Ohm bryggat slutsteg!

KimJonson
12 september 2011 · 19 Inlägg

Tja!
Jag har ett slutsteg som jag tror heter zachry b400(2 kanals) och två stycken Jl audio 12w3 basar (1x4ohm)!
sökte runt en hel del men hittade inget svar på min fråga tyvärr så gör ett eget försök! just nu spelar jag en av basarna bryggkopplat till b400 steget, ch det funkar okej:) men skulle vilja prova att koppla in båda basarna till steget... men då är fråga om jag måste koppla en bas per kanal eller om jag kan paralellkoppla båda basarna till 2 ohm och sedan brygga steget? eller blir det fel då..?

ska inhandla ett nytt steg snarast men tänkte kolla om det funkar sålänge?smile
Hoppas ni förstod frågan!
Mvh Kim

G-sson
13 september 2011 · 612 Inlägg

Om basarna är på 1 ohm vardera och du paralellkopplar dom blir det 0,5 ohm. Seriekopplas dom blir det 2 ohm.

Roboo
13 september 2011 ·

Kolla i specifikationerna om steget klarar 2ohm bryggat.

evilaudio
13 september 2011 · 16 195 Inlägg

G-sson skrev:
Om basarna är på 1 ohm vardera och du paralellkopplar dom blir det 0,5 ohm. Seriekopplas dom blir det 2 ohm.

1*4ohm står de iaf vad ja kan läsa--

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
AndrAAx
13 september 2011 · 742 Inlägg

Är basarna 4Ohm/st så parallellkopplar du dem så blir det 2Ohm, för att steget ska klara det behöver det vara stabilt i 1Ohm/kanal och det är inte så många steg som är det! Skulle inte rekomendera det om du inte har bra med ström och inte bryr dig om steget brinner!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
TheInventor
13 september 2011 · 6 Inlägg

Har Precis samma steg och har funderat på om detta var bryggbart (fick det av en vän så har ingen spec).
Du hade möjligtvis inte kunnat slänga upp en bild eller bara säga vilka poler du bryggade? smile

KimJonson
13 september 2011 · 19 Inlägg

AndrAAx skrev:
Är basarna 4Ohm/st så parallellkopplar du dem så blir det 2Ohm, för att steget ska klara det behöver det vara stabilt i 1Ohm/kanal och det är inte så många steg som är det! Skulle inte rekomendera det om du inte har bra med ström och inte bryr dig om steget brinner!

Okej, tack för det:) vågar nog inte testa isf även fast jag har bra med ström... Steget är ju ganska gammalt så tror nog inte att det klarar ett ohm:)

KimJonson
13 september 2011 · 19 Inlägg

TheInventor skrev:
Har Precis samma steg och har funderat på om detta var bryggbart (fick det av en vän så har ingen spec).
Du hade möjligtvis inte kunnat slänga upp en bild eller bara säga vilka poler du bryggade? smile

Absolut! Kollar när jag kommer hem!

KimJonson
13 september 2011 · 19 Inlägg

men om jag bryggar steget och parallelkopplar basarna så det blir 2 ohm, belastar jag steget till 1 eller 2 ohm då då? ursäkta om jag är lite trög men tror jag läst för mycket på forumet nu och rört ihop det i skallen xD

KimJonson
13 september 2011 · 19 Inlägg

KimJonson skrev:

TheInventor skrev:
Har Precis samma steg och har funderat på om detta var bryggbart (fick det av en vän så har ingen spec).
Du hade möjligtvis inte kunnat slänga upp en bild eller bara säga vilka poler du bryggade? smile

Absolut! Kollar när jag kommer hem!

Kollar du på steget uppifrån så är det plusen längst till höger och minus från andra kanalen dåsmile

Simpan93
13 september 2011 · 20 Inlägg

om jag förstått det hela med ohm och parallell koppling och allt sånt rätt så tror jag att de är så att när du bryggar ett slutsteg så lägger du i stort sett bara ihop effekten från båda kanalerna till en kanal.

så på din fråga skulle jag säga att det bästa vore nog att brygga steget och parallell koppla basarna. du får då en belastning på 2 ohm.

AndrAAx
13 september 2011 · 742 Inlägg

KimJonson skrev:
men om jag bryggar steget och parallelkopplar basarna så det blir 2 ohm, belastar jag steget till 1 eller 2 ohm då då? ursäkta om jag är lite trög men tror jag läst för mycket på forumet nu och rört ihop det i skallen xD

Som jag skrev tidigare!

Är basarna 4Ohm/st så parallellkopplar du dem så blir det 2Ohm, för att steget ska klara det behöver det vara stabilt i 1Ohm/kanal

Så steget kommer att se det som du kör 1Ohm/kanal.

Enkel matte på ett optimalt steg!
Tex
2x100w@4Ohm
Ska bli om vi snackar allt optimalt
2x200w@2Ohm
2x400w@1Ohm

Bryggat
1x200w@8Ohm
1x400w@4Ohm
1x800w@2Ohm
1xBrinnrisk@1Ohm Då steget ej klarar av laster vid 0.5Ohm/kanal

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
TheInventor
15 september 2011 · 6 Inlägg

KimJonson skrev:

KimJonson skrev:

TheInventor skrev:
text

Absolut! Kollar när jag kommer hem!

Kollar du på steget uppifrån så är det plusen längst till höger och minus från andra kanalen dåsmile

Bugar och bockar, Stort tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang