hjulen!hmm någon som har förslag på vad man kan göra? Typ byta bakvagn?

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
17 augusti 2011 · 311 Inlägg

Viggen9-3 skrev:
Då har jag nog ett jäkla problem!hmm har suttit och klura som fan på detta! Har lossat dämparna bak och försökt sänka ner den allt som går men det är som att den fjädrar upp ändå! Och inget händer med hjulen!hmm någon som har förslag på vad man kan göra? Typ byta bakvagn?

Du får byta båda sväden, drivaxlar och hela vxl-låda till grejor från en svingbakaxel.
Ev så får du även byta torisionstavarna i samma veva, IRSn brukar ha längre än svingen.

Vad hade du för modell på bilen ?

Beastmaster
18 augusti 2011 · 113 Inlägg

Du då blir det bilskroten för denna jäveln! Det är en 64a! Synd att det va så mycket att göra för att få till det! Fan hjulen står ju utåt nu!hmm men då är det ikke värt att lägga ner den tiden på bilen! Får sälja denna och skaffa den rätta modellen!





Annonstext raderad. Annonsering i forumet är ej tillåtet.
Mvh Tommy, Moderator.

Senast redigerat av te_wik (23 augusti 2011)

freddy_82 Truckreparatör
18 augusti 2011 · 221 Inlägg

Hej!
Du vet hur man sänker?? du har ju torisionstavar. du måste ju flytta "länkarmen" 1-2 splines på toritionstaven för att sänka bilen.

registrera dig är och läs i forumet www.bugpeople.se

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Knugcab
18 augusti 2011 · 5 111 Inlägg

Viggen9-3 skrev:
Du då blir det bilskroten för denna jäveln! Det är en 64a! Synd att det va så mycket att göra för att få till det! Fan hjulen står ju utåt nu!hmm men då är det ikke värt att lägga ner den tiden på bilen! Får sälja denna och skaffa den rätta modellen!

Va? Har du en 64 så har du ju den "rätta" modellen för detta ändamål?

Senast redigerat av te_wik (23 augusti 2011)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
18 augusti 2011 · 311 Inlägg

PRECIS !!"
64:orna (1200) har garanterat svingaxel !

Kom ihåg att montera sänksatser/justersatser på framaxeln oxå,
inte bara dra ihop allt på bonnvis med korta stötdämpare (blir stumt utav h*levete annars).

CruiZin Hemlös
23 augusti 2011 · 321 Inlägg

Kolla min om du vill, den är sänkt 2 hack bak och har spacers.

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
te_wik Forummoderator
23 augusti 2011 · 12 813 Inlägg


9§ Annonsering

Annonsering och ev affär får Ni sköta någon annanstans, det är ej tillåtet i forumet.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules


Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
CruiZin Hemlös
23 augusti 2011 · 321 Inlägg

Har aldrig sett en tyskstukad bubbla, lägg gärna upp bilder sen smile Du menar nog "slammed" tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
CruiZin Hemlös
23 augusti 2011 · 321 Inlägg

Okej, okej smile Tyvärr var det inte jag som byggde den, men jag som många andra hjälper gärna till och svarar på dina frågor för lite kunskap har jag allt wink


Och på tal om tyskstukad bubbla så fick jag av en slump syn på en bild med en big_smile

http://cdn.pimpmyspace.org/media/pms/c/1z/z0/0c/zybug.jpg

Det är åt "tyskstuk"-hållet i alla fall. cool

Fråga på här eller skicka meddelande, mig kvittar det tongue

Senast redigerat av CruiZin (23 augusti 2011)

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Beastmaster
23 augusti 2011 · 113 Inlägg

Sett den!smile galet fet! Men att sänka två hack! Det sitter ju som kåpor på varje sida av bak vagnen där som en axel går igenom! Fram vid botten plattan, öppnar jag det locket som sitter i 4bultar så kommer jag in till en gummi bussning som ligger runt en axel! Men mycket mer går ej att göra där! Är jag ute och cyklar nu?smile

CruiZin Hemlös
24 augusti 2011 · 321 Inlägg

Hittade en guide åt dig, den verkade vettig smile Där står hur man sänker bak och fram.

http://forum.motorportalen.net/viewtopi … amp;t=7965

Istället för att skriva allt tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang